wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2019

Passat Basse hela dagen

Av Wilma Border collie - 13 augusti 2019 17:47

I dag skulle jag ta hand om Basse hela dagen. Han kom tidigt i morse innan jag hade gjort min morgonrunda.

Var trevligt att ha sällskap på den av honom.

 

Vadå matte ska äta frukost den behöver Basse mycket bättre. Han kom inte över den matte hade nån usel ursäkt om att den skulle hon ha så vi kunde gå till skogen sen.

 

Så nu ska vi till nån skog. Basse ansåg att han skulle leka redan ute på gatan men där är det inte lämpligt att leka.

 

Detta förstår du Basse är superviktigt. Kallas för Ekorrspaning och det finns en uppe i ett träd. Basse är en smart valp för han lyssnade noga på mina instruktioner om hur man bäst ekorrspanar och försöker hitta en social sådan. Ekorrskogen levde äntligen upp till sitt namn igen.

 

Du kan kliva ner från min rygg, det finns inga Ekorrar att spana på här. Fast Basse använder sej av detta så fort han ser nåt som intresserar honom.

 

Skulle bada när vi passerade sjön. Men där var människor som fiskade så vi fick bada som fångar. Tur att Basse lånade mitt ena långa koppel så han kom en bit ut i sjön.

 

Så äntligen på fria tassar i skogen. Nu ska jag lära Basse en massa viktiga saker om skogen.

 

Ja vi kommer! Bästa att sköta inkallningen för annars så väntar fångenskap.

 

Detta förstår du kallas för ostträd. Det är väldigt sällsynt att de blommar denna årstid men lika bra att städa bort allt.

 

Visade sej att Basse är pedant när det ska städas ostträd. Han kollade så inte minsta lilla mikroskopiska spår fanns kvar.

 

Det lilla svampvatten som fallit här i alla fall väckt en del Svart trumpetsvamp. Men dessa är bara valpar så de måste växa ett tag till.

 

Duktig Basse han kommer då fort matte ropar och sen ska det vara belöning.

 

Vi lekte en del och jag visade en massa viktiga saker. Basse har massor att lära sej.

 

Fast den här kursen måste vi köra flera gånger. Jag försökte visa Basse att det lönar sej att hoppa upp på stenar och stubbar. Basse försökte nästan sno mitt belöningsgodis ur munnen på mej.

 

Mycket spring blev det. Vi hade skojk hela tiden och Basse var väldigt intresserad av allt jag visade.

 

Blev mer städa ost eftersom det blommade på en fallen björk också. Finns inget kvar.

 

Ute på vägen och vi är fångar. De höll på med en massa maskiner och grävarbeten som vi inte alls skulle vara i närheten av.

 

Funderade på att visa Basse en del av min Sörmlandsledsetapp, men enligt tråkmatte får det bli en annan gång. Vi hade varit ute länge och det var dags att gå hemåt.

 

Passerade campingen men det var ingen Moha hemma. Träffar henne säkert nån annan dag.

 

Fast vi träffade Chansa. Men hon tål inte Basse, han ska dra till väldigt varma trakter enligt henne.

 

Passerade genom Ekorrskogen. Jag provade att spana ekorre fårn en bänk. Gick alldeles utmärkt, fast Basse förstod inte att man kan hoppa upp på bänkar.

 

Affärsbesök är en mycket viktig hundkunskap. Alltså bestämde vi oss för att hälsa på hos Susanne.

 

Dixie passade sin affär så hon blev alldeles överlycklig när vi kom eller om det var osttuben hon var ute efter.

 

Jag och Basse såg till att få godis av Susanne, behövde vi verkligen, hade inte ätit nåt på flera dagar.

 

Perfekt Elisabeth hade också öppet så vi fick godis där också. Så här ska det alltid vara.

Gick hem till mej, käkade lite och sen sov vi gott båda två.

Tyvärr blev det bara skitbilder på när matte hittade det väldigt förvuxna marsvinet Basse. Han stal deras broccoli. marsvinen fick nytt käk och basse fick gå där ifrån.


Ute på eftermidagsrunda, vi träffade en del människor, mycket trevligt. Sen ansåg han att han kunde ta hand om mitt koppel. Hade varit ganska bra om vi kunnat gå som det behagat oss utan att matte skulle lägga sej i,

 

Vi träffade Dixie igen, perfekt eftersom det blev mer ost till oss alla tre.

Gick hem och tuggade på varsitt märgben, mycket gott.

Nu kommer snart Basses husse och hämtar honom, skulle tro att han kommer att sova gott när han kommer hem.  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Måndag 18 mars 18:01

Tänk i morse blev Basse levererad till mej! Jodå, han kom in, så käkade vi frukost, så gott att äta tillsammans. Sen la han sej under köksbordet och snarkade. Vissa är morgontrötta. Men sen när matte sa att vi skulle hitta på nåt, då behagade han...

Av Wilma Border collie - Söndag 17 mars 18:07

I natt hade det trillat ner en del onödig snö. När jag var ute för morgonrunda så var det alldeles vitt, helt onödigt.   Så framme hos Basse. På väg dit så var jag övertygad om att matte var mer dement än nånsin. För hon stannade på helt fel s...

Av Wilma Border collie - Lördag 16 mars 18:04

Efter den där bedrövliga ensamma dagen igår så blev det äntligen lördag. Klarade av de trista morgonrutinerna och passade enligt rutin dörren. Litar inte på att matte inte glömmer bort mej.   Basse var vaken och ute så han kom och mötte mej. V...

Av Wilma Border collie - Fredag 15 mars 18:05

Usch! Det där hemska pratet igår om att Basse skulle hänga med sin husse idag, blev verklighet. Hörde att hon pratade i telefonen och trodde att Basse var morgonpigg och på väg hit. Nä istället fick jag höra att det väntade en ensam dag. Tråkru...

Av Wilma Border collie - Torsdag 14 mars 18:05

Basse skulle inte åka nånstans i morse så jag fick hämta honom.   Han höll till på vanliga liftarstället och väntade. Fördelen var att vi serverades gott godis där. Sen velade matte mellan antingen ytterligare ett länge sen ställe eller lekpla...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards