wilmablogghund

Alla inlägg den 4 juni 2020

Av Wilma Border collie - 4 juni 2020 18:09

Ännu en bra dag i mitt hundliv.

Vanliga rutinerna med trevligt morgonbus med Basse.

Var hemma hos mej ett tag sen hämtade vi Jenna.

 

Alltså de där två är inte kloka! Fast egentligen var det nån skoj lek på gång.

 

Ut på ängarna, här var det ett tag sen vi var sist. Massor med spring naturligtvis.

 

Äh! Ska jag inte kunna vända svansen till utan att Basse ska bita huvudet av Jenna?

 

Var inte så farligt, egentligen var det en del av en rolig lek som jag också var med i. Vi har alltid en massa sånt här skoj att pyssla med.

 

Alla ser väl tre tre hundarna som leker en mycket skoj jaktlek. Gräset har blivit så högt att vi nästan tappade bort varandra. Jenna som är lägst försvann helt långa stunder.

 

Matte var mer intresserad av den här som försökte lifta med henne genom att sitta på midjeväskan. Den fick inte lift utan hamnade i gräset igen.

 

Inne i skogen var det lättare att leka och springa. Då såg vi varandra hela tiden. Hade en del att kolla också eftersom det var ett tag sen vi var här senast.

 

Matte hittade såna här Föränderliga tofsskivlingar, en god matsvamp men inget för nybörjaren. Tyvärr hade dessa dött torkdöden.

 

Men Jenna hon kan hon. En liten bit bort så markerade hon vid en stubbe.

 

Duktiga, duktiga Jenna hon kommer minsann ihåg att det lönar sej att hitta dom. Detta är alldeles nyfödda Föränderlig tofsskivlingvalpar. Lite svampvatten så kommer de att växa och bli stora. Jenna fick självklart massor med beröm och ost för sitt väl utförda svamphundsjobb.

 

Hon firade genom att försöka döda Basse, jag bestämde mej för att kolla ett par bra spanställen. De var tyvärr tomma. Länge sen jag träffade nån sån. Undrar var de håller hus.

 

Bestämde mej för att jobba i stället. Lika bra att kolla hur mina små kantareller mår.

 

De mådde alldeles ypperligt och dessutom har det kommit fler millimetersmå på andra ställen. Om det nu kunde ta och falla en massa svampvatten kommer det att bli strålande jobbartider i skogen.

 

Fick självklart ost för mitt jobb. Basse snodde åt sej en del han också. Han ska lära sej alla svampsökets hemligheter, men eftersom han ska filmas när han lär sej får han vänta lite. Jag och matte ska ha en onlinekurs i svampsök i år och Basse ska filmas när han lär sej.

 

Ut på ängarna igen och lekte mer. Bäst att passa på för vem vet vad människorna får för korkade idéer. De kan hitta på saker så vi inte träffas.

 

Så dog Basse igen, men Jenna är expert på att återuppliva honom. Tog bara några sekunder så var han uppe på benen.

 

Godissök det är svårt att motstå fast vi borde ha begripit vad detta innebar. Men hoppet är det sista som lämnar hunden.

 

Jaha, Jenna och Basse är fångade men jag hann en bit bort. Korkade påhitt om dags att sluta efter ett par trevliga timmar.

Hade en förhoppning om att vi kanske skulle få åka och shoppa, men den turen hade vi inte. Enligt matte har vi allt vi behöver. Har vi inte alls! Vi behöver käk, godis, leksaker, tuggben och en massa annat.

Åkte hem, insåg att vi var trötta så efter lunchen somnade vi.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda, trist sån för vi träffade inga vi känner och ännu värre nu tar det till måndag innan vi är hela Flocken igen.

Sen kom Bassehusse och hämtade honom. Lyssnade noga på tråkpratet. Ingen fara jag ska hämta Basse i morgon men det blir en ensam morgon runda innan det är dags.

Sen ska vi visst göra nåt på Sörmlandsleden.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards