wilmablogghund

Alla inlägg den 23 juli 2020

Av Wilma Border collie - 23 juli 2020 18:03

Vanliga morgonrutinerna med att hämta Basse och leka en del.

Åkte hem till mej och funderade på vad vi skulle göra idag. Då drabbades vi av passa hsuet, kommer snart sa matte och försvann. Nu var hon tillbaka ganska fort för det var Rottis Helga som behövde ut och kisssa.

Sen skulle vi ut och åka enligt matte så väntade arbete.

 

Aha, det här blir bra, vi ska leta Stjärnhovstryffel och här serveras det korv på silverfat. Alltså lika bra att börja jobba.

 

Här Basse ska du markera, jag har hittat en. Basse fattade snabbt och markerade.

 

Den syns precis framför min tass. Det är bäst att varaövertydlig eftersom människor av naturen är ganska korkade och lätt missar viktiga saker.

 

Så matte har petat upp den ur jorden och vi har fått vår ostbelöning för väl utfört jobb.

 

Stor och rejäl, matte har vägt den och den väger nästan 500 gram. Fanns bara denna idag.

 

Vad är detta? Vi ska ha korv eller sylta serverat på silverfat efter vårt jobb. Men det var alldeles dött och övergivet, spelade ingen roll vad vi gjorde kom inte ut nåt silverfat till oss inte. Enligt matte var det ingen hemma, ointressant!

Vi ska ha korven på silverfat.

 

Jag tänker minsann ligga på bordet tillsammans med min tryffel och vänta tills servitören dyker upp med ett välfyllt silverfat. Notera gärna att jag lagt benet över tryffeln för att visa att jag hittat den och den är min. Men inget hände och vi blev släpade till bilen. Basse tröstade sej med att käka en massa svarta vinbär från en buske.

 

Blev skjutsade till ett annat ställe så vi skulle kunna leka och bada en del.

 

Jaha och där försvann Basse för att göra nåt enligt honom viktigt. Han kom tillbaka ganska snabbt var bara nåt väldigt nödvändigt bad som skulle göras.

 

Vi inspekterade självklart bryggor också. Mycket viktigt och denna var alldeles utmärkt.

 

Passade på att leka, det blåste så där behagligt svalt från sjön så det var perfekt temperatur.

 

Basse kom ihåg att i den här gamla eken kan de växa godis. Tänk det växte sånt där i dag. När han var klar så kollade jag och antingen hade Basse missat eller så hade det växt upp nytt. Hur som helst är det väldigt välstädat i trädet numer.

 

Gick en sväng. Sist då hittade jag Svavelticka här, men nu fanns det bara sorgliga döda rester kvar av den.Ja, ja jag har annan svamp att jobba med.

 

Matte hittade såna där Gula strävsoppar och skulle ta nån bild eftersom de ska rapporteras på nåt som heter Artportalen. Basse såg sin chans så han hoppade upp på bordet och kollade om det lönade sej att nosa på den. Gjorde det för han fick godis och beröm.


 

Jo jag har hittat Finludna stensoppar var är osten?

 

Basse såg vad jag sysslade med så han kollade om det skulle löna sej. Självklart så fick vi beröm och ost båda två.

 

Gick en runda, tänkte kolla om vi skulle hitta nåt skoj men det gjorde vi inte.

 

Så gick Basse i väg, han hade minsann alldeles på egen tass lyckats hitta en Finluden stensopp. Smart är han, kollar hur jag gör och sen gör han likadant.

 

Visst den är alldeles för gammal, men självklart så blev det en massa beröm. Inte illa att fatta så snabbt hur man gör.

 

Om det går åt mycket ost nu?? Jo en hel del men vi jobbar faktiskt väldigt hårt och behöver mycket belöning då.

Tröttnade på detta ställe och skulle kolla ett annat.

 

Jaha nu är vi i den den backen som matte har uppkallat efter mej bara för att det var här det bestämdes att matte skulle komma och träffa mej dagen efter. Nu ska vi titta efter kantareller.

 

Jodå det fanns en del, de syns nedan för den gamla grenen. Men inte så många och torra var de också.

 

Utförde ett gemensamt jobb sen, den syns inte me det stor en gammal Finluden stensopp där. Beröm och ost självklart.

Åkte hem, käkade lunch eftersom vi blev blåsta på den ståndsmässiga serveringen vid tryffelsöket. Diskuterade mycket om hur vi ska kräva upprättelse för missen.

Matte försvann igen för att se till att Rottis Helga kom ut.

 

Har varit med sämre eftermiddagsrundor. Jag och Basse trodde att det skulle bli en tråkrunda, men så behövde Jenna hjälp att komma ut en stund. Perfekt att få vara hela Flocken även om det inte var så länge.

I morgon är det visst en upptagen dag igen enligt matte.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards