wilmablogghund

Alla inlägg den 10 januari 2020

Av Wilma Border collie - 10 januari 2020 17:53

Vanliga början på dagen, hämtade Basse, lekte och grejade lite innan vi åkte hem till mej.

Sen skulle vi ut på nån längre runda, ingen skjuts idag för matte lyckades inte räkna ut nån bra skog.

 

Gick till sjön först, matte skulle kolla så Basse hade fungerande hörsel och inkallningskunskaper. Som tonåring kan det vara väldigt varierande med just de detaljerna.

Vi sprang en del och Basse hittade nåt, det där ska jag ha.

 

Men det var väl själva f*n, stanna för den där vanten är min! Du vet att allt du hittar tillhör mej.

 

Så klart jag lyckades överlista Basse igen. Fast han försökte återta vad han ansåg var hans, men den var min, bara min.

 

Snutta på en vante det är grejer det. Fler vantar till mej, gärna såna som Basse tror är hans det gör bytet ännu värdefullare.

 

Basse gav upp till slut och gick och tänkte bada. Men så fick han syn på nåt ute i sjön.

 

Men nu måste jag faktiskt ta och reda ut saker. Så där ska det inte alls vara, bäst att försöka få tag på Basse.

 

Ut på bryggorna skulle han medan han hade en massa högljudda åsikter. Men så råkade han komma för nära matte och då var det kört.

 

Koppelfånge och utsatt för träning. Titta och var tyst då blir det en massa beröm, skäll och det blir varken beröm eller godis bara en massa om att det går utmärkt att titta och vara en tyst hund.

 

De här svanarna ska inte alls vara i sjön enligt Basse. De ska skällas ut och hade han fått bestämma hade han säkert simmat ut till dom. Men till slut insåg han att matte hade vunnit och det lönade sej att vara tyst och bara titta på dom.

 

Så blev det fria tassar igen och så fort Basse ens tittade åt svanarna så avledde matte honom. I stället roade han sej med den där gröna mojen jag hittade sist. Den kunde han ha för jag tyckte inte att den var speciellt rolig.

Sen hände det.

 

Jag står utanför bild och balanserar på trädstammen, lönade ger alltid godis. Matte trodde att Basse hämtade en boll i sjön. Men i hans mun är det nåt annat.

 

Den här skendöda Vithajen slängde han två decimeter från mattes fötter. Matte som vet att alla fiskar är förklädda Vithajar ute efter att slita henne i stycken fick några hjärtinfarkter, slog nya världsrekord i höjdhopp och gjorde märkliga kullerbyttor i luften.

 

Mitt i alla de där märkliga övningarna lyckades hon göra fånge av Basse som bara ville ha tillbaka sin Vithaj. Han kom inte närmare den än så här. Undrar om matte har lärt sej nu att om Basse inte får ha högljudda åsikter om svanar då kastar han Vithajar på henne.

Vi skulle inte vara vid sjön så det byttes riktning och Basse fick vara fånge.

 

Bra skidbacken och underbara konstsnön, här är det garanterat fritt från mordiska Vithajar. Lekte en mass i den.

 

Jag försökte ta en massa trevliga snörull, men Basse ansåg att vi skulle brottas i stället. Behöver träna rull i konstsnö med honom. Roligt hade vi.

 

Skulle gå vidare, hade sån tur att vi träffade Beagel Mimmi. Mycket trevligt, lekte en del med henne.

 

Mimmi ska snart lukta gott och det upptäckte Basse och hon uppskattade inte riktigt hans raggningsförsök.

 

Precis när Mimmi gick så kom minsann Mikko. Han rastade sin matte och hade hört Basse så han fick väldigt bråttom för att inte missa oss. Tur att vi är populära.

 

Vad händer? Gick dom sönder? Ingen fara de lagade sej lika snabbt igen.

 

Tillbaka till skidbacken så vi skulle kunna springa och leka en stund. Perfekt detta.

 

Vi hade mycket skoj och Mikko var så lycklig över att få leka med oss. Kunde ha hållit på i flera timmar men tråkmänniskor har som bekant en massa tråkidéer.

 

Hade i alla fall sällskap med Mikko en bit på väg hemåt. Så hörde vi att vi ses i morgon och då blir det mer skoj.

 

När vi hade skiljts från Mikko så träffade vi Inez. Trevligt med ytterligare en kompis, borde träffa många varje dag.

Men sen skulle vi åt olika håll. Vi gick hem till mej käkade lunch och sov ett tag.

Gick ut på eftermiddagsrunda, hade sån tur att Susanne hade sin affär öppen och Dixie var där och ville ha ost. Så klart hon fick. Fortsatte vår runda där inget av värde hände.

Sen kom Bassehusse och hämtade honom, men jag som lärt mej att lyssna på mänskligt tråkprat hörde att vi träffas igen i morgon. Det är lördag och dags för alla trevliga hundträffkompisar. Blir säkert en ypperlig dag.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards