wilmablogghund

Alla inlägg den 11 augusti 2020

Av Wilma Border collie - 11 augusti 2020 17:55

Var skönt i morse så jag och Basse kunde ägna oss åt trevligt morgonbus. Alltså precis som en morgon ska vara.

Åkte hem till mej ett tag, men sen skulle vi till skogen innan ovädershettan slog till.

 

Trevligt här har vi inte varit på ganska länge. Bara ett fel vi fick vara fångar en bra bit. Det stank av Vilda grisar och vi var lite för intresserade av de täta snåren. Kanske låg de där inne och tryckte.

 

Ökemtroka och ovädershetta men en Karl Johan levde. Men den var för gammal så matte konstaterade bara att den stod där.

 

Men titta här det fanns Kungschampinjoner. Både jag och Basse markerade men matte hann aldrig med att ta bild på det. I dag hade hon bara mobilen på grund av det där minneskortet somdog igår.

 

Fem stycken fina fanns det. Otroligt att de kommer fast svampvattnet uteblir hela tiden.

 

Så äntligen på fria tassar, nu ska vi ta tag i alla våra viktiga hundsaker. Frånvaron gör att det är mycket att hålla ordning på.

 

Basse drog iväg och fyndade. Matte blev plötsligt väldigt intresserad av vad han hade hittat. Hon behöver inte bry sej om våra fynd.

 

Inget som vegetariska matte skulle bry sej om. Nåt djur hade tappat en kroppsdel och av den återstod en benbit som enligt Basse var alldeles utsökt god.

 

Inne i skogen hade Räv passerat. Han anser att Röd flugsvamp det är minsann en alldeles utmärkt toalett. Fast han hade missat för största delen av högen låg bredvid svampen.

 

Ja jag har varit och spanat hur så?? Det var länge sen jag var här och jag var tvungen att kolla ett bra spanträd.

 

Jag och Basse är väldigt bra på samarbete. Här har vi hittat kantareller, bra sa matte som hoppas att de överlever. Fanns för övrigt ganska mycket såna i skogen. Nu gäller det att de klarar sej tills det är dags för kurs också.

 

Matte blev väldigt glad när det fanns en massa såna här. Det är Blek taggsvamp en mycket god matssvamp och hon påstår att hon just nu är trött på Champinjoner och Stolta fjällskivlingar.

 

Vid fint väder och regelbundet svampvattennedfall så brukar det finnas utsökt lervatten här. Det har Vattentjuven stulit och dessutom hade Vilda grisarna försökt förstöra det.

 

Det börjar nog bli höst för det fanns ganska många små Röda flugsvampar och dessa hade inte Räv använt som toa.

 

Visst ser det fint ut i skogen? Men nu började ovädret slå till så det blev alldeles för hett trots skuggan från träden.

 

Matte satt på en sten och svor över ovädret för gå den längre rundan var inte att tänka på.

Basse han försökte minsann fuska genom att markera svamparna i korgen och förvänta sej godis. Ingen framgång han blev utskrattad av den ondsinta matte. Tycker att Basse skulle ha fått godis för han markerade faktiskt!

 

Detta gick mycket bättre. Matte har behagat röra på sej och Basse har hittat svamp.

 

Sandsopp hittade han. Bra gjort att markera dom och kolla om de lönade sej. Tyvärr var båda överfulla med oönskade hyresgäster.

 

Kan väl hända att det var Basse som gjorde jobbet, men jag har faktiskt berättat att Sandsoppar lönar sej alltså ska jag också ha ost! Gott var det.

 

Skulle gå till bilen, då kom matte på att det nog skulle bli en skrytbild. Bara det att Basse har aldrig upplevt detta med skrytbilder när vi jobbat så det gick inte så bra.

 

Jag visade hur man gör när man ska ta skrytbild med uppletad svamp. Basse studerade noga så till nästa gång kan han säkert.

 

Ja, ja jag kommer. Skulle bara kolla ett annat spanställe men ingen Ekorre hemma. De har troligen värmeslag och jag hörde minsann hur du försökte få Basse att skvallra.

 

Pust! Det blev så ovädershett att till och med Basse la sej i skuggan en stund innan han orkade fortsätta till bilen. Skitväder! Ge hit det fina svala omgående så vi kan göra alla viktiga saker.

 

Hemma på min gata och titta! Jenna var minsann ute. Mycket trevligt var många månader sen sist. Pratade en del med henne och den där onödiga semestern den pågår fortfarande. Vi behöver vara Flocken!

Gick hem, käkade och drack en massa vatten. Somnade gott sen medan matte tog hand om svampen.

Vidrigt het eftermiddagsrunda, men matte var i alla fall och hämtade ett paket med ett nytt minneskort till kameran så i morgon ska det vara ordning igen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards