wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2019

Kollat skog inför kursen

Av Wilma Border collie - 5 augusti 2019 18:15

Bra det är Jennadag så jag slapp vara ensam, sånt uppskattas alltid.

Hämtade henne och så skulle vi åka och kolla en skog inför helgens svamphundselever.

 

Så framme och bäst att kolla om det hänt nå spännande efter vägen. Hade det inte.

 

Fast matte hade en massa åsikter när hon hittade dessa. Två Kungschampinjoner som blivit mumier gör ingen glad. De borde ha varit fina och utan laver i hennes värld.

 

Det är nåt där inne i skogen. Jag hade stenkoll och hade helst sluppit fången skapen i kopplet. Men neligt matte var det inte att tänka på för det skulle kunna vara Vilda grisar där.

 

Tänk vad det är bra att vara två. När vi hittar intressanta dofter så kan vi undersöka och diskutera dom med varandra. Här hade det minsann gått nån och lämnat mycket spännade dofter som vi undersökte länge.

 

Här borde det finnas kantareller om vi har tur. Jag kollade och markerade.

 

Jodå de finns fast de nästan ser ut som vissna löv. Men de lever som tur är.

 

Jenna käkade blåbär i massor. Hon plockar dom minsann själv, jag äter om matte behagar plocka till mej. Anser att människor också ska göra lite nytta.

 

Så äntligen på fria tassar, nu ska vi kolla en massa viktiga saker.

 

Jodå det finns kantareller här också. Såg att matte och Jenna höll på med dom. Jag var just då lite upptagen.

 

Tänk om hon den där skvallerbyttan kunde ägna sej åt svampen i stället för att visa var jag befinner mej. Räcker med att matte säjer var är Wilma så visar hon och får en massa beröm och godis. Måste fundera ut hur jag ska få henne att sluta med det.

 

Jag var här inne. Finns faktiskt superbra ekorrspan ställen. Eftersom det var ett tag sen mitt senaste besök behövde jag verkligen kolla om de var tillbaka, Var de inte.

 

För övrigt har jag faktiskt bara legat här och kopplat av. Jag kommer men som sagt mossan var skön.

 

Tyckte tydligen Jenna med för hon hittade nån fläck där det skulle rullas mycket.

 

Jenna har blivit en stjärna på kantareller. Hon hittade på flera ställen. Perfekt till eleverna, nu kommer de att ha svampar att träna på i den här skogen.

 

Så var det dags igen. Jag försökte diskret smyga iväg men Skvallerbyttan hon visade direkt vad jag hade för planer.

 

Här brukar det också vara bra. Tänk om det kommer ekorrintresserade elever, då är det perfekt om jag kan visa bra spanställen. Jag vet att mina elever kopplar av mellan de olika momenten under kursen och vad är då bättre än lite avkopplande ekorrspan.

 

Jag och Jenna hade planerat att fortsätta längre i skogen. Men enligt matte var det så kvavt att det kunde vi glömma, den långa rundan får bli en dag när det är svalare.

 

Nåstans så passerade jag tydligen fästingarnas uppsamlingsplats. Detta är bara några få. Det kröp och kryllade på hela mej. Matte uppskattar att hon plockade bort mellan 40 - 50 stycken. Tog en förskräcklig tid.

 

Äntligen klart så jag och Jenna lekte en del. Vi ville ha samma pinne. Som alla vet är det alltid akut brist på pinnar i skogen.

 

Vet inte hur det gick till men Jenna vann. Skyller väl på att det var nästan ovädershett i skogen.

 

Det är fortfarande nånting där inne. Jag och Jenna blev fångar eftersom vi inte alls skulle kolla vad detta något var.

Gick till bilen skjutsade hem Jenna.

Hemma så hittade matte ännu mer fästingar som krälade runt på mej. Eländiga odjur de kan bo på nån annan.

Gick på eftermiddagsrunda.

Hade tur tillfälliga Pryl 7an var öppen så jag fick godis. Träffade Teddy och Freya med matte. Så kom Dixie också och katastrofen var ett faktum. Matte hade osttuben hemma!! Jag hoppas verkligen att Dixie kommer över detta trauma snabbt. Måste se till att den dementa alltid har osten med sej.

Träffade en del människor jag känner också, blev en bra eftermiddagsrunda.

I morgon är det dags för Jenna igen, då har vi visst en del att pyssla med.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Måndag 18 mars 18:01

Tänk i morse blev Basse levererad till mej! Jodå, han kom in, så käkade vi frukost, så gott att äta tillsammans. Sen la han sej under köksbordet och snarkade. Vissa är morgontrötta. Men sen när matte sa att vi skulle hitta på nåt, då behagade han...

Av Wilma Border collie - Söndag 17 mars 18:07

I natt hade det trillat ner en del onödig snö. När jag var ute för morgonrunda så var det alldeles vitt, helt onödigt.   Så framme hos Basse. På väg dit så var jag övertygad om att matte var mer dement än nånsin. För hon stannade på helt fel s...

Av Wilma Border collie - Lördag 16 mars 18:04

Efter den där bedrövliga ensamma dagen igår så blev det äntligen lördag. Klarade av de trista morgonrutinerna och passade enligt rutin dörren. Litar inte på att matte inte glömmer bort mej.   Basse var vaken och ute så han kom och mötte mej. V...

Av Wilma Border collie - Fredag 15 mars 18:05

Usch! Det där hemska pratet igår om att Basse skulle hänga med sin husse idag, blev verklighet. Hörde att hon pratade i telefonen och trodde att Basse var morgonpigg och på väg hit. Nä istället fick jag höra att det väntade en ensam dag. Tråkru...

Av Wilma Border collie - Torsdag 14 mars 18:05

Basse skulle inte åka nånstans i morse så jag fick hämta honom.   Han höll till på vanliga liftarstället och väntade. Fördelen var att vi serverades gott godis där. Sen velade matte mellan antingen ytterligare ett länge sen ställe eller lekpla...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards