wilmablogghund

Alla inlägg den 31 augusti 2019

Av Wilma Border collie - 31 augusti 2019 18:06

Är ju helg så i dag var det dags för kurs igen. Faktiskt fjärde helgen på raken som jag ägnar åt blivande svamphundar.

Matte plockade ihop en massa och sen åkte vi i väg och mötte eleverna.

Den här helgen är det lugnt, skulle ha varit fullbokat, men kom två väldigt sena återbud så bara tre stycken att utbilda nu.

 

Framme i skogen och Svante laddar med styrkande vatten innan han ska börja lära sej en massa viktigt om svamp.

 

Morgan är en riktig snygging och här väntar han poå att få bekanta sej med en kantarell.

 

Svante han fattade snabbt att svampen hängde ihop med att få smarrig mjukost

 

Jag kollade på avstånd att det gick bra för mina elever. Det såg ut att gå strålande för alla.

 

Hugo fattade också snabbt att detta var nåt som, var lönande. Jag har alltid väldigt smarta elever.

 

Morgan ahn försökte flörta med mej mellan träningstillfällena. Jo han är skitsnygg man jag var inte intresserad av att bli uppraggad. Tar tid innan jag tänker lukta gott igen.

 

Han fick lägga sin energi på det han var här för. Träna på svamparna vilket han gjorde med stor framgång.

 

Överallt pågick träningen. Här smyger Hugo med matte runt i buskarna.

 

Äntligen har människorna insett att det är dags för kursens viktigaste avsnitt. Fikat. Jag fick självklart min macka, perfekt eftersom jag var hungrig.

 

Det tar på krafterna att vara på kurs och lära sej nya saker. Svante han somnade gott i knäet på sin matte. Bra för så samlade han kraft inför nästa del.

 

Efter fika och vila så hade alla en massa ny energi,

 

Vi passade på att springa och leka en stund. Skoj var det och mina elever skulle strax börja träna igen.

Så nu kan allvaret börja igen. Nu ska mina elever lära sej var svamparna växer. Morgan tränade  

 

Hugo hade inga problem med att hitta svamparna.

 

Svante jobbade väldigt bra han också  Alla fattade precis hur man hittar svampen.

 

Jag smet på ett par snabba Ekorrspan men det fanns ingen hemma. Så jag ägande mej åt att övervaka att eleverna gjorde rätt och verkligen fick det godis som de förtjänade.

 

Matte hittade en Flugsvamp som försökte se ut som Rödluvan.

 

Började bli ovädershett i skogen. Någon hade tydligen pillat på den där fullkomligt onödiga höja temperaturknappen.

Men Svante gjorde vad han skulle.

 

Morgans matte hittade en del såna där Finludna stensoppar. Flera stycken var utan larver så de fick följa med henne hem.

 

Hugo tränade med sin matte. Självklart så hittade han svamparna.

 

Svantes matte hittade också några fina. Men nu började det vara så ovädershett att det var lika bra att sluta för dagen. Mina elever var trötta och när hettan slåt till blir det svårt att tänka. Alltså dags att gå till bilarna och säja hej då och planera för morgondagen.

Somnade gott när jag kom hem.

Gick ut på eftermiddagsrunda och hade sån tur att jag träffade Basse, Han blev alldeles överlycklig när han såg mej. VMycket trevligt att få umgås en stund.

Gick hem och matte försvann för Rotis Helga behövde hjälp att komma ut en kort sväng.

I morgon är det kursdag igen så jag ska vila mej i form och vädret hotar med ovädershetta, inte alls bra.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards