wilmablogghund

Alla inlägg den 23 mars 2020

Av Wilma Border collie - 23 mars 2020 18:06

Vanliga morgonrutinerna med att hämta Basse och ägna oss åt en del uppiggnade morgonbus. Mycket bra början på dagen.

Var hemma ett tag innan vi skulle ut och åka var nåt som skulle kollas på min Sörmlandsledsetapp.

 

Ibland är matte virrigare än nånsin. Ungefär här kom hon på att planen hade varit att parkera nån kilometer bort och sen skulle vi gå den här vägen. Men det där med att parkera glömdes bort så vi fick åka den vägen. Det är inte alldeles enkelt att hålla ordning på den förvirrade. Funderar på om hon ska börja använda min Skvallermaskin.

 

Så där min bil är parkerad på ett helt annat ställe och nu ska jag och Basse göra en massa viktigt.

 

Människor är långsamma så vi stack före. Var ett tag sen vi var här sist så massor att kolla.

 

Det här bordet är mycket viktigt. Det brukar nämligen ge ost. Jodå det gav både mej och Basse ost idag också.

 

Lärde Basse hur man kollar skärmskyddet, eftersom han kommer att vara min assistent ihop med Jenna så behöver han tränas i jobbet. Matte kollade gästboken och det hade vandrat en del människor.

 

Gick vidare, allt var som det skulle. Men vi hade tassarna fulla med att kolla dofter och sånt viktigt.

 

Jo vi har upptäckt ett problem. Matte höll med om att detta är ett problem, ett stort träd som lagt sej tvärsöver där vandrande hundar och människor ska fram. Detta kräver motorsåg så det får Chefen ta hand om.

 

Vi kunde passera det eländiga trädet så vi kunde fortsätta. Har massor att kolla efter den här stigen.

 

Jaha och där drog Basse ner och badade i ån, dåre det är för kallt.

 

Matte var lika tråkig hon för hon tittade på en massa tråkiga Vitsippor som snart börjar blomma.

 

Räddningen var nära, skogen är mycket givmild mot den hårt arbetande fyrbenta etappledaren. Något djur hade tappat en utsökt benbit till mej.

 

Nä du Basse den här har jag fått av skogen, du vet om man jobbar hårt så belönar skogen. För övrigt har det alltid varit väldigt bra med tillgången på ben här.

 

Jag tröttnade efter ett tag så då fick Basse ta benet. Bäst han lär sej att om han jobbar hårt som assistent till mej så kan det bli fyndade ben.

 

Sen blev det problem i Basses värld. Jag och matte har passerat bron men Basse bestämde sej för att den var farlig.

Matte lockade och berömde så fort han satte en tass på den.

 

Duktiga Basse, efter väldigt mycket lockande och övertalning så vågade han gå. Till viss del berodde det nog på att jag var upptagen på andra sidan.

 

Jag hade hittat en del godis och det lockade över Basse. Hade sparat så han fick för väl utförd vandring över bron. Enligt matte ska Basse få träna lite mer på den så han fattar att den inte är farlig men det får bli nästa gång.

 

Vi kollade en massa mer viktiga hundsaker, finns alltid masor att göra i skogen.

 

Matte tittade på Vätterosorna som också har börjat blomma. Märklig mänsklig sysselsättning.

 

Lekte en del också. Kan inte bara jobba vi behöver faktiskt avkoppling också.

 

Nu så har jag jobbat som svamphund. Kollade de där sällsynta Rökpipsvamparna och markerade snyggt. Gav självklart ost som belöning, de skymtar mellan mej och Basse.

 

Så här ser de ut, mycket sällsynta och finns bara på några få ställen varav min Sörmlandsledsetapp är ett av dom.

 

Bravo Basse! Han tittade på hur jag gjorde och fattade snabbt att det lönade sej att nosa på dom. Han kommer nog att fixa detta med att leta svamp framöver.

 

Fortsatte med en massa viktiga hundgöromål. Kom fram till att skogen var i alldeles perfekt skick.

 

Vid den lilla ån hade minsann häggen bestämt sej för att det är vår och börjat bli grön. Brukar dröja mycket längre än så här.

 

Passerade sjön och Basse skulle självklart bada. Hade han fått sin vilja igenom så hade han nog gett sej ut och simmat.

 

Hade dragkamp om en mycket viktig pinne. Usel pinne, det blev oavgjort eftersom den gick sönder.

 

Skulle gå till bilen och åka hem men då var jag borta. Jo jag kom när matte ropade, jag hade planerat att vi skulle gå och kolla kallkällan på grannetappen. Det brukar vi göra ibland. Men enligt matte var det inte aktuellt nu för det är på sommaren om det blir väldigt torrt.

Åkte hem, käkade lunch och sov, tog på våra hundliga krafter med allt vi grejat med.

Tråkig eftermiddagsrunda, träffade inga vi känner.

I morgon då är det minsann hela flocken och matte har lovat att vi ska få åka till ett bra ställe där vi kan leka massor.

Behövs efterosm vi inte setts på evigheter och Jenna vårdat sjuk människovalp. Tror det blir en ypperlig dag i morgon.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards