wilmablogghund

Alla inlägg den 3 augusti 2020

Av Wilma Border collie - 3 augusti 2020 17:17

Ordning i tillvaron i morse för jag fick åka och hämta Basse. Dessutom var det skönt väder så vi kunde leka en hel del innan det var dags att åka hem till mej.

Var hemma ett tag för sen hade vi en massa att göra.

 

Så där vi har samlat ihop Moha och Troy med vidhängade matte också, perfekt att vara flera. Nu ska vi till skogen för det var dags för Basse att fortsätta sin utbildning och filmas.

 

Så äntligen på fria tassar och nu ska vi ha skoj innan allvaret börjar för Basse. Fortfarande skönt svalt väder så vi kunde röra på oss ordentligt.

 

Mycket skoj hann vi med. Men de där stendöda mer eller mindre ruttna ormen som vissa tänkte rulla sej i var inte uppskattad. Den blev stulen och fick en bajspåse som sista viloplats och den påsen hamnade i en soptunna till slut.

 

In i skogen, nu ska det kollas om svamparna växt som de ska sen mitt senaste besök här.

 

Troy och Basse hade nåt sånt där viktigt oss hanar emellan samtal. Jag och Moha pysslade med annat och lät dom ha sitt snack i fred.

 

Visst hade kantarellerna växt, titta bakom mej så syns ett gäng och det fanns flera. Moha matte fick en lektion så hon förstod att det var kantareller och inte löv. Matte kan tydligen lära människor också ett och annat.

 

Nu är det allvar för Basse och Moha och Troy är dömda till trädpassning för att inte lägga sej i.

Basse fick träna en del och var väldigt duktig.


 

Den här filmen kom till av rena misstaget, matte skulle ta nån bild men lyckades filma i stället. Men detta är det snyggaste söket Basse har lyckats med och matte blir så glad när det går så här bra.

 

Så klart det blir en massa ost när man är duktig. Fast jag och Troy hade också varit duktiga, inte för att vi riktigt vet med vad men ost behövde vi.

 

Men nu behöver jag ost för jag har hittat svamp. Syns en ljus prick till höger om mej.

 

Även människor kan! Moha och Troymatte kunde helt plötsligt skillnaden mellan löv och kantareller och hittade några alldeles själv. Men Basse som verkligen var inne på detta med svamp gjorde allt för att markera dom och samtidigt komma åt godisfickan. Han fick godis, men Moha och Troymatte fick ingen ost fast hon både hittat och plockat svampen.

 

Man kan inte bara jobba så vi kopplade av med en del mer lek. Bäst att passa på för människorna pratar om att det ska komma sånt där riktigt vidrigt oväder med hetta senare i veckan.

 

Nu har minsann de Svarta trumpetsvamparna vaknat. De är väldigt små ännu men finns i enorma mängder. Bra mer jobb till mej och Basse.

 

Jag kan dom sen flera år så jag såg till att få ost. Basse ska få lära sej dom också, kommer att bli strålande tider i alla våra skogar.

 

Service till hallonsugna hundar, de fick minsann grenarna upplyfta så det var bara att plocka och äta.

 

Skulle kolla fler ställen där det kan finnas kantareller.

 

Så klart jag hittade och Basse fick träna mera. Blev mycket träna för honom idag, men bäst att passa på.

 

Kollade ytterligare ett ställe där det också fanns, men då var Basse bra trött och okoncenterad. Det tar på krafterna att leta svamp.

 

Korkat, dags att gå hem igen. Fast okej vi hade varit länge i skogen och hunnit med mycket.

 

Hemma hos Moha och Troy drack vi massor med vatten för det började vara för varmt för att passa oss.

Hem, käkade lunch och sen sov vi väldigt gott. Matte försvann och gick ut med Rottis Helga en sväng.

Ut på eftermiddagsrunda där höjdpunkten var att vi fick godis av Susanne.

I morgon då ska vi göra nåt som vi inte har gjort på väldigt, väldigt länge, vet inte riktigt vad det är.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards