wilmablogghund

Alla inlägg den 14 februari 2020

Av Wilma Border collie - 14 februari 2020 18:00

I morse var det till viss del ordning i tillvaron. Jag fick minsann åka och hämta Basse när det var dags för morgonrunda. Han blev alldeles överlycklig när jag kom. Vi lekte massor och självklart var det jakten på BOLLEN.

Matte stod och tittade på oss och hur jag jobbade för att överlista honom. Hörde hur hon svor över att kameran var hemma för det borde ha filmats. Jag vann kampen efter mycket spring och lite bra knep.

Så skulle vi åka hem till mej. Jag lämnade mitt byte.

 

Men titta här. Matte kom på att hon hade mobilen med sej och att det faktiskt går att ta bilder med den. Basse snodde bollen och den skulle med hem till mej, Den är en extremt viktig ägodel. Nu lyckades han inte för den elaka matte snodde den och la den utanför min bil.

Var hemma hos mej ett tag, brottades lite och matte väntade på att nån människoveterinär skulle ringa.

 

Nu ska vi gå och hitta på nåt, vi försökte faktiskt hämta Jenna men det var den där fullkomligt onödiga detaljen med Hormonhäxefängelset så vi lyckades aldrig.

 

Det här blir bra, vi har hamnat på min Sörmlandsledsetapp. Kollade och det hade faktiskt vandrat hundar här. 

 

Ja jag kommer, jag försökte bara kolla var Basse försvann. Nu var han inte så långt bort, men tydligen fanns det intressanta dofter.

 

Så var det bäst att visa att inkallningen fungerar. Jag sköter mej men Basses hormoner sätter sej i bland som proppar i öronen. Men nu hörde han och kom.

 

Det lönar sej alltid att komma. Vi hittade godis i en gammal stubbe. Finns ingenting kvar, vi städade noga.

 

Finns det en vattensamling då ska man bada enligt Basse. Jag drack det räcker men Basse kunde nog ha stannat länge här. Fast sen blev Basse fånge en stund när vi passerade där Vilda grisarna gillar att hålla till och Basse spårade alldeles för mycket.


Jaha där drog han iväg och matte hotade med ny fångenskap.

 

Men titta vad som hände. Jag ska alltid ha godis vid den här markeringsstolpen. Basse hörde att jag tuggade och då kom han för övrigt vara han inte alls långt bort.

 

Kollade en massa mer viktigt på Sörmlandsleden. Allt måste vara i bästa skick för vandrande hundar. Matte pratade om att måla när det blir mer vår. Ja, ja människor kanske behöver markeringar vi hundar hittar i alla fall.

 

Jag kollade spängerna, inga problem för hundar att gå på dom inte.

 

Nä inga Bombmurklor idag heller. Jag letade och matte letade, men det fanns inga. Kan vara så att det inte ens kommer några i år.

 

Vi lekte ett tag , det är skoj att leka i skogen. Men alla bilder där vi jagade varandra runt träden blev bara skit.

 

Vad sa du? Ska Basse träna? Bästa jag visar honom då.

 

Träna passivitet var det, jag är en mästare på att ta det lugnt när matte är stilla. Hon satt på en trädstam och jag låg och slappade. Basse såg ut som om vi var helt galna.

 

Men titta här. Basse kan om han vill. Efter en liten stund kom han på att det går faktiskt att lägga sej ner och koppla av fast man är mitt ute i skogen.

 

Det lönar sej att träna, då blir det minsann utdelning ur osttuben. Precis vad vi behövde.

 

Lämnade Sörmlandsleden och fortsatte i skogen. Basse trodde inte att han syntes här. Men det behövs mer än en trädstam för att inte ska synas.

 

Här hade det minsann rört sej nåt som lämnat en massa intressanta dofter. Vi hade fullt upp här en stund, vi måste ha koll på vad som händer i våra skogar.

 

Så kom vi till den lilla vägen. Basse blev fånge för matte tror att det gått nån Lukta gottbrud där för Basse blev alldeles vimsig. Jag som inte bryr mej om sånt fick vara på fria tassar och retades genom att springa långt före.

 

Fast sen var vi så nära husen att jag också blev fånge. Basse hade bara nosen i backen för enligt honom så doftade det alldeles väldigt intressant.

Fortsatte hemåt. Träffade Rocky en snabbis.

 

Så hittade vi Dalmatiner Tilly. Henne har vi inte träffat sen i helgen och det var väldigt länge sen det.

 

Vi lekte en hel del. Jag och Tilly fick vara på fria tassar, Basse fick ha släpande koppel för matte litade inte riktigt på honom. Men skoj hade vi

 

Jag kollade om Tillyhusse möjligen handlat nåt som vi hundar behövde. Fick höra att man ska inte rota i andra människors kassar. Fast det fanns inget vi behövde. Så var det dags att gå åt olika håll, men vi ses imorgon.

Gick hem och käkade och sov.

Ut på eftermiddagsrunda, träffade inte några vi känner utan det blev en tråkrunda. Fast Basse försökte bryta sej in genom porten där Jenna bor. Ingen framgång hade han för Jenna är förbjudet umgånge just nu.

I morgon då är det lördag så det kommer att bli en bra dag.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards