wilmablogghund

Alla inlägg den 22 juli 2020

Av Wilma Border collie - 22 juli 2020 17:59

Bra dag igen, inledde som vanligt med trevligt morgonbus med Basse.

Hemma hos mej höll det på att bli väldigt bra. I går fick vi en stor påse godis av Bassehusse. Matte öppnade den och lyckades få den att vicka lite så hela matskålen blev full med godis. Jag och Basse tänkte minsann tömma skålen men då var den där normalt långasamma människan extremt snabb. Ett par bitar hann vi med sen var skålen borta. Kände oss lurade, vi som trodde att vi äntligen skulle få äta oss mätta.

  

Så där Flocken är samlad och vi är i skogen. Började med en massa lek och vissa tränade dans igen.

 

Fortsatte i skogen för vi skulle kolla om det kommit några trevliga svampar. Borde börja hända saker även i denna skog nu.

 

Jodå jag har minsann hittat jag, bara att använda nosen så finns det.

 

Satt kantareller där men de är så små att de får växa ett tag till. Hade för övrigt fötts ännu mer riktigt små, svampvattnet gör en massa nytta.

 

Som sagt vissa är inte alltid riktigt kloka, fast skoj har vi hela tiden.

 

Fick med mej de andra för vi hade en hel del att göra. Kolla svampar, leka och annat viktigt.

 

Jenna käkade en massa hallon och Basse kom på att det var enkelt att plocka och äta såna. Vadå plocka själv, sånt kan människor serva oss med.

 

Basse är smart, väldigt smart. I går fick han lukta på en Karl Johan och idag så markerade han en Finluden stensopp alldeles på egen tass. 

 

Självklart massor med beröm och en massa ost för det väl utförda jobbet. Han kommer att bli en ypperlig svamphund med lite mer träning.

 

Ge hit!! Jag och Jenna har minsann också hittat såna vi ska ha ost! Så klart vi fick men svamparna är kvar i skogen för de var fulla med larver.

 

Jenna och Basse firade svampsöket med dragkamp. Blev oavgjort eftersom pinnen naturligtvis gick sönder.

 

Fast det var tydligen jobbigt att ha dragkamp, Jenna snubblade nästan på sin egen tunga.

 

Så var det dags för nästa svamp. Föränderlig tofsskivling. Den kan jag och Jenna så vi samarbetade med markeringen. Självklart ost för besväret.

 

Vi är Flocken, världens bästa Flock och svamphundsgäng. Tänk när Basse är färdigutbildad. Då ska vi minsann genomsöka alla skogar och hitta alla svampar.

 

Kollade runt mer i skogen, hittade några fler Finludna stensoppar och ett par Karl Johan men de var fulla med hyresgäster.

 

När det är svampsäsong så brukar inte ostträden blomma. Just detta brukar vara pålitligt och tänk idag så blommade det. Vi städade noga bort alla spår av ost.

 

Inte bara människor som gillar kantareller, det gör sniglarna också. Här hade de party och käkade för fullt, så klart även sniglar behöver mat.

 

Kollade en sista sväng på ett ställe men där fanns ingenting, bara blåbär till Basse och Jenna.

Hemma så drabbades jag och Basse av passsa huset. Rottis Helga behövde hjälp att komma ut en sväng och kissa. Så klart hon inte kan gå med bakbenen i kors hela dagen.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda, tråkig sån utan något av värde.

Om en stund ska jag ta ut henne för en kvällskiss också.

I morgon är det bara jag och Basse men nån skog ska vi minsann ut och kolla.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards