wilmablogghund

Alla inlägg den 21 januari 2020

Av Wilma Border collie - 21 januari 2020 17:46

Bra dag igen som började med de vanliga rutinerna att hämta Basse och morgonleka en del.

Sen var det dags att hämta Jenna, alltså äntligen samlad flock.

Idag skulle vi få åka till ett ställe där jag inte varit på många evigheter och Jenna och Basse har inte varit med mej där.

 

Så framme. Jag berättade för Jenna och Basse att alldeles snart skulle vi kunna vara på fria tassar och det är superbra där.

 

Så nu ska vi ha en massa skoj. Vi är i en enorm komonsterhage, men nu är ju kossorna hemma så det går alldeles utmärkt att rusa runt och leka här. När vi inte umgåtts på några dagar så måste vi leka massor.

 

Självklart var vi tvugna att kolla om det hade hänt nåt viktigt också. Men vi hittade bara gamla högar efter kossorna.

 

Jenna och Basse ägnade massor med tid åt att jaga varandra, just nu deras absoluta favoritsysselsättning.

 

Jag tog det lugnt en liten stund. Hittade en utsökt pinne med alldeles extra god bark. Tänkte att jag skulle hinna käka upp all sån medan de andra två sprang.

 

Jag hade en gång en pinne. Vet inte vem av dom som snodde den, men borta var den och när de var klara var den i många delar.

 

Sånt här är bra om man vill springa mycket, stora öppna ytor.

 

Hittade en gammal stubbe som jag provade. Perfekt för den gav godis.

 

Men kan ni två bli trötta? Helt plötsligt såg båda ut som om de skulle kunna somna omgående. Men det var bara en mikropaus för de var igång lika snabbt igen.

 

Hade en del diskussioner om vad vi skulle hitta på. Känns bäst att vara överens så alla blir nöjda.

 

Jag vet precis var de är och vad de gör. Vänta bara när de kommer tillbaka då................

 

Vissa Jenna och Basse hade inte hört talas om att ån var förbjudet område. De skulle minsann bada var sej de fick eller inte.

 

Inte fick jag tag på dom för uppläxning heller, de kom men hade nåt väldigt viktigt rejs.

 

Matte höll på med tråk. Ta bilder på en massa hassel som blommar alldeles för tidigt.

 

Vi lekte, hade som vanligt väldigt skoj. Vi ska alltid vara hela flocken det är som allra roligast då.

 

Vissa ägnar sej åt gemensamhetsrull också. Fast de rullade i otakt så de behöver träna mer.

 

Fortsatte med en massa skoj lekar. Hade nämligen hört otrevligheter om att det snart var ags att åka hem igen.

Onödigt vi kunde ha varit kvar fortfarande.

 

Så var det matte med idéerna. Jag och Jenna provade en sten och nu gällde det att få Basse att förstå att den var lönande.

 

Nu skulle det minsann bli en fin headerbild med oss. Jo om jag låtit bli att lipa och de andra två inte haft dragkamp och Jenna befunnit sej under magen på Basse. Nu fick det bli en av de bilderna i alla fall. För enligt matte beskriver bilden bra den lätt galna flocken som inte har en tråkig sekund.

Så blev vi koppelfångar för vi skulle passera nåt som vi inte skulle undersöka på egna tassar.


 


Ja, jag kommer. Är det mitt fel att du tappade kopplet och jag behövde kolla om Hare ville vara med i vår lilla flock?

För övrigt var Hare lika asocial som alla Ekorrar så han bara försvann i fjärran.

 

Den här stenen är enorm och dessutom är den full med sprickor och gångar. Inget som vi hundar ska in och undersöka enligt tråkmatte. Tror vi skulle ha kunnat ha mycket skoj  där.

 

Ovanför mej så syns det att man kan se rakt igenom den. Tydligen så gillar människovalpar att vara inne i stenen, borde vi hundar också få vara.

 

Tillbaka vid bilen och där stod det minsann två hästmonster sugna på tre hundar till lunch. Jenna ansåg att hon skulle hälsa, Basse morrade från klospetsarna och jag gömde mej bakom matte.

 

Vi hamnade i bilen alla tre. Men nu är katastrofen nära. Vi pratade mycket om hur vi skulle överleva instängda i bilen, om nån skulle hitta oss i tid. Ingen av oss har körkort och matte hade bilnyckeln. Skulle vi tillbringa veckor här?

 

Hon är galen! Trodde inte att hon var så trött på livet. Gå och klappa en massa på ett hästmonster. Jag var övertygad om att han skulle sluka henne på två sekunder. Men hon kom tillbaka och pratade om att det var en mycket trevlig häst som bara ville bli kliad.

Åkte hem och somande gott efter allt skoj vi hade haft.

Gick på eftermiddagsrunda. Basse fick öva på att gå på gallertrappa och ramp, sånt har han tyckt varit lite läskigt men i mitt sällskap gick det utmärkt.

Sen utbröt ett mindre kaos när vi kom tilbaka till min gata. Min bil var nämligen borta och matte var fullt övertygad om att den var stulen. Hörde en massa ramsor och nåt om att ringa polisen. Men så fungerade hjärnan tillfälligt och matte kom ihåg att hon hade faktiskt lånat ut bilen till Rottis Helgas människor. Hade varit fint om hon anmält den stulen och de blivit tagna för biltjuvar. Alltså den där människan ska inte släppas ut utan hundlig bevakning och nu får vi tydligen börja tänka åt henne också.

Imorgon är det hela flocken igen och vi ska visst få göra nåt skoj då också.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards