wilmablogghund

Alla inlägg under december 2019

Av Wilma Border collie - 23 december 2019 17:55

Mycket bättre dag. Det var nämligen dags för Jenna att hänga med mej igen! Finns bara ett ord ÄNTLIGEN!

När hon skulle hämtas så använde matte min bil för vi skulle åka och göra nåt.

 

Trevligt här var det längesen vi var. Sist då åkte vi bil hela vägen in i skogen. Men idag skulle vi gå, enligt matte var det inte säkert att det skulle gå att åka eller hitta bra ställe att parkera på. Det är så blött och översvämmat överallt och köra fast i lera är ingen höjdare.

 

Var enligt matte vackert med dimman som svävade över en sjö som växt massor.

 

Vi hade en massa viktiga samtal om vad vi skulle göra och en del tiksnack alltså sånt som bara rör mej och Jenna.

Så lämande vi mängder med hälsningar överallt till de hanar som eventuellt passerar. Jenna ska också börja lukta gott nu och det måste hon självklart berätta.

 

Så på fria tassar, nu kan vi greja med mer viktiga hundsaker. Finns alltid massor att göra och ännu mer när det var länge sen vi besökte nåt ställe.

 

Jenna hade en massa viktiga och hemliga saker att berätta för mej. Självklart lyssnade jag noga och allt som sas stannar mellan henne och mej.

 

Nu är det bråttom, vi har kommit till min Sörmlandsledsetapp och det finns säkert massor att göra.

 

Detta är mycket viktigt. Bordet vid skärmskyddet brukar minsann ge godis.

 

Det blev ost, precis som vi hade planerat. Gillar såna här bord som alltid ger sån.

 

Sjön har växt massor, matte är osäker på om hon nånsin förr sett så mycket vatten i den.

 

Matte grejade med gästboken. Årets vandrare ska räknas och uppgifterna skickas in. Såg att sist vi vi har då var vi minsann hela flocken. Borde ha haft Basse med idag också, men det får enligt tråkmänniskorna vänta.

 

Medan matte höll på med den där gästboken så lekte jag och Jenna en del. Inte för att jag är så väldigt leksugen just nu men det gäller att passa på när tillfälle ges. Skoj hade vi.

 

Skulle kolla hur det såg ut längre fram. Om sjön stiger lite till så kommer den att dränka vägen. Vi fick vara koppelfångar av säkerhetsskäl.

 

Här gick det att passera genom att gå på kanten till vänster resten var alldeles botenlöst.

 

Jo jag och Jenna hade faktiskt tänkt att vi skulle gå den här rundan. Glöm det sa matte, spängerna är nästan under vatten här och längre bort lär det vara ännu värre. Den här rundan får det bli när vattnet har sjunkit en del.

 

Det var en gång en liten å mellan de två sjöarna. Ofta har vattnet knappt räckt att blöta tassarna i. Nu är det en älv eller mindre sjö eller nåt med vatten som dessutom är väldigt strömt.


 

Lite mer vatten och bron kommer att ligga under vatten den också. Matte funderar på hur det är med den lilla bron vid andra sjön men det får bli ett senare bekymmer går inte att gå dit nu.

 

Otroligt vi står vid vägkanten och kan dricka vatten ur ån. Det brukar vara så att vi måste långt ner för en sluttning för att nå vattnet. Jenna hade gärna gett sej ut och simmat men det kunde hon glömma, det strömmande vattnet är inget som vi ska vistas i,

 

Vände och gick tillbaka, nu kunde vi vara på fria tassar igen. Jenna hade en massa mycket skoj saker att berätta för mej. Perfekt, jag behöver nåt skoj i min eländiga tillvaro.

 

Lekte lite mer också. Livet är mycket bättre när man är minst två hundar helst flera.

 

Ja jag hör dej, men jag ska faktiskt gå och kolla ett bra spanställe. Om det är nån Ekorre hemma så måste jag vara en artig hund och önska God Jul.

Fanns ingen Ekorre hemma varken där eller på ett annat bta spanställe.

 

Äsch då snart slut på det roliga. Vi har blivit fångar och ska tilbaka till bilen, fast vi har haft ett par trevliga timmar i skogen så det kanske inte är så synd om oss.

Åkte hem, lämnade Jenna och jag sov ett tag.

Så kom Bassehusse förbi och lämnade julklapp både till mej och matte. Fast tro inte att jag fick min inte, nä får vänta tills i morgon. Men jag hörde nåt dom lät bra, får se om det kan fungera.

 

Eftermiddagsrunda och nu är det allra sista chansen. Sitter en mycket otrevlig lapp på dörren till tillfälliga Pryl 7an.

 

Snälla Elisabeth vi svälter har du något? Vi fick alldeles utsökt god korv att äta idag. Precis vad vi behövde. Hur ska vi överleva när vi inte kan gå hit och få nåt att äta? Blir ju ett riktigt elände, svälten står för dörren värre än nånsin.

Gick en sväng träffade inte några vi känner.

Lämnade Jenna och hörde otrevliga saker, nu dröjer det tills på fredag innan vi ses. Elände det är flera veckor till fredag!

I morgon är det visst julafton, men jag bor med Grinchen så nån jul blir det inte här. Fast jag har sett matte greja med paket så jag får julklapp trots att hon utger sej för att vara den där Grinchen. Så ska jag göra nåt annat bra också.

God jul till er alla som besöker min blogg, hoppas ni får en toppenbra julafton.


Av Wilma Border collie - 22 december 2019 17:55

Lika trist dag igen. När jag gick ut för morgonrundan så fick jag syn på Rocky. Planerade självklart för trevligt sällskap en stund. Inte det inte, vi fick inte alls träffas för tråkmänniskorna! Jag vill träffa mina kompisar precis när det passar mej.

 

Ska på längre runda. Blev inget åka till nån skog för matte påstod att det troligen var jägare överallt idag också. Var så dött på Heden att jag fick vara på fria tassar en stund. Blev erbjuden att leka med bollen. Nä den var dötrist, har fortfarande inget minne av att jag brukar leka med bollar.

  Hallå Ekorrarna var är ni? Tänkte att det kanske skulle finnas nån trevlig social sådan i kanten av Ekorrskogen, men det var alldeles  övergivet.

 

Passerade campingen. Här har det minsann rört sej en massa snygga hanar. Undrar var de var när jag passerade? Men lämnade massor med hälsningra, typ var femte meter eller så. De får inte missa att jag är i raggningstagen nu.

 

Läskiga bron var länge sen jag gick på. När livet är som det ska vara så har jag flocken med mej och de har inte tränat på bron.

 

Men passage över bron kräver belöning. Ost är en mycket passande sådan.

 

Där borta på andra sidan sjön hörde jag hur mina kompisar började samlas. Jo de skulle säkert ha massor med skoj med en massa lek och trevligt mingel. Jag börde ha försökt smita dit. Men när jag passerade lämpliga vägar så var jag fånge och dessutom sitter Skvallermaskinen i mitt halsband. Hormonhäxefängelse är ett elände.

 

Jo det brukar löna sej att hoppa upp där. Men jag struntar i det idag, har ingen lust och jag är fortfarande fånge.

 

Äntligen har jag fått min frihet. Kollade och jo det hade rört sej hundar här också. La mycket tid på att lämna hälsningar.

 

Bäver bor i min sjö och han hade jobbat hårt med att försöka fälla ett stort träd. Nästa gång lär det säkert ligga ner.

 

Vet du hur eländigt tråkigt mitt liv är? Avlägset så hör jag hur kompisarna har en massa skoj. Jag borde varit där och raggat. 

 

Överallt är det vatten. Var okej att blöta tassarna och smaka på det men sen tröttnade jag.

 

Under kan ske i typ två minuter fanns det en blå fläck på himlen. Men den försvann lika snabbt igen.

 

Här har jag ett par säkra spanställen för Ekorre. Tänkte att kanske skulle det vara nån här som ville umgås. Verkar som om alla Ekorrar flyttat nån annanstans.

 

Här brukar jAG Ha en massa skoj, men det var då på den gamla goda tiden när jag hade hela flocken med mej. Massor med skoj lekar har vi haft här. På egen tass var det bara tråkigt.

 

Jag kan springa om jag vill. Men nu berodde det mest på att jag hade varit på en kortare spanrunda, hittade ingen Ekorre, och matte kallade, bäst att visa att jag minsann fortfarande kan inkallning.

 

Drack vatten i ett överfullt dike. Var inte så länge sen det var torrt så det dammade här, svårt att tro nu-

 

Ute på vägen och jag är fånge för enligt skitmatte fanns det risk/chans att träffa andra hundar här. Ja, det hade varit trevligt att få sällskap. Men hon tänker fortsätta att lägga sej i mitt umgänge.

 

Alldeles nära min Sörmlandsledsetapp så forsade det alldeles väldigt mycket. Jag har aldrig sett så mycket vatten här men matte säjer att hon sett ännu mer nån blöt vår.

 

ÄNTLIGEN!!!!!! En hund som jag får umgås med. Sniff tillhör den där utvalda skaran av hundar som jag får träffa. Mycket trevligt med hundligt umgänge en stund.

Gick hem och hade tråkigt.

Eftermiddagsrundan avr dötrist, mina affärer var stängda spelade ingen roll hur mycket jag knackade på de öppnade sej inte. Inte var det några människor jag känner ute heller.

Men i morgon blir det bättre för då ska Jenna hänga med mej och matte har en plan som låter alldeles väldigt bra.




Av Wilma Border collie - 21 december 2019 17:44

Jag vet mycket väl att det är lördag idag. Gjorde ett försök efter trista morgonrundan att passa dörren. Tänkte att matte kanske insett att det är väldigt elakt att hålla mej i fängelse. Jag borde faktiskt få mingla och leka med mina kompisar precis som vanligt och ragga en del bland hanarna. Hade ingen som helst framgång.

Så skulle jag ut och röra mer på mej.

 

Jag har blivit skjutsad till Engelska skogen. Trevligt var ett tag sen sist och här skulle jag kunna få vara på fria tassar.

Men kedjan var öppen, antingen nån som glömt att låsa eller så pågick det nåt i skogen.

 

Av säkerhetsskäl skulle jag vara kopplad en bit för matte ville veta om det var nån aktivitet nånstans innan jag skulle få vara på fria tassar. Här var det vatten massor med vatten.

 

Det brukar vara en liten bäck här, fast ofta är den stulen av Vattentjuven. Men nu är det en sjö och träden badar. Har aldrig sett så mycket vatten här. Fast matte säjer att hon en gång sett ännu mer.

 

Hm, det har minsann gott en hane här och lämnat spår. Trevligt, spår efter hanar är högintressant just nu.

 

Fortsatte och allt var lugnt och stilla. Matte pratade om att snart skulle jag bli befriad från fångenskapen. Trodde hon...............

 

Bäcken är alldeles full med vatten och forsade massor. Bra mycket vatten behövs.

Gick två meter till och där stod det en jägare. Vad gjorde vi i skogen för här var det minsann jakt! Jaha , hur ska jag veta det när ni inte satt upp skylt sa matte. För övrigt ska jag gå vägen upp till torpet. Där har du inte att göra! Jo det har jag det ägs av mina vänner och jag ser till det när de är hemma i England.

Det sitter jägare på pass efter hela vägen och även vid huset. Jaha men de lär knappast jaga på tomten. Men visst jag kan hämta bilen och åka upp. Då blir du inlåst! Knappast har koden till låset.

Diskussionen med den extremt dryga vapenkramaren pågick en stund och hundskall började höras. Vi har flera lösa hundar som jagar. När matte sa att jag luktar gott såg han lätt panikslagen ut. 

Det slutade med att matte bestämde sej för att vända, en dryg vapenkramare räckte. OBS att matte otroligt nog lyckades vara trevlig genom hela samtalet.

Vi vände och kolla huset det blir en annan dag när skogen är utan vapenkramare.

Fanns plan på en annan skog men där stod det bilar så den gick bort.

 


Blä! Blåst på Engelska skogen och nu är jag dessutom blåst på att umgås med Rocky. Jag var fånge i bilen medan matte pratade med honom och hans matte. Jag får inte träffa Rocky förrens nästa år! Vadå, det är min kompis och jag vill faktiskt umgås med alla hundar jag känner.

 

Hamnade hemma vid sjön. Här är det helt okej att vara om jag har nån kompis med mej, ensam är det trist.

 

Vattnet var gott att dricka, får väl vara glad för det lilla såna här eländes dagar.

 

Dimma var det och det ordentligt. Större delen av min sjö var stulen.

 

Det händer att turen är med mej. Det blommade faktiskt ost i den där grejen som människor använder för att byta kläder i. Städade noga.

 

I sjön är det massor med vatten nu. Så mycket att de stjäl bryggorna. Blir alltså svårt för mej att inspektera en del av dom.

 

Hittade en boll. Funderade på om jag skulle roa mej med den ett tag.

 

Nä jag leker inte med bollar. Du måste ha förväxlat mej med nån annan hund. Har faktiskt aldrig varit intresserad av såna. Fick bara höra att jag är Hormonhäxa och faktiskt brukar gilla bollar.

 

Hormonhäxa eller ej, jag borde få godis när jag står på bordet. Fick godis.

 

Bestämde mej för att kolla en sväng ute på udden. Kanske skulle det finnas nåt skoj där.

 

Kollade noga, men inga snygga hanar hade varit här och inget annat spännande heller. Mitt hundliv är pest!

 

Ska gå tillbaka till bilen. Detta att bli hormonhäxa var en korkad idé jag hade alldeles förträngt hur eländigt trist och begränsat livet blir. Dessutom ensamt, jag är van att ha kompisar varje dag jag.

 

Tack detta var vänligt. Matte var snäll och stannade där mina bästa affärer finns. Nu ska jag in till Susanne.

 

Underbart äntligen sällskap! Jag och Dixie fick minsann smaska ost tillsammans. Precis som det ska vara.

 

Tog mej in på tillfälliga Pryl 7an också. Tyvärr inga köttbullar idag för Elisabeth trodde inte att jag skulle komma. Men det gick lika bra med bulle.

Hem och hade tråkigt, sov bort en massa tid.

Gick på en trist eftermiddagsrunda, träffade ett par människor jag känner. Såg Teddy och Freya på håll, men jag får inte träffa Teddy så det blev inget umgänge.

I morgon är det söndag, jag vet att kompisar kommer att träffas men jag lär vara fånge i Hormonhäxefängelset.



Av Wilma Border collie - 20 december 2019 17:55

Eftersom jag numer är Hormonhäxa och har dömts till begränsat umgänge ett tag så trodde jag att detta skulle bli en bedrövlig ensam dag. Jenna skulle inte hänga med mej idag och Basse förstår vad lukta gott innebär.

När jag klarat av min tråkiga morgonrunda och varit hemma ett tag så hamnade jag i bilen. Tänkte att det kanske var nån trevlig skog och kanske skulle jag kunna hitta en social Ekorre. Såna får jag nämligen umgås med.

 

Men vad händer?? Jag skulle inte alls få träffa Basse så länge jag är Hormonhäxa och nu är jag utanför hans dörr.

 

Jag ska faktiskt göra en insats. Bassehusse hade pratat med matte. Ett av Basses får hade kommit ut ur hagen och var försvunnet i skogen. Alltså skulle jag och matte hjälpa till att leta.

 

Jaha nu ska jag leta får. Har jag aldrig gjort, trots att jag är Boder collie så är jag inte speciellt intresserad av dom. Men fick vara fånge i fall jag helt plötsligt skulle komma på att får ska vallas.

 

Jag och matte letade på ett ställe och Bassehusse en bit bort. Basse sprang mellan oss och inget får nånstans.

 

Diskuterade med Basse ibland om vi sett nåt vilket vi inte hade. Jag var förövrigt av och till upptagen med att kolla vilka hanar som rört sej i skogen. Mycket viktig kunskap just nu.

 

Fotsatte våra irrfärder. Eller det var mest matte som gick kors och tvärs tittade under stora granar, bakom rotvältor, stora stenar och sånt. För tänk om fåret skulle ligga skadat nånstans.

 

Men var är fåret? Vi har letat och letat. Hört att matte pratat i telefonen flera gånger, men sånt lockar inte fram får.

 

Ute ur skogen för nu ska vi gå och kolla ett annat ställe. Det är inte enkelt att hittat ett får inte.

 

Passerade vid sjön. Basse påstod att han letade efter fåret men egentligen så var det bada han ville ägna sej åt. Som tur var fanns det inget får i sjön.

Letade i den lilla skogsbacken där det brukar vara godisskog, men alldeles dött fanns inte ens några godisrester.

 

Tillbaka hemma hos Basse och tydlligen hade människorna nån ny plan. Men titta nu kommer det en bil. Kanske nån som vill umgås med oss.

 

Hm Astor kom, trevligt men vad har han med fåret att göra?

 

Astor är minsann utbildad och kan hitta både djur och människor nu skulle han och hans husse hjälpa till i jakten på fåret. Kanske att han skulle kunna få upp spår och hitta det.

 

Astor med husse försvann åt ett håll och Bassehusse åt ett annat. Jag och Basse passade på att leka en del. För vem vet när vi ses igen.

 

Fast några gånger så upplyste Basse om att han anser att jag är det allra vackraste han vet. Jag satte mej på baken och bad honom gå och torka sej bakom öronen den hormonstinne tonåringen.

 

Duktiga hundar får ost. Helt plötsligt kom det en okänd människa som absolut inte hade vid Basses hemma att göra. Människan var rädd för oss men påstod att den skulle ta en promenad och titta en del. Skulle inte tro det va. Matte talade om att det var privat mark och vi bor där. Två glada och sociala hundar kan vara väldigt avskräckande för den som är ute i märkliga ärenden. Tänk att vi får ost bara för att vi råkade var extremt trevliga mot den oönskade besökaren.

Men sen lockade matte in Basse i hans hus för hon och jag skulle till skogen.

 

Där rör det på sej, men verkar inte vara nåt får.

 

Svart kisse på jakt efter lunchråttan. Den fick fortsätta att jaga sin lunch.

 

Där är Bassehusses fyrhjuling och matte vet att fåret har varit synligt.

 

Bara att fortsätta att spana då. För här har det synts till.

 

Precis som förut, alldeles övergivet inget får nånstans. Men ungefär nu pratade matte i telefonen igen. Astor och hans husse hade hittat fåret och var på väg med det till där det ska vara.

 

Nu så! Fåret är tillbaka hos sina kompisar och i tryggt förvar i hagen. Inga fel på henne heller. Tänk vilken tur att Astor med husse kunde komma och hjälpa till. Matte pratar om att detta är nåt som jag borde lära mej också. Tänk så bra att kunna hjälpa till att söka om någon försvinner. I dag var det värt mycket med Astors insats.

 

Människorna fikade och jag kopplade av med att tugga lite på en gammal handske.

 

Fast sen kom Basse och retades med Pingvinen. Snodde den självklart, för nu kan det ta lång tid innan jag kommer över den igen.

Åkte hem och somnade, det tog på krafterna med allt som hände de där timmarna vi letade får.

 

Mina dagliga köttbullar ge mej idag snälla Elisabeth. Behövde dom extra mycket efter förmiddagens slit. Hörde otrevliga saker om att nu finns bara tillfälliga Pryl 7an ett par dagar till. Dumheter, den ska alltid finnas.

 

Gick in till Susannes affär också. Där var Dixie som var så sugen på ost. Vi smaskade självklart en massa tillsammans. Hörde det vanliga pratet om att det kommer att sluta med att vi knyter ihop tungorna.

Gick över torget och där träffade jag Mikko som rastade sin matte. Mikko får jag träffa för han sakanar väsentliga kroppsdelar.

Imorgon är det lördag och mina kompisar ska ha en massa skoj. Men jag får inte alls gå dit och roa mej, eländiga Hormonhäxefängelse. Får se hur jag fördriver dagen.




Av Wilma Border collie - 19 december 2019 17:44

Dagen började alldeles fel. Jag tänkte hämta Basse och ha en massa skoj morgonbus. Men jag hade tydligen missat människornas tråkprat igår för jag skulle inte alls hämta Basse.

Gick en vanlig tråkrunda och hem och väntade på bättre tider.

Efter några evigheter så fick jag hämta Jenna.

 

Perfekt vi hamnade hos Basse och titta hans ögon glöder av lycka för att vi kom. Enligt matte är detta en egentligen misslyckad bild eftersom blixten hoppade igång. Tror jag inte på för kameran ljuger aldrig.

 

Vi diskuterade en del om vad vi skulle hitta på. Jag hade hört talas om att det nog skulle komma fler kompisar, men eftersom människor är opålitliga så ville vi allt se det inträffa.

 

Lekte en massa, vi har inte lekt sen igår så det kändes lite akut.

 

Tänk det var sant det där med fler kompisar för Mikko kom. Trevligt nu blir det mer lek och skoj.

 

Som vanligt när vi är hela flocken så blir det en massa lek. Precis som det alltid ska vara.

 

Passade på att göra en del hundyoga medan Basse och Jenna brottades och Mikko letade efter pluttar att äta. Matbristen är besvärande för oss alla.

 

Nu kommer Asco också. Mycket bra vi blir en liten flock som kan ha en massa skoj.

 

Bäst att hälsa ordentligt på Ascomatte också. Hon kan nämligen ha gott godis och såna kontakter måste vi vara extremt rädda om.

 

Hade massor med skoj. Nån försökte sno MIN boll men jag återtog den självklart. Att de alldeles framgångslöst försökte komma över den är en annan sak.

 

Asco och Mikko hade en massa att prata om. Lysande en stund men det var sånt där trist oss hanar emellansnack så jag brydde mej inte.

 

Så fick jag en present av Ascomatte. Ett halsband som inte Asco kan ha, men mej passar det perfekt. Detta kan jag ha när jag vill vara extra snygg, vilket jag kommer att vilja vara snart nog.

 

Sprang en massa med Basse och hade så där skoj som bara vi kan ha. Det var nu jag borde ha lyssnat på människornas tråkprat istället.

 

Eländes elände! Passerade matte som med ett lömskt leende torkade mej i baken. Detta har pågått länge för att kolla om jag försöker smyga med min lukta gottperiod. Några fjuttiga små blodfläckar och jag var avslöjad. Visst Basse har ett par dagar visat mer intresse för mina bakre regioner men jag tänkte att eftersom jag är väldigt diskret skulle inte matte upptäcka nåt.

Nu blir det Hormonhäxefängelse ett tag framöver. Jag får inte träffa vem jag vill när jag vill och en massa fullkomligt obegripliga begränsningar i tillvaron.

 

Bäst att passa på att leka. För nu lär det dröja innan jag får gå på hundträffar och annat skoj.

 

Bad Ascomatte om tröstgodis. Bra för vi fick, behövdes verkligen just då.

 

Så kom Bassehusse åkande i sin Mule. Bäst att hälsa välkommen ordentligt.

 

Asco fick prova att vara i Mulen. Var okej i flera sekunder sen bestämde han att det var bra för åka med den hade han inga som helst planer på.

 

Gungbrädan, jo det var ett tag sen sist. Men vi fuskade och lyckades i alla fall få godis.

 

Ser du Jenna det kommer fler hundar. Trevligt, desto fler desto bättre. Det var Astor, Asta och tiken matte alltid glömmer namnet på.

 

Artiga som vi är så hälsade vi ordentligt på deras husse också. Som hund är det viktigt att sköta de mänskliga kontakterna också.

 

Jenna och Basse lekte med dom. Jag la mej en bit bort och deppade. Började inse vad avslöjandet om min lukta gottperiod innebär.

 

Stackars svältade Astor. Hans ena husse äger minsann vår allra bästa Grisöronaffär men trots det är det en usel tilldelning hemma hos honom på både mat och godis. Han lyckades tigga till sej lite av matte.

 

Jenna ska också till Hormonhäxefängelset inom troligen snar framtid. I alla fall började Basse att tycka att hon var alldeles oemotståndlig. Korkad tonåring saom inte har så mycket begrepp om nånting just nu.

 

Test av gungbrädan igen. Nu var det Jenna och Astor och hans brudar som ägnade sej åt den. Jag fortsatte att deppa.

Sen hittade människorna på att det var kallt och en massa annat tråk så dags att ta sej hem igen.

Inte fick jag Basse med mej heller, nä han skulle med sin husse. Nu blir det eländigt. Jag får inte träffa Basse förrens nästa år. Hur ska det  här gå? Inget trevligt morgonbus, inte sällskap på dagarna och Basse kommer att missa massor med viktigt som jag planerat att lära honom. Jag kommer att sakna honom massor och han kommer säkert att sakna mej också.

 

Har hämtat Jenna för eftermiddagsrundan och nu ska vi trösta oss.

 

Perfekt det fanns köttbullar idag också. Precis vad vi behövde.

Gick en sväng och kollade spår efter snygga hanar och kissade över varandras hälsningar till de snygga hanarna. Som tur är så finns det inga begränsingar i mitt och Jennas umgänge. Fast jag vet att både hon och jag kommer att drabbas av ensamma dagar eftersom hennes matte inte jobbar alla veckans dagar.



Av Wilma Border collie - 18 december 2019 17:37

Hämtade som vanligt Basse i morse. Blev inte så mycket lek då för det ösregnade och dessutom fanns det enligt Basse något väldigt farligt i mörkret. Var enligt mej inte alls farligt utan bara hans hjärnspöken.

Åkte hem till mej och fördrev tid istället.

Sen hämtade vi Jenna för nu skulle vi göra nåt. Då hade det slutat regna och istället var det snöstorm, det är variationer i vädret.

 

Hamnade hemma hos Basse där vi fick passa bilen i ett par dagar medan matte var försvunnen och gjorde nåt. Vi diskuteradde en del om vad hon gjorde och kom fram till att det säkert var nåt bra. Tänkte kolla när vi blev utsläppta men som fångar gick det tyvärr inte.

 

Så äntligen på fria tassar. Nu ska vi springa och leka det var många evigheter sen sist.

 

Så bestämde jag mej för at ha en lektion med Basse igen. Lära honom att det där han förde liv om i morse inte alls var farligt.

 

Detta äter hundar som heter Basse. Men efter att jag förklarat igen så insåg han att det bara var ett av alla hjärnspöken.

 

Strunt i alla verkliga och inbillade spöken, det är mycket roligare att springa fort i flock. Massor med skoj hade vi.

 

Jenna och Basse hade en diskussion om en fläck som tydligen luktade utsökt. Frågan var vem som skulle rulla sej i den.

 

Så hade jag och Basse en kamp om vem som skulle vara på stocken. Jenna var domare och bestämde att det blev oavgjort för den var så hal att ingen av oss klarade av att vara kvar på den.

 

Detta eviga tjat om att jag borde ha börjat lukta gott. När Basse gjorder då här fick matte för sej att det kanske är dags. Äh, jag har inte tid att lukta gott, vet minsann hur dötrist livet blir då.

 

Kom på att Hunden på täppan är en skoj lek. Nu är det bara att vänta på att de andra två kommer så ska jag se till att vinna kampen.

 

Enkel match. Basse kom upp och jag knuffade ner honom för rutchkanan. Detta ska vi nog leka ofta tror jag.

 

Jenna hittade nån märklig svart klump som hon och Basse hade många kamper om. Jag kollade på den men ansåg att den var ointressant.

 

Men nu är det bråttom. Mate har sagt att vi ska nåt så det gäller att vara snabb.

 

Det var här borta matte höll till när vi passade bilen och nu gäller det.

 

Vi hittade minsann blodfläckarna. Matte hade lagt spår till oss. Bara att följa blodet för att komma till det bra slutet.

 

Perfekt. Det fanns massor med korvbitar där. Vi jobbade hårt med att städa bort allt. Finns inte minsta lilla mikroskopiska smula kvar.

Borde finns såna här trevliga spår väldigt ofta om vi fick bestämma och Basse glömde allt om att se spöken och vara fjortis.

 

Skickade i väg Basse och Jenna för att kolla mer i skogen. Det har hänt att det varit godisskog ganska nära vårt spårslut. Men idag fanns det absolut ingenting.

Så var det dags at åka hem igen, enligt matte var det blött och kallt och tusen andra fel.

 

Hemma så fick Kleptoman Leya present. Hon fyller 4 år idag så nåt kattgodis och leksak fick hon. Extra god lunch blev det också. Men alla de bilderna blev bara skit. Leya avskyr kameran så detta är den enda någorlunda vettiga.

Sen vittjade matte postfacket.

 

Jag hade minsann fått post!! Brukar aldrig få post, men idag var det min tur och inte vilken post som helst.

TACK snälla Bengt!! Nu kan jag shoppa loss i Grisöronaffären för alldeles egna pengar utan att snålmatte lägger sej i min shopping.

Hade jag fått bestämma så hade jag åkt och shoppat omgående.

Blev inte så för enligt tråkmatte får det bli en annan dag. I stället tog jag med mej Basse och hämtade Jenna för en vanlig eftermiddagsrunda. Men den blev bra för vi lyckades besöka både tillfälliga Pryl 7an och Susannes affär. Godis på båda ställena och vi träffade Dixie också.

I morgon är det umgänge med kompisar så det blir nog ytterligare en bra dag.



Av Wilma Border collie - 17 december 2019 17:56

Började dagen som vanligt med att hämta Basse och en massa trevligt morgonbus.

Var hemma hos mej ett tag innan vi skulle göra andra saker.


Basse och alla hans hjärnspöken. Barnvagnar de käkar hundar och är fullkomligt livsfarliga, i alla fall enligt han i värsta spökåldern. Tog tid att få honom att fatta att den inte käkar hundar. Krävdes insatser från mej och en massa godis.  

 

Vi blev skjutsade till den här bra lekplatsen. Eftersom matte använde min bil så insåg jag att det nog var mer bra saker på gång sen.

 

Hörru Basse skulle inte du och jag leka? Tydligen inte för Basse bestämde sej för att han minsann skulle jaga möss och sorkar.

 

Med övertalning så lyckades jag få i gång honom med en del lek och spring ett par gånger.

 

Men leka råtthund var mycket roligare just då. Basse var både döv och blind för allt annat. Men nåt byte blev det aldrig.

 

Gick in i skogen och faktiskt så finns Basse mitt i bilden. Nu var det annat som var väldigt spännande. Umgås med mej och matte var korkade påfund.

 

Hittade faktiskt kantareller, men de är gamla och inget att ha. Alltså kvar i skogen, men jag fick en massa beröm.

 

Detta är Basse Fjortis. Stendöv och glömt allt om inkallning. Jo jag har att du tjatar eländliga människa men jag har en massa viktigt att göra.

Baar det att när han hör att jag får godis som knastrar bra när jag tuggar då kommer han minsann.

 

För mycket Fjortis för sitt eget bästa då blir man fånge. Men fortsatt stendöv, allt doftade gott och miljoner saker att göra.

 

Så här ska det se ut. Lyssna när människan vill nåt och inte bara när jag tuggar godis. Mycket sån träning blev det en stund.

 

Om man sköter sej så återfår man friheten. Vi lekte en stund och allt var frid och fröjd.

 

Jag kan minsann jobba som Skvallerbytta jag också. Har väl lärt mej av Jenna, så här visar jag åt vilket håll Fjortisen dragit. Fördelen med alla rymningar och dövheten var att jag fick en hel del godis. För mitt knaprande kan inte Basse motstå.

 

Så var det dags för fångenskap igen. Pågick en massa lektioner i att använda hhörsdeln och lyssna på matte också.

 

Blir ni färdiga den här veckan eller? Jag har redan väntat ett par dagar på er.

 

Ute ur skogen och där var det vår. Videkissarna har vaknat. Matte funderade på vad det egentligen är för årstid nu, i skogen finns kantarellerna och i skogskanten har våren kommit.

 

Så blev även jag fånge, men det var bara för att vi skulle till bilen. Nu skulle vi göra nåt annat och jag hoppades självklart på nåt trevligt.

 

Perfekt vi är i vår allra bästa Grisöronaffär. I morgon är det nämligen en födelsedag här och nu skulle det fixas present. Alltså kollade vi kattgrejer eftersom det är Kleptoman Leya som fyller år.

 

Men titta! Vi hittade minsann Ascomatte där, mycket trevligt. Att hon råkade hamna på golvet i glädjeyran behöver vi inte prata så mycket om. Såg att Asco har varit en snäll hund så han ska få julklapp och jag vet vad, men berättar självklart inte.

 

Min vanliga rutin med att sno ett par bitar lösgodis. Lika gott som alltid.

 

Precis i deta nu så upptäcker Basse kartongen i miiten. Där finns de där utsökta tuggringarna av kyckling. Gissa vilken hund som försökte sno såna? Men han misslyckades, matte var för snabb och genomskådade planen.

Handlade några hundsaker också, tror det rörde sej om julklapp.

 

Jo jag tänkte.............är klar med shoppingen och väldigt godissugen. Fick mitt shoppinggodis.

 

Bra Basse! Inte bara fjortis i skallen. Han klarade av att be om godis alldeles på egen tass denna gång. Min kurs i hur man får shoppinggodis klarade han med glans.

Åkte hem igen, fast på väg hem så såg vi till att matte kom ihåg att åka och lämna en del prylar på soptippen.

Hem och käkade lite lunch följt av lite sömn.

Gick ut på eftermiddagsrunda. Nya diskussioner om den hundätande barnvagnen. Basse hade totalt förträngt att den var ofarlig så det var bara att börja om igen.

Hade sån tur att tillfälliga Pryl 7an var öppen idag också. Fick smarrig korv, precis vad vi behövde.

I morgon har jag hela flocken samlad och vi ska visst få göra nåt vi inte gjort på länge. Nåt som Basses fjortishjärna kommer att må bra av.




Av Wilma Border collie - 16 december 2019 17:57

Bra dag igen.

Fick hämta Basse i morse så vi passade självklart på att ha en massa skoj morgonbus. Ska alltid vara så på mina morgonrundor om jag får bestämma.

Sen blev det ännu bättre för när vi skulle i väg på förmiddagen så hämtade matte Jenna. Perfekt med hela flocken.

 

Vi har hamnat i Eskilstuna. Jenna visste precis vad som väntade och hade extremt bråttom. Jag förklarade för Basse att vi skulle till den privata köttebullerestaurangen som finns där.

 

Basse han hittade massor med spännande dofter överallt till Jennas förtvivlan. Hon trodde säkert att köttbullarna skulle försvinna om vi inte sprang dit.

 

Premiär för Basse att åka hiss. Mycket märkligt enligt honom att gå in på ett ställe och komma ut på ett helt annat. Så låter det en del när hissen rör sej också.

 

Jenna kastade sej in och berättade för mattes mamma att svältdöden var nära förestående. Ttoligen skulle den inträffa vilket ögonblick som helst om inte köttbullarna serverades typ i förra veckan.

 

Basse hängde på och berättade att han inte heller ätit på månader. Bara jag som försökte uppföra mej fast hungern rev i min tomma mage. Vi fick alldeles utsökta köttbullar, precis vad vi behövde.

 

Snälla ge mej en köttbulle! Jenna råkade veta att matte hade alla som fanns kvar och de har som bekant extremt kort hållbarhet.

 

Jo vi råkar sitta här och vi är VÄLDIGT sugna på de där köttbullarna. Ser du oss? Vi behöver nu!! Vi fick flera så värsta hungern försvann.

    

Människorna pratade en massa tråk. Basse tänkte visa hur vi gör när vi brottas, jag ansåg att det behövde vi inte alls just då.

 

Jenna var mest intresserad av om det fanns mer att äta. Men tydligen hade tre svältande hundar lyckats äta upp massor med köttbullar. Märkligt tyckte inte att vi fick så mycket.

 

På väg till bilen igen för vi ska åka hem. Basse hade fullt upp med att berätta för alla Eskilstunas snygga tikar att han minsann hade varit på besök.

 

Tillbaka i Malmköping och vi ska röra på oss ett tag. Hörde nåt om att motionera bort köttbullarna. Vad då de gav energi så nu ska vi springa och ha skoj.

 

Väldigt skönt att leka jaktlekar ett tag och en massa annat skoj.

 

Bad matte hjälpa mej att förklara för Jenna och Basse att badsäsongen är över. Hörde nämligen att de hade en massa korkade planer.

 

Basse är inte klok! Det är för kallt att bada nu!

 

Jag drack vatten. Kallt sjövatten är gott. Men det räcker att dricka, bada får vänta till våren.

 

Springa och springa ännu mer. Dessutom har Jenna snott en pinne som Basse hämtade i sjön. Undrar hur detta ska sluta? Hade planerat att käka lite god bark men insåg att det var bättre att hålla koll.

 

Dårar! Ni kan inte bada nu och leka med pinnen i sjön. Kände att jag behövde reda ut deras påhitt.

 

Basse vann kampen om pinnen och Jenna trodde att hon skulle ut och simma. Fick hon inte för matte heller utan båda skulle komma upp på land omgående.

 

Försök att få pälsen torr i blött gräs. Går inte bra.

  Lekte mer och helt plötsligt fanns det godis på marken. Vet inte riktigt hur det gick till för vi blev fångar alla tre. Dags att åka hem enligt matte.

Lämnade Jenna och jag och Basse åkte hem till mej.

 

Eftermiddagsrunda. Klockan är bara tre och redan är det mörkt och dessutom regnade det. Men vi har en plan.

 

Bra, helt enligt plan så är tillfälliga Pryl 7an öppen, nu ska vi bara ta oss in.

 

Perfekt utsökt korv blev vi serverade idag. Så här ska det alltid vara när vi rör oss på gatorna. Matte pratade om hundar som käkat en massa köttbullar, men det hade vi inget som helst minne av. Kan i alla fall inte ha varit vi.

Gick en tråksväng och försökte undvika att få alltför svåra skador.

I morgon är det visst bara jag och Basse men vi kan säkert fördriva dagen med nåt trevligt.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards