wilmablogghund

Alla inlägg den 4 september 2019

Av Wilma Border collie - 4 september 2019 17:45

Skönt detta med bra väder, nu kan jag och Jenna vara aktiva igen och matte fungerar också alldeles normalt.

Hon kom på en bortglömd skog där jag inte har varit på evigheter och för Jenna var det nytt.

 

Hm, undrar om jag har några bra spanträd här. Tyckte att det rörde sej där borta. Tyvärr satt jag fast i kopplet och matte påstod att det inte var några Ekorrar hemma i den här skogen.

 

Berättade för Jenna om de viktiga hundsaker som kan finnas i den här skogen. Bara att vänta på att vi ska kunna vara på fria tassar.

 

Under kan ske det fanns lite vatten i bäcken, svampvattennedfallet har gjort en del nytta.

 

Har sett större Rödgula trumpetsvampar. Dessa måste växa ett par veckor innan det är idé att plocka.

 

Jo du förstår Jenna, här har jag varit och utfört en hel del jobb som svamphund även om det var evigheter sen sist. Det är så där när matte inte kan hålla reda på alla skogar.

 

Alltså Jenna är duktig. Hon har bara varit med och hittat Rödgula trumpetsvamp ett par gånger men de kommer hon minsann ihåg. Här har hon markerat ett gäng. Blev massor med beröm och godis för henne.

 

Fina är de och här började det vara bra storlek på dom också.

 

Va?? Jag hör minsann att du berömmer Jenna och att hon käkar godis., Ursäkta men jag var tvungen att kolla ett gammalt spanställe.

 

Lika bra att vara med och jobba en stund då. Det skymtar faktiskt svampar till höger om mej. Vi jobbade mycket där både jag och Jenna.

 

Vi kan samarbeta också. Vi markerade alltså tillsammans, ibalnd är det bäst att vara övertydlig så människan begriper att hon ska komma och plocka.

 

Här är en liten del av det vi hittade. Hade tassarna så fulla med jobb att vi inte hann göra det som jag hade planerat att visa Jenna. Men det kommer fler tillfällen i den här skogen.

 

Världens sämsta skrytbild. Bar en del av korgen syns och Jenna hon hamnade utanför bild eftersom hon var upptagen med att rulla sej i nån okänd doft.

 

Blev fångenskap för henne eftersom hon hade planer på att spåra den som lämnat doften hon rullade sej i. Skulle inte spåras nånting enligt matte och vi hade varit länge i skogen.

 

Så du menar att vi ska åka hem? Vadå tre timmar i skogen? Vi hade kunnat vara kvar mycket längre, du kunde till exempel ha tagit med skogsfika till oss. Fick höra att nästa gång kan det bli sånt.

 

Katasrofen har inträffat. Jenna är hemma men hennes matte hade missat att fixa hennes lunch. Kan meddela att matte låg väldigt illa till hos Jenna. Nu var det ingen fara, mycket belöningsgodis i skogen och Jennas matte jobbade kort dag så hon behövde inte gå svältdöden till mötes.

 

Hemma så sov jag medan matte rensade all svamp vi hittat. En del människor delar inte på Rödgul trumpetsvamp när de rensar. Behöver man göra för det kan bo mycket i deras fötter. Som här små sniglar som inte ska ingå i den torkade svampen.

 

Ute på eftermiddagsrunda och matte hade den goda smaken att ta med en av mina bollar. Den här har jag inte lekt med på länge.

 

Jätteroligt hade jag. Tyvärr håller den på och ger upp. Men jag vet att det finns nya att köpa i min bästa Grisöronaffär så jag hoppas på skjuts dit för att handla ny inom snar framtid. Att jag shoppade i går har inte alls med saken att göra.

 

Pust! Blev tvungen att ta en paus en stund. Men sen lekte jag mer innan det var dags att gå en sväng.

I morgon väntar en sån där onödig ensam dag utan sällskap. Får se hur jag ska fördriva den.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards