wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2019

Lärt Jenna en ny svamp

Av Wilma Border collie - 21 augusti 2019 17:53

I dag så skulle jag och Jenna besöka en skog där jag inte varit på evigheter och Jenna har aldrig varit där.

Hämtade upp henne och sen åkte vi.

 

Nu förstår du Jenna ska vi gå och kolla om en speciell svamp har kommit. Så berättade jag om en massa andra viktiga saker som finns här också.

 

Matte hittade sån här Örtaggsvamp. Är alltid lite sorgligt att hitta den för det var den sista arten Sigge lärde sej och med den kunde han 60 olika. Det är ingen matsvamp, men lär ha fått sitt namn av att man förr i tiden använde den och gjorde rent öronen, den är alltså väldigt liten.

 

Nu förstår du Jenna ska vi tillbringa tid här. Vi ska leta efter den där svampen och så ska jag visa en massa annat viktigt också.

 

Här har det minsann fallit mer svampvatten. Överallt var det såna här vattensamlingar. Jag trodde att de var utrotade.

 

Ja jag kommer. Men du vet jag var bara tvungen att kolla ett bra spanträd. Men det var ingen ekorre hemma där.

 

Visade Jenna massor med viktiga hundsaker. Hon har inte varit här och det är massor som hon behöver känna till.

 

Här är de Rödgula trumpetsvamparna. Det var såna här vi skulle titta om de hade vaknat och det hade de gjort.

 

Jag visade Jenna hur man hittar såna. Hon var läraktig.

 

Fast Hälge ska vara glad för att matte är vegetarian. Han gillar nämligen också Rödgultrumpetsvamp och hade käkat en hel del. Hörde hur matte pratade om att han bör byta diet så rabblade hon upp diverse svampar hon inte gillar. De kan tydligen Hälge få äta upp.

 

Jenna fick träna lite mer på dom. Jo hon förstod att de här lönar det sej att markera.

 

Här har vi samarbetat och hittat en del. Vi jobbar väldigt bra tillsammans, blev både en massa beröm och godis.

 

Stora och fina hittade vi. Matte blev så glad och var upptagen med att plocka våra fynd.

 

Jädra skvallerbytta!! Hon till och med står på bakbenen för att visa var jag är.

 

Jag behövde faktiskt koppla av lite och här brukar det vara ett bra spanställe. Tänkte att jag skulle kunna sitta här en stund och kanske att ekorre skulle komma. 

 

Det var så blött här att matte lyckades kliva ner sej ordentligt. Tydligen försökte nån underjordisk varelse dessutom stjäla hennes sko. Hörde talas om att nästa gång då blir det de vattentäta kängorna eller gummistövlar. Var flera år sen det var så här blött.

 

Skulle kolla mer, men det blev en omväg dit för det var alldeles för blött vanliga vägen. Vi passade på att leka en del och jag visade Jenna mer viktigt.

 

Var blött på andra stället också. Här doftar vattnet alldeles utsökt och Jenna funderade på att bada, Fick hon inte för matte.


 

Hörru långsamma människa! Vi har hittat svamp till dej var är våran belöning? Var tvungen att slå matte lite på benet för att hon skulle snabba på.

 

Här är bara en liten del av det vi hittade. Självklart en massa beröm och godis, det är bra att jobba som svamphund.

 

Vi jobbade lite mer. Den här delen av kärret var bra och det finns massor med valpar.

 

Dags att åka hem men en skrytbild skulle det bli. Inte för att vi hittat några mängder men det är årtes första skörd av Rödgul trumpetsvamp.

 

Du förstår Jenna om man sätter tassen så här på kanten av korgen så kan det bli spännande reaktioner från matte. Det blev det, för jag skulle inte alls försöka välta korgen, här ska inte svampen plockas två gånger.

 

På väg hem och titta på himlen. Det är alldeles kolsvart. Efter en liten bit började det regna lite.

 

Om det regnar? Det vräkte ner såna mängder att det till slut inte gick att köra. Inte bara matte som gav upp och stannade, det var flera bilar som gjorde samma sak. Men det upphörde ganska snabbt så vi kunde åka hem.

Hemma hade det inte kommit nånting, föll tio droppar medan matte gick in med Jenna.

Hem och sov ett par timmar mycket nöjd med förmiddagen.

Gick på eftermiddagsrunda, planerade att besöka mina affärer, elände det var stängda!! Jag som var sugen både på godis och umgänge.

Träffade i alla fall Labrador Alice matte så lite umgänge blev det.

I morgon har jag inget sällskap men enligt matte har jag fullt upp i alla fall. Ska till nån skog och sen ska jag och äta lunch. Blir nog en bra dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Av Wilma Border collie - Lördag 23 mars 17:57

Mina vanliga lördagsrutiner. Tråkfrukost och ensam morgonrunda, sen passa dörren i evigheter.   Så äntligen framme, nu ska jag bara hitta Basse som inte ens kom och mötte mej.   Där borta ligger han i den där kojan som Bassehusse byggde t...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards