wilmablogghund

Alla inlägg den 15 juli 2020

Av Wilma Border collie - 15 juli 2020 18:05

Drabbades av en sån där korkad ensam morgonrunda. Basse skulle vara med sin husse i dag och vila den där tassen som gör ont. Enligt människorna skulle det vara bra för honom att vila den och inte rusa runt och hoppa.

Men sen skulle jag i alla fall hämta Jenna så jag slapp den totala ensamheten.

 

Så där nu ska vi visst gå och kolla om det finns några Stjärnhovstryfflar. Var ett tag sen vi var här sist.

 

Massor med hallon har mognat. Riktigt stora är dom också.

 

Jenna smaskade hallon som om det var nåt alldeles extra utsökt hundgodis.

 

Hallon? Nä såna äter jag verkligen inte, ge mej nåt som är gott i stället!!

 

Jenna är duktig hon, för hon kom minsann ihåg att här kan det löna sej att leta. Både hon och jag kollade mycket och noga men inte minsta lilla Stjärnhovstryffel hade visat sej. Enligt matte har de inget bra år.

 

Finns det inte Stjärnhovstryffel kanske det går lika bra med en Rodnande flugsvamp? Visst de är ätliga om man är absolut säker och kan kännetecknen men matte ville inte ha den. Vi fick i alla fall beröm och godis.

 

Så skulle vi kolla ett annat ställe om det möjligen skulle finnas några trevliga svampar där.

 

Jenna var superduktig och markerade en Finluden stensopp, men den var alldeles full med larver så den bor kvar.

 

Här kunde vi vara på fria tassar, skönt att kunna springa utan stoppklossen matte och vi hade en hel del att kolla. Såna där viktiga hundsaker som inte människor begriper.

 

Du är medveten om att vi stått här några dagar och vänta på dej va? Fattar inte varför människor altid ska vara så långsamma.

 

Alltså det försöker falla svampvatten då är det väl ändå inte lämpligt att bada? Enligt Jenna är det alltid lämpligt att bada. Enligt mej går det bra vid ovädershetta annars finns ingen anledning.

 

Medan Jenna badade så la jag mej på berget och funderade över hundlivets väsentligheter, finns alltid en massa viktigt att fundera över.

 

Gick och kollade en massa annat viktigt istället. Använder man nosen så finns det hur mycket som helst att upptäcka.

 

Har blivit fångar igen, men jag gjorde en instas som svamphund. Hittade ganska många Finludna stensoppar.

 

Den här mor och barn såg så fin ut, men det gick över när matte satte kniven i den. Alldeles full med larver den också. De där larverna kan skaffa sej andra bostäder än i svamparna.

 

Det låter som en större flock elefanter på andra sidan vägen. Var inga elefanter men där emot ett gäng kossor som sprang väldigt fort. Intressant ansåg Jenna , jag var glad att de inte var i närheten av mej.

Hamnade i bilen för vi skulle kolla en sista skog när vi ändå var ute och åkte.

 

Hm, här har det gått en del hundar, bäst att kolla vilka. Jenna som kommer att hamna i Hormonhäxefängelset börjar ha stenkoll på var de snygga hnarna rör sej. Sånt struntar jag i numer, funder mer på om det är trevliga hundar jag kan umgås med.

 

Så där ja, bra skog för titta vid min nos. Det finns minsann kantareller här.

 

Riktigt många och stora, fler än vad som syns på bilden. Egentligen skulle radion ha hört av sej i dag och då hade det varit perfekt att vara här. Men de ringde aldrig, fast matte gömde svamparna för hon hade nån plan lite okänt vad.

Lämnade Jenna och åkte hem till mitt ensamma hemma och sov.

Gick ut på eftermiddagsrunda, min första ensamma sån på många evigheter. Fast jag hade tur och träffade Smilla en snabbis i alla fall.

Hörde att matte pratade i telefonen, brydde mej inte. Visade sej sen att samtalet rörde mej, i morgon ska jag träffa nån som heter Katrineholms kuriren som ska skriva om mej och mitt svamphundsjobb. Tror jag börjar få kändisstatus, alla vill träffa mej och höra om hur jag jobbar.

Jag hoppas att Basses tass är så bra att han kan hänga med mej i morgon, matte väntar på besked från hans husse.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards