wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 29 november 2019

Vinter och superskoj

Av Wilma Border collie - 29 november 2019 17:47

I morse var världen alldeles vit, hade kommit massor med snö under natten.

 

Jag ska åka och hämta Basse. Det tog sin tid innan matte hade fått fram min bil. Jag satt i mitt baksätet och hade det bra, fast det var skönt när rutorna blev rena så jag såg ut.

 

Så har släppt ut Basse. Han är så ung att han har inte upplevt snö förut. Men detta var alldeles perfekt i hans värld.

 

Bäst att prova om den är god att äta. Jag berättade att det går utmärkt att käka snö om man blir törstig ute på vintern.

 

Vi sprang och lekte extra mycket och längre än vad vi brukar. Detta var superskoj med all snö och matte bara skrattade åt oss. Men sen åkte vi hem till mej ett tag. Basse skulle knappt med in när han insåg att det minsann vra snö vid mitt hemma också.

 

Så där nu har jag samlat ihop hela min flock. Nu ska vi gå nånstans och ha en massa skoj i snön.

 

Men ta bort våra onödiga koppel. Vi ska leka. Ska ni inte alls sa matte. Vi befann oss på Heden och det är gator med en massa bilar nära. Dessutom var det alldeles väldigt halt så några fria tassar var inte att tänka på.

Prova femtioelva gånger men varje gång med samma nedslående resultat.

 

Vi fick lov att ge oss och matte trasslade ut oss i kopplen flera tusen gånger. Gå som normala hundar och sköt er så ska ni snart få vara på fria tassar hette det.

 

Äntligen fria från kopplen, nu ska vi ha skoj, massor med skoj.

 

Springa fort och mycket så snön yr det är grejer det. Mer sånt här till oss hundar.

 

Fortsatte att jaga varandra i skidbacken. Superskoj var det. Tänk sen när den där ljuvliga konstsnön hamnar där så ska jag börja snörulla också.

 

Passa dej Basse, du har med Tikligan att göra och vi är minsann tuffaste tikarna i hela Malmköping. Inte som farligt som det ser ut. Detta är bara en del av vår väldigt skoj lek.

 

Fortsatte med allt snöröj i skogen. Basse har inte riktigt fattat att det finns snö överallt nu. Som han sprang och hade skoj. Ja vi hade väldigt roligt alla tre.

 

Ja du Jenna här är spåren efter Basse. Han är nånstans inne i skogen och för tillfället stendöv. Men Jenna Skvallerbytta hade stenkoll på var han befann sej. Ingenting undgår henne.

 

Basse återkom och fick omgående höra av Jenna att man får inte alls dra iväg så där. Basses ursäkt var att han var tvungen att kolla om den skoj snön fanns även längre bort.

 

Vi fortsatte ha skoj. Vara en flock och springa runt i första snön det är grejer det.

 

Så bestämde Jenna och Basse att vi skulle fortsätta ha skoj hemma hos honom. 

 

Jenna och Basse toksprang och Basse skulle visa all sin snö för henne.

 

Jag hittade bästa bollen under snön och tänkte gå och ha skoj en stund medan de andra kollade snön.

 

Inser att jag skulle behöva ha ögon i svansen för titta bakom mej. Den tjuvaktiga Basse har minsann planer.

 

Elände han kom över den! Jag är fortfarande övertygad om att katteländet Kleptoman Leya gett honom alldeles för många stöldtips.

 

Hörru du vet att den där bollen ska jag ha. Var snäll och återlämna den genast.

 

Vad har man kompisar till? Jo självklart hjälp för att fånga tjuven Basse. Jag och Jenna jagade i flock för att få stopp på honom.

 

ÄNTLIGEN efter en lång jakt och en massa hjälp från Jenna så har jag återtagit bollen. Fast det är en skoj lek detta.

 

Matte var fullt sysselsatt med att tina upp hakarna till våra koppel. De hade råkat släpa i snön och frusit ihop.

 

Men vad händer? Helt plötsligt så försöker Jenna stjäla bollen bara för att Basse vill ha den. Vi tikar ska hålla ihop.

Jag lyckade finta bort som så jag kunde behålla den.

 

Ja, ja brottas ni, jag tänker ligga här och vakta bollen.

 

Äsch då. Alla hakar har tinat och vi är fångar. Skulle gå på vägen och då var det fångenskap som gällde. Matte råkade veta att den var snorhal. Var visst lagom halkigt att köra upp för en backe i morse.

 

Halka var det. Vi är på en liten gata som består av isiga hjulspår. Nu hade jag verkligen behövt ha mina bra klor kvar, de där som försvann i samband med tassamputationen förra veckan.

 

Vi hade tur och träffade Freya och Teddy. Trevligt för det var länge sen. Basse tyckte att Freya det var den vackraste tik han sett i hela sitt korta liv. Freya var måttligt intresserad.

 

Titta den där solen som de flesta trott var utrotad finns fortfarande. Underligt att se den igen efter en väldigt lång frånvaro.

Gick hem med Jenna. 

Jag och Basse käkade lunch och somnade. vi sov väldigt gott. Basse var fullkomligt medvetslös. Det tar på krafterna att uppleva sin första snö och ha en massa skoj i den.

Vi blev väckta av att matte sa att Basses husse tänkte hämta honom.

JNär det var dags för eftermiddagsrunda så blev det alltså bara jag och Jenna. Vi halkade runt ett tag och inget av värde hände.

Lämnade hem Jenna. Hon fick ett gott tuggben för idag för precis ett år sedan så träffades jag och Jenna och det blev bestämt att hon skulle hänga med mej på dagarna. Mycket bra beslut av människorna för tänk så mycket skoj vi alltid har.

I morgon är det som bekant lördag och då tänker jag röja loss med en massa kompisar.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Av Wilma Border collie - Lördag 23 mars 17:57

Mina vanliga lördagsrutiner. Tråkfrukost och ensam morgonrunda, sen passa dörren i evigheter.   Så äntligen framme, nu ska jag bara hitta Basse som inte ens kom och mötte mej.   Där borta ligger han i den där kojan som Bassehusse byggde t...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards