wilmablogghund

Alla inlägg den 2 juli 2020

Av Wilma Border collie - 2 juli 2020 17:25

Dagen började precis om den ska göra. Jag fick åka och hämta Basse, ägnade oss åt en del morgonlek medan matte gick och studerade gräsmattan efter champinjoner. Hade inte vaknat några.

Så skulle vi åka hem till mej, hann flera meter så tvärnitade matte och försvann ur bilen.

 

Vid en stor tall alldeles nära Basses hemma så hade det kommit tre såna här Kungschampinjoner. Det var dom som utlöste mattes lagon märkliga uppförande. Ofta är de fulla med larver, men de här var superfina alla tre. Bara lite längst nere i ena foten på den största som hade hyresgäster.

Åkte hem till mej ett tag, precis som det ska vara.

Sen skulle vi ut och röra på oss.

 

Nu ska vi på svampturné och den skulle vi inleda på den där lilla ön. Kanske att det kunde finnas nåt där.

 

Hann bara en liten bit så var det dags. Titta till höger om mej där syns det en svamp. Fick massor med beröm.

 

Den här Finludna stensoppen hittade jag. Men den är kvar i skogen för den var överfull med krälande hyresgäster.

 

Jag och Basse kollade en massa viktiga hundsaker. Använder man nosen så finns det hur mycket spännade som helst att hitta. Nåt som människor borde lära sej.

 

Detta är ett bra exempel. Matte såg nåt vitt och började prata om champinjon. Hade det varit en sån hade jag självklart markeat när jag passerade. Begagnade fågelägg är då inget att ha,

 

Jaha bara att vänta då. Basse har dragit i väg efter nåt viktigt, undrar om han lyckas.

 

Nånstans där inne är han och letar efter det där viktiga kohuvudet. Såg honom flera gånger medan han letade och letade. Men huvudet lyckades han inte hitta.

 

 Han kom så vi fortsatte greja med en massa viktigt. Basse studerade sjön och titta vilka vackra blåsvarta moln som syns. Sån är bra för de kan innehålla svampvatten.

 

Gick vidare och diskuterade en massa viktiga hundsaker. Vi har alltid massor med viktigt att prata om.

 

Jag kollade bryggan, mycket viktigt och den var i perfekt skick.

 

Basse han badade och badade. Äsch nu är det inte ovädershett så då är inte bad så viktiga tycker jag.

 

Fast jag gjorde honom sällskap en stund. Tänkte att det var lika bra att vara artig och det var skönt att svalka tassarna och dricka lite.

 

Nu börjar blåbären att mogna, inte så många ännu och efter ovädret och torkan är de fortfarande väldigt små.

 

Lekte en del också. Gäller att passa på när vi får umgås.

Sen sa matte att vi skulle till ett annat ställe för på ön fanns inget mer spännande.

 

Här kan det gå att göra en del svampfynd så vi skulle kolla.

 

Jo en Rodnande flugsvamp hade vaknat. De går att äta, men då ska man vara bombsäker och det är inget som matte vill ha.

  Hittade Vinbergsnäckor som var fullt upptagna med att tillverka nya såna.

 

Så där nu blev det dags att jobba som svamphund igen. Här växer det minsann Bleka kantareller. Fick beröm och godis. Basse är mycket intresserad av mitt jobbande, men nästa vecka blir det allvar för honom med svamphundsutbildningen. Kommer säkert att gå strålande.

 

De här börjar bli stora också, lite mer svampvatten så kommer det att bli alldeles perfekt.

 

Faktiskt så kollade vi en tredje skogsbacke när vi ändå var på svampturné. Brukar finnas en del här, men den var alldeles öde idag.

Åkte hem hann bara vara hemma några minuter så började svampvattnet att ösa ner. Perfekt att vi kommit hem för hade vi varit ute i det hade vi behövt åka till närmaste sjursjukhus för intensivvård.

På eftermiddasgrundan var vi vid Basses hemma. Vi lekte med fribee och grejade med annat skoj medan matte höll på med tråkgrönsakerna.

Har hört att i morgon blir det svampturné på andra ställen.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards