wilmablogghund

Alla inlägg den 17 augusti 2019

Av Wilma Border collie - 17 augusti 2019 17:53

Helg alltså dags för ett nytt gäng med blivande svamphundar.

Matte grejade med en massa och så skulle vi iväg till möätesplatsen.

 

Titta! Jag får en Border collie som elev! Inte så ofta de av min ras är med och ska lära sej leta svamp.

 

Bäst att hälsa ordentligt på eleverna. Vi ska tillbringa ganska många timmar tillsammans.

 

På plats i skogen och en del tyckte att leka det vore toppen. Blev lite lek innan allvarte började.

 

Nu har det börjat. Här ska Sofi lära sej att det lönar sej att lukta på en kantarell.

 

Jag gjorde som jag brukar. Vandrade runt bland mina elever, kollade att de gjorde rätt och provsmakade deras godis

Mycket viktigt detta att de verkligen får riktigt gott godis.

 

Överallt så pågick det träning. Här är det Märtha Labrador som tränar.

 

Hur går det här då? Detta var årets svampätare, godis, jo visst men kantareller är gott. Jätteduktig men äta svamp var viktigt. Mycket kämpande men människorna tror att de har hittat lösningen nu.

 

Man kan inte bara träna. Det är viktigt att koppla av också. Border collien Pop älskar pinnar så hon roade sej med en massa stora såna.

 

Andra tog det lugnt i knäet hos sina mattar. En stunds vila och sen på det igen. Det tar på krafterna att lära sej saker.

 

Om jag kan lukta på en svamp? Ja visst det där kan jag sedan flera år men visst får jag av det goda godiset så.

 

Sen efter en massa mer träning var det dags för höjdpunkten. Fikat. Det är minsann inte bara jag som kan det där med att hoppa upp på bord. Märtha provade också, det är en mycket viktig hundkunskap. Har i och för sej inte med svampsök att göra men vi hundar behöver ju koppla av också.

 

Så äntligen min macka. Behövde verkligen mer energi.

 

Pops husse lärde sej att känna igen Strävsoppar och fick en lektion i hur man rensar dom. Lär få veta i morgon om de tycker att det är en god svamp.

 

Märtha är labrador och såna är hungriga. Hon gjorde allt för att få nåt att äta. För övrigt behöver vi hundar massor med energi för att orka med alla moment i skogen.

 

På väg mot fortsättningen av kursen. Alltså springa fort tillsammans med en annan Border collie det är skoj det.

Vi hade superskoj en stund.

 

Sen var det dags för eleverna att lära sej nästa moment. Det jobbades hårt och alla var superduktiga.

 

Träna, träna och träna ännu mer. Överallt hördes det en massa rop om bra och duktig. Sånt visar att eleverna fattar och gör precis vad de ska.

 

Ekorren var inte hemma och mina elever jobbar superbra. Lika bra att passa på och vila lite.

 

Duktiga Sofi hittade de växande kantarellerna utan problem. Fast nu började alla hundar vara trötta och okoncenterade.

 

Nästa blivande stjärna lika duktiga Märtha.

 

Joz glömde alldeles att äta upp svamprna. Det tar sej. Alla var så duktiga och kommer att klara även morgondagen med glans.

 

Nu så vi ska avsluta den här dagen på bästa sätt. Ett besök vid hundbadet. Perfekt efter en massa hårt arbete.

 

Jag nöjde mej med att dricka vatten och blöta tassarna. Kändes alldeles lagom.

 

Andra kastade sej i och simmade massor. Skönt att kunna avsluta med bad.

Sen var det en massa tråkprat om morgondagen. Då ska vi till en annan skog och mina elever ska göra de avslutande övningarna. Jag vet att det kommer att gå strålande för dom eftersom alla är så duktiga.

När jag klev ur min bil hemma på min gata så kom Jenna åkande i sin bil. Hon hade varit och ställt ut sej och fått väldigt bra bedöming. Bra det för hon är en supersnygg hund.

Sen somnade jag och sov gott medan det förskte falla svampvatten ute. Som vanligt kom det bara en löjligt liten skvätt.

Nu ska jag vila mej i form så jag orkar med morgondagen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards