wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 27 januari 2020

Lärt Basse nåt nytt

Av Wilma Border collie - 27 januari 2020 18:01

Vanliga rutinerna med att hämta Basse och morgonleka en stund innan vi åkte hem till mej.

Käkade lite frukost och brottades en del, sen skulle vi på längre runda.

Matte hade den goda smaken att använda min bil så vi blev skjutsade.

 

Trevligt här har vi inte varit på länge. Alltså massor att kolla, andra hundar hade rört sej här och lämnat spår som vi noga undersökte.

 

Förklarade för Basse att det är synnerligen olämpligt att ens tänka tanken att hoppa från en bro för att bada. Badsäsongen är över sen länge och om han nu nödvändigtvis behövde i vatten skulle det gå bra längre fram.

 

Såna här stättor är enligt mej helt okej att klättra över. Försökte förklara för Basse att det är som vilken trappa som helst. Men Basse vägrade och krälade under ett staket i stället.

 

Så äntligen på fria tassar, fast Basse utsattes för en del hot. Använd hörseln annars blir du fånge. Fanns en del enligt Basse spännade dofter där.

 

Han lyssnade och kom på att han skulle gå och bada istället.

 

Här nånstans ska det vara om ingen annan hund hitta det. Jag minns alltid var bra saker ska ligga.

 

Var väl det jag visste! Jag hittade minsann benet som både jag, Basse och Jenna hade en massa skoj med sist vi var här.

 

Nä du, du får allt vänta. Nu ska jag gnaga på benet för det är mitt! Du kan få låna det sen när jag är klar.

 

Så jag kan dela med mej om jag vill. Tröttnade på benet så Basse fick ta det.

 

Bara för att det är en skoj lek så låtsades jag jaga honom lite och smög på honom när han trodde att han skulle få gnaga ostört.

 

Väntade på att han skulle bli klar nån gång så jag provade en del stenar under tiden. Bra stenar som gav godis.

 

Trodde aldrig Basse skulle sluta gnaga. Han var helt inne i sin egen lilla benbubbla.

 

Så äntligen har han övergett benet. Nu ska vi leka och ha en massa skoj.

 

Jag föreslog att vi skulle balansera på trädstammar, det behöver Basse träna en del på och jag vet att det är lönande.

 

Så där ja kursen är slutförd med MVG i betyg. Basse insåg fördelarna med att hoppa upp och balansera.

 

Han som tror att det är badsäsong firade genom att bada en massa. Dåre, vattnet är kallt.

 

Trevligt vi har hittat en godisek. Tror det är första gången jag hittat en ek som har godisblommor. Vi rensade den nog, mycket noga.

 

Jag ser vad du tänker göra och gör det inte för matte har en massa åsikter om övermodig fjortis.

 

Basses senaste planer. planera att hoppa i sjön från en hög sten. Dessutom stenar under den. Han lyssnade fsaktiskt på matte och kom efter lite övertalning.

 

Detta är bättre lek och ha skoj på land. Då har inte ens matte några märkliga åsikter. Hade en massa skoj ett tag men sen..........

 

Långt där borta är den stendöva fjortisen som ska göra en massa förbjudet. Typ spåra vilda griar och andra väldigt förbjudna saker. Inkallning det hade han aldrig nånsin hört talas om.

 

Men så råkade han komma för nära fångvaktaren, menar matte, och då var det slut på friheten. Lyssnar man inte då blir det fångenskap. Jag som har hörseln i behåll sprang före bara för att retas med fången. Mycket skoj.

 

Passerade benet och Basse bestämde sej för att han minsann skulle ligga kvar resten av dagen och gnaga på det. Fick han inte och enligt matte så finns det säkert kvar nästa gång vi kommer.

 

Så började det. Vi är tillbaka vid stättan och Basse har bestämt att han tänker minsann inte alls passera den. Varken kräla under staketet eller gå över den. Det finns miljoner med viktiga dofter att undersöka.

 

Detta är en unik bild. Med gemensamm insatser från mej och matte så Basse står högst upp på stättan ihop med mej.

Jag viasde flera gånger att det är som att gå i vilken trappa som helst och matte lockade med godis och berömde och uppmuntrade. Tog några försök men sen kom han upp.

 

Det lönar sej att vara kursledare och lika lönande att klara av utmaningen stättan. Vi fick smaskig ost som belöning-

Nästa gång skulle jag tro att Basse går över den lika enkelt som jag gör det. Ännu en ny sak har jag alltså lärt honom.

 

Men kursen det är förbjudet att tänka tanken att hoppa i vattnett från broar, den måste vi jobba mer med. Detta är en annan bro men Basse trodde att han skulle hoppa i. 

 

Så drabbades vi av passa bilen. Nära stället där vi var ligger den där jättebutiken där matte med största säkerhet går vilse. Vi pratade mycket om hur vi skulle överleva medan hon som bara har lokalsinne i de milsvida skogarna var spårlöst borta i flera månader.

Var så inne i det att vi inte ens märkte att matte kom tillbaka efter några minuter, vi spanade fortfarande. Åkte hem och käkade lite sen sov vi.

Gick på eftermiddagsrunda, hade tur och träffade ett par människor vi känner. Mycket trevligt med sällskap en stund.

Fick höra att det blir ingen Jenna i morgon heller, hon vårdar fortfarande sjuk människovalp. Jag och Basse får alltså klara oss på egna tassar ytterligare en dag.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 28 mars 18:09

Sov väldigt gott tillsammans med Basse i natt. Man sover bättre när man är två. Vaknade i morse, Basse sov. När det var dags för morgonrunda behagade han kliva upp och följa med mej ut. Gick in käkade frukost och Basse gick occh la sej igen. Me...

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards