wilmablogghund

Alla inlägg den 29 januari 2020

Av Wilma Border collie - 29 januari 2020 17:42

Verkligen på tiden, i dag var det dags för hela flocken igen.

Hämtade Basse som vanligt i morse och sen hem till mej. Jag och Basse ansåg att vi borde hämta Jenna tämligen omgående, men vi fick vänta i evigheter. En massa mänkliga ursäkter, typ vänta på att en människoveterinär skulle ringa och annat krafs. Ingen som helst hänsyn till oss inte.

 

Så äntligen är det ordning. Nu fattas bara att vi blir av med fångenskapen sen ska vi ta igen allt vi förlorat under alla långa evigheter vi inte setts.

 

Äntligen på fria tassar nu ska vi roa oss massor. Matte hade insett att det bästa var att bara släppa oss nånstans där det går bra att leka. Tur att hon ibland begriper nåt av hundlivets väsentligheter.

 

Började med en massa skoj i den lilla konstsnö som finns kvar. De där bra högarna krymper oroväckande fort så det gäller att passa på.

 

När vi tröttnade på att leka där så gick vi en sväng och klättrade på de där gamla stockarna.

Fick självklart ost och dessutom en ny tub med annan smak. Mycket gott.

 

De där två är galna, jag vet inte vad jag ska göra för att få dom att begripa vissa viktiga saker.

 

En dypöl i skogen och där skulle det minsann badas. Matte missade att få på bild när Jenna låg ner och nästan försökte simma.

Här fanns det spår förra veckan, så vi kollade, fanns ingenting idag. Men Basse försökte dra på äventyr.

 

Matte provade en av "Få Basse att lyssna grejerna" Jodå rosa elefant med pip då kom han minsann trots att han minuten innan varit stendöv. Testades flera gånger och det funkade.

 

Tröttnade på skogen så vi fattade beslut om vad vi skulle göra istället. Bara för matte att hänga på oss.

 

Vi hade bestämt att vi skulle leka hemma hos Basse ett tag. Jenna hittade den där blå bollen som jag bet är min, bara min.

 

Glöm att ni får låna den här, den är min! Ni får leka med varandrra eller hitta nåt annat. Var diverse jakter en stund.

 

Basse är envis, väldigt envis men jag gav mej inte. Lyckades behålla bollen för Jenna hade hittat en annan grej och då jagade han henne istället.

 

Den här lekte jag en del med i morse. Faktiskt helt okej den också. 

 

Ha, ha, ha Jenna passerade lite för nära mej och nu är både bollen och leksaken matte döpte till Skunk mina. Gäller att vara väldigt snabb och beräknande då lyckas man.

 

Äsch då, Basse har lyckats sno bollen. Han borde lära sej att alla saker är mina.

 

Provade att leka med Skunk. Helt okej att kasta runt med, jag var så snabb att alla bilder blev suddiga.

 

Den var helt okej att snutta på också. Ska nog se till att leka mer med den här.

 

Men sen bestämde jag att Basse behövde befrias från bollen. Jenna var snäll och hjälpte mej med jakten på honom. Alltid enklare att vara flera.

 

Så här kan man också göra. Medan jag befriade bollen från Basse så tog Jenna Skunk och badade honom i ett lerigt dike.

 

Äh, Basse lyckades komma över bollen igen och Jenna tog den nybadade Skunk och jagade honom. Allt slutade med att matte tog båda leksakerna. Nåt om att vi skulle gå vidare.

 

Funderade på vad vi skulle hitta på nu. Men efter en diskussion så fattade vi ett beslut.

Vi drog till Ossys gamla dagis och hälsade på. Mycket trevligt.

 

Där träffade vi lille Fido. Men Basse blev fånge eftersom han försökte använda honom som leksak. De där tonårshormonerna är inte att leka med.

 

Vi ser nåt väldigt bra. Nu kommer det att bli roligt igen.

 

Mikko var minsann ute och rastade sin matte. Han blev överlycklig och lyckades flyga över stackars Jenna som blev förlämpad över Mikkos övningar.

 

Lekte massor. Mycket trevligt och Mikko var så glad för sällskapet. Väldig tur att vi gick samma väg tillbaka.

 

Ja du Basse, livet är inte alltid enkelt. Han hamnade på rygg när Jenna och Mikko samarbetade.

Sen när vi hade haft en massa skoj så var det dags att gå hem. Vi var faktiskt väldigt nöjda, hade roat oss rejält och kunnat ta igen en del av allt vi förlorat de här dagarna vi varit skilda åt.

Så blev det dags för eftermiddagsrunda. Hämtade Jenna och vi skulle gå en sväng. Såg ett par hundar på avstånd så Basse fick träna på att inte stå på bakbenen och skrika för att han såg dom. Han klarade det med glans med hjälp av pipleksaken.

Men sen hände det, kom ett gäng andra hundar och Basse bara skulle dit, stendöv och okontaktbar. Dessutom lyckades han ta sej ur halsbandet och dra. Sånt är synnerligen förbjudet och kan sluta illa. Tack och lov så blev han infångad igen med hjälp av ett par tjejer som motade honom mot oss. Basse var extremt billig just då.

Hemma igen så rotade matte fram en bra sele som faktiskt passar honom så nu blir det sån, den kommer han inte ur och sen ska det tränas och tränas ännu mer. Tonåring med hormonstormar är ingen ursäkt för att uppföra sej illa.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards