wilmablogghund

Alla inlägg under juli 2019

Av Wilma Border collie - 7 juli 2019 17:42

Dagen inledde jag med jobb. På min morgonrunda så hittade jag minsann en massa Champinjoner till matte.

 

Morgonens skörd, tycker att jag jobbade riktigt bra. Fick självklart massor med beröm.

 

På väg till hundträffen och nu lyckades matte hittade alldeles själv. Fanns många men tyvärr bara ett par som gick att använda, resten var fulla med hyresgäster.

 

Tjoho! Jag har hittat min favortiboll igen. Den är min, bara min. Passade på att leka en massa med den innan alla andra kom.

 

Jobbade lite mer som svamphund. Det växte nämligen Champinjoner på gräsmattan.

 

Nu äntigen så är det nån hund på väg. Undrar vem, för det ser inte ut som nån jag känner.

 

Hm, dej har jag träffat en gång hemma hos Ann Maries mamma. Kunde inte bestämma mej för om Kasper var en hund eller en häst eller nåt annat konstigt.

 

Höll mej hos Ann Marie tänkte att hon kanske skulle rädda mej om Kasper är ett monster. Fast det var ingen fara jag kunde efter lite funderande konstatera att han är en hund.

 

Fast han är en märklig hund. Nobba godaste godiset mjukosten ??!! Jag snodde åt mej det Kasper skulle ha fått.

 

Kasper blev noga inspekterad av Inez, Chess och Mikko.

  

Se där han lär sej snabbt den där Kasper. Det viktiga med att möta andra hundar som kommer lärde han sej snabbt.

   

Det gäller att försöka smälta in i gänget även om de andra är bra mycket mindre.

 

Moha hon hade en massa viktiga saker att berätta. Men eftersom hon viskade i mitt öra så stannar det mellan henne och mej vad vi pratade om.

 

Sen höll min favoritboll på att bli stulen, den är som sagt min.

  Enkelt åtgärdat, jag snodde snabbt tillbaka den. Inte för att jag skulle leka med den just då men den är min.

 

Så kom det ett gäng med människor som inte hade nån hund med sej. Tyska scouter hette de tydligen och bodde i tält vid de små stugorna.

 

Alltså såna där tyska scouter är nog bland det bästa jag träffat. De förstod att jag aldrig nånsin blir kelad med. Jag satte mej och bara njöt av all uppmärksamhet och allt underbart kliande i pälsen. Borde alltid vara såna i närheten av mej.

 

Ännu bättre, en av dom förstod att jag behövde leka med bollen. Inga problem att få henne att förstå vad jag ville.

   

Jag hade jätteroligt och sprang massor. Fast här tror minsann mezzo att han ska komma över bollen. Självklart så vann jag.

 

Vilade en stund och fick mer gos. Mitt hundliv kändes väldigt bra.

 

Mikko han gjorde allt för att få igång Kasper och leka.

 

Jodå han lyckades, de hade massor med skoj tillsammans.

 

Titta! Äntligen har Basse vaknat och kommit ut till oss andra. Verkligen på tiden för han missade en del av alla kompisar.

 

Blev en hel del mingel och lek sen också. Gäller att passa på för vem vet när vi träffar kompisar igen.

 

Basse är tuff han brydde sej inte alls om att Kasper är enorm. De blev kompisar på en gång.

 

Fast Ann Marie gjorde sitt bästa för att försöka hundnappa Basse. Hon lyckades självklart inte.

 

Basse och Kasper hade några djupa samtal, vet inte vad de pratade om men det var säkert viktigt.

Sen var det tyvärr dags att ge sej hem igen. Jag var väldigt nöjd efter en som vanligt alldeles perfekt hundträff.

Ann Marie som inte trodde att Kasper skulle gilla att vara på hundträff insåg att han ska få komma fler gånger. Fast jag tror att han kommer att sova i nån vecka nu.

Tråkrunda på eftermiddagen, träffade ingen jag känner och affärerna stängda.

I morgon är det dags för Jenna. Vi har en del att pyssla med, är en speciell dag så vi ska bland annat utföra ett uppdrag.

Av Wilma Border collie - 6 juli 2019 17:55

Så var det äntligen lördag igen efter att ha väntat i flera veckor.

Efter morgonrundan så gjorde jag som vanligt la mej och bevakade dörren. Inte för att det hänt ännu, men matte kan glömma mej och det vore katastrof.

  

Nu så ÄNTLIGEN. Jag vet att alldeles snart kommer alla mina kompisar.

 

Inom en snar framtid så kommer det att bli bönor på mattes planor. Nu blommar de för fullt och sen går det fort. Fullkomligt ointressant enligt mej.

 

Hej Anne! Det var länge sen. Hälsade ordentligt på henne.

 

Så där nu börjar alla andra trevliga hundar komma också. Blir superbra detta.

 

Började som vanligt med en massa lek och mingel. Måste prata om allt som hänt sen sist, det är viktigt det.

 

Så kom, Basse som varit ute och åkt med sin husse. Ser ut som Bilbo planerade en massa lek med honom.

 

Men Tommy varför äter du den där mackan? Ser du inte att vi svälter allihopa och behöver den mycket bättre? Fick ingen förståelse, tydligen var inte mackan våran.


 

Vi får väl sysselsätta oss med annat då så länge orken räcker.

 

Kom flera hundar som vi självklart mötte och hälsade välkomna. Vi är lika artiga och snälla mot alla.

 

Basse bestämde sej för att springa ihop med Borzoi Myra kunde vara en lämplig sysselsättning. Faktiskt så var han riktigt snabb.

 

Undrar jag om det behövs en polisinsats? Jag är väldigt bra på att vara polis. Brukar räcka med att jag ställer mej och tittar så lugnar det ner sej. Nu var det bara vanlig ek så nån polis behövdes inte.

 

Basse han drickervatten på sitt eget vis. Bättre att sitta i baljan och dricka än att stå på backen. Smart egentligen både bada och släcka törsten samtidigt.

 

Jag och Nikki jagade samma boll men hon vann varje gång. Tur att jag inte är en dålig förlorare.

 

Sen bestämde sej Nikki för att Leonberger Peggy var ett lämpligt offer att kasta i backen. Roligt hade de.

 

Fast Peggy blev bra flåsig för helt plötsligt var det väl varmt. Ungefär nu var det dessutom dags att åka hem igen.

Korkat som vanligt gick tiden alldeles för snabbt.

 

Eftermiddagsrunda och jag har hamnat på ett nytt ställe. Matte kom plötsligt i håg en skogsbacke som hon inte varit i på massor med år. Stora Bleka kantareller.

 

Jo jag jobbade och hittade en del. Syns under min nos intill hasselbuskarna men det var inte alls mycket där.

 

Struntade i den där backen och istället skulle jag kolla om det kommit mer Stjärnhovstryffel.

 

Jag markerar. Det syns inga tryfflar men jag har minsann känt doften.

 

Matte fick gräva ganska ordentligt innan hon hittade dom långt under jordytan.

 

Så där utan mej så hade hon helt missat dessa. Tur att jag kan använda nosen.

 

Precis vad jag behövde, min älskade ost. Belöningen för väl utfört arbete.

Sen var det dags att åka hem igen. Somnade gott efter jobbrundan.

I morgon blir det ytterligare en bra dag.

Av Wilma Border collie - 5 juli 2019 18:07

Blev en bra dag igen, trodde att ensamhet väntade eftersom Jenna inte skulle hänga med mej idag,

Men när jag skulle till skogen så hade matte den stora vänligheten att hämta upp Moha med matte. Perfekt alltså sällskap idag också.

 

Trevligt nu får jag visa Moha en skog till. Eftersom jag kan mina skogar väldigt bra så gillar jag att visa alla viktiga hundsaker i dom. Dessutom var det ett tag sedan jag var här.

 

Mohas matte plockade blåbär och Moha åt såna som om hon aldrig sett nåt ätbart.

 

Perfekt för jag kunde smita iväg och spana Ekorre i fred. Tänk att kunna sitta under ett känt träd en bra stund utan att bli störd av tjatiga människor. Fast nån Ekorre fanns det tyvärr inte där.

 

Kom till sjön. Försökte få Moha att bada här men hon ville inte ens doppa tassarna. Jag drack och doppade tassarna. Svalt och skönt vatten, för övrigt var det perfekt väder idag. Ingen äcjkelhetta utan alldeles perfekt hundtemperatur så där så man orkar göra saker.

 

Gick vidare efter sjön, hade mer att visa Moha.

 

Men Moha du förstår att här är det jättebra att bada. Prova, du kan ju bada i sjön hemma, men hon ville inte.

 

Detta är en viktig hundkunskap, hoppa upp på båtar ger alltid godis. Jodå Moha kom på hur man gör och vi fick ost.

 

Jag satt på båten en stund och filosoferade över hundlivet. Fattade många bra och viktiga beslut.

 

På väg tillbaka och jag hade sån tur att jag hittade en pinne med god bark. Eftersom mattillgången är så usel hemma så får jag dryga ut med bark. Mättar bra för stunden i alla fall.

 

Moha käkar mer blåbär och hennes matte plockar. Perfekt.

 

Jag sitter så bra här så, en mycket bra spaningsplats. Vet att jag vid något tillfälle sett Ekorre här.

 

Men nu vet jag inte vad jag ska tycka. Helt plötsligt så kom Moha och sa att människorna hade bett henne att hämta mej. Fullkomligt onödig kunskap, räcker med att Jenna lärt sej att skvallra om var jag håller till. Ska nu Moha börja också? Vi hundar bör faktiskt hålla ihop, mina kompisar behöver inte alls lära sej sånt här.

 

Fanns inte så mycket svamp, men kantarellerna hade nåt ordetlig storlek.

 

Kollade av mer inne i skogen, men allt var som vanligt hade inte hänt nåt av värde där.

 

Matte hittade en Smörsopp, men den blev kvar i skogen. Säkert full med hyresgäster och gränsfall till för gammal.

 

Ja Moha jag vet, vi måste ha tålamod med de där långsamma människorna. De tar alltid så himla lång tid på sej och ska titta på ointressanta saker och prata en massa tråk.

Sen var det dags att gå till bilen och åka hem igen.

Åt lite lunch och somnade medan matte höll på med tråk.

 

Egentligen skulle jag ha gått på eftermiddagsrunda, men titta på Kleptoman Lya. Hon uppskattade inte alls det som hände ute. Kom ett rejäls skyfall och var hagel inblandat. Slog mot fönstret och i Leyas värld ska det inte alls vara så. Jag var mest glad åt att jag inte hunnit ut. Hade behövt läggas in för intensivvård om jag hamnat ute i det.

 

Det har slutat och jag är ute. Nu ska jag in här se till att öppna!

 

Perfekt fredag på tillfälliga Pryl 7an och då serveras det minsann alldeles utsökta köttbullar. Precis vad jag behövde.

Gick en sväng, lottkiosken var stängd tyvärr och inte träffade jag några jag känner heller.

I morgon är det äntligen lördag igen, var länge sen sist. Hoppas det är så här bra väder så vi orkar leka och ha en massa skoj.

Av Wilma Border collie - 4 juli 2019 17:57

Fick sällskap idag också. Gillar att ha kompis med mej i skogen och Jenna skulle jag inte träffa förrens på eftermiddagen.

Men när jag skulle till skogen så behagade matte hämta Moha med vidhängande matte.

 

Detta blir bra, var ett tag sen jag var här och för Moha är det alldeles ny skog. Alltså planerade jag för alla viktiga saker som jag skulle visa henne.

 

Så på fria tassar så nu kan jag visa alla viktiga saker. Moha vet att jag kan en massa så hon hänger alltid på mej.

 

Moha håller på och lär sej att plocka blåbär själv. Äsch, sånt har man människor till, de ska också sysselsättas med nåt.

 

Säkert igen som märker om jag kollar här inne en stund. Var nån vid namn matte som märkte. Jag skulle inte alls spana på Ekorrar.

 

Ost är svårt att motstå så jag kom. Tänk om Moha hade tömt hela tuben?

 

Äsch då, jag har visst varit på för många span. Slutade så här, blev fången ett tag.

 

Så ordningen är återställd. Jag är tillsagd att inte alls spana Ekorrar utan ta hand om Moha i stället.

 

Kantareller växer det överallt nu. Mohamatte plockade och Moha kollade noga vad hon gjorde.

 

En gång vet jag att det var en Ekorre här. Men Moha började visa samma tendenser som Jenna alltså skvallra om vad jag sysslar med. Insåg att det var lika bra att ge upp.

 

Fortsatte genom skogen. Jag berättade en massa viktigt för Moha finns massor i mina skogar som hundar bör känna till.

 

Den här vägen har jag inte gått på evigheter. Faktiskt inte sen den där olycksaliga gången i höstas när jag tappade bort matte, Terra, hennes människor och Ann Marie och virrade runt i skogen alldeles ensam i ett par timmar. Nu gällde det att ha stenkoll på människorna.

 

Nå kommer ni? jga kan mina skogar och var säker på att vi skulle den här vägen men med tanke på mina dåliga erfarenheter här så hade jag stenkoll.

  Mohamatte plockade mer kantareller, finns mycket både vuxna och alldeles nyfödda valpar.

 

Men kom nu då, Jag har en massa mer viktigt att visa Moha och jag gillar inte att vara här. Tänk om jag blir så där borttappad igen och måste virra runt ensam i evigheter innan jag hittar människorna

 

De kom så vi kunde fortsätta. Jag och Moha smaarbetade bra för vände jag svansen till så kollade Moha var människorna var. Kändes tryggt.

 

 Jag gjorde en instas som svamphund och visade kantareller. Bra för osttuben kom fram.

 

Det var förskräckligt vad det trillat mycket träd hä'r. Fördelen med att vara hund är at man kommer under dom väldigt enkelt. Människorna fick gå en trasslig omväg, men jag hade stenkoll på var de befann sej.

 

Nu ska jag visa Moha mer viktigt.

 

Torpet där mattes farfar föddes för länge, länge sedan. Förut var det en välskött jaktstuga, nu håller det tyvärr på att förfalla.

 

Den här skylten måste självklart visas. Var väldigt länge sen det gick att köra med nåt här,

 

Ännu mer kantarelkler. Skulle tro att Mohas människor har ätit såna till middag idag. Matte plockade inga, vi hittar så vi klarar oss i alla fall.

 

Många timmar i skogen och vi är trötta. Moha av allt nytt och jag är trött för det var jobbigt att ha sån koll på människorna i den läskiga delen av skogen.

Hem och sov gott.

 

Eftermiddag och äntligen har jag fått hämta Jenna. Fast vi försökte förklara för matte att gå ut var inte så nödvändigt, vi kunde faktiskt umgås i trappan eller nåt.

 

Släpades ut och det föll svampvatten Men enligt matte så lite att det skulle vi minsann klara. Undrar när hon ska lära sej att vi blir svårt skadade?

 

Äsch stängt i Susannes affär.

  Men tillfälliga Pryl 7an var öppen och där är pålitligt godisservering. Precis vad vi behövde.

Släpades runt en sväng medan det fortsatte falla en del svampvatten.

 

Började falla mera. Lämpligt nog kunde vi kasta oss in i lottkiosken och få varsitt kex. Fast där fick vi inte alls vara kvar för matte. Det började falla massor med svampvatten men vi släpades hänsynslöst vidare och ådrog oss svåra skador.

 

Syns inte så bra på bilden men det forsade vatten efter gatan. Lämnade Jenna och hörde dumheter om att nu tar det tills måndag innan vi träffas. Korkat!

I morgon har jag visst nåt att pyssla med igen.

Av Wilma Border collie - 3 juli 2019 17:42

I dag så skulle jag och Jenna få åka till en bra skog där även hon kan vara på fria tassar. Alltså en sån där det inte dräller runt en massa hanar nu när Jenna doftar gott.

 

Engelska skogen blev det. Enligt matte skulle vi kolla så allt är okej för snart kommer mina engelska kompisar tillbaka igen. Men det är fel. väldigt fel redan här. Det ska hänga en lång och tung kätting över vägen.

 

Allt som finns kvar av den. Ett par decimeter och så låset. Nåt pucko har stulit hela långa och tunga kättingen. Detta hände förra året också.

Matte hade en massa åsikter och långfingrade idioter och hoppades att det inte skulle ha varit inbrott i huset också.

 

Så äntligen på fria tassar. Som vanligt en massa att kolla. Sist var jag här utan Jenna så hon hade ännu mer att hålla reda på.

 

Vi diskuterade en del om vad vi skulle göra. Jag bad Jenna att inte alls lyssna på matte i fall jag skulle behöva Ekorrspana.

 

Den där skvallerbyttan, hon är alldeles för lättmutad. Jag var bara tvungen att kolla ett ställe och självklart lyssnade hon på matte och visade var jag var.

 

Ja, ja jag kommer. För övrigt så ser jag minsann att Jenna har tillgång till osttuben bara för att hon skvallrade!

 

Vi fortsatte, lekte lite och kollade en massa viktiga saker. Tyst, lugnt och alldeles övergivet var det i skogen.

 

Jenna lär sej. Efter vägen växte det massor med kantarellvalpar och hon vet att det lönar sej att markera såna.

Jodå, jag jobbade jag också.

 

Sen hittade matte såna här svampar. De heter Dofttaggsvamp och luktar Lavendel. Går att torka och ha om man vill att det ska lukta gott i skåp och byrålådor. Men ingen svamp som går att äta.

 

Om föregående svamp doftar väldigt gott så stinker dessa enligt matte. De heter Mandelriska och både doftar och smakar av fisk och skaldjur. Jag kan dom och får alltid beröm. Matte plockar dom bara för att hon känner människor som aldrig nånsin hittar några och tycker de är goda.

 

Blev en rejäl hög med såna, årets första och fler än vad som fanns på hela förra året.

 

Jenna hon tyckte det var så skoj med en ny svamp att hon markerade alla avskurna fötter när matte grovrensade. Jag såg min chans och avvek jag.

 

Skvallerbytta! Matte frågade Jenna var jag var och självklart så tittade hon åt det håll jag befann mej.

 

Tomt, dött och övergivet, jag syntes inte till. Självklart så hörde jag att matte ropade emn jag var på mitt bra spanställe och var upptagen.

 

Jenna hamnade i koppel och blev tillsagd att leta reda på mej. Spåra är jätteroligt, men hon behöver inte alls lära sej att spåra mej. Bara det att den där smarta hunden gjorde precis det.

 

Ursäkta! Skulle jag möjligen kunna få koppla av med Ekorrspan utan att bli störd? Jag kommer när jag är klar och varför får Jenna ost för att hon hittat mitt ställe?

 

Fångar båda två för nu närmade vi oss staketet som slår oskyldiga hundar. Fast matte oskadliggjorde staketet så vi kunde passera.

 

Äsch, jag trodde faktiskt att det skulle vara nån hemma. Fast sen kom jag på att matte sagt att det dröjer ett par dagar till. Nästa gång då¨är Chris och Reidun tillbaka.

 

Gräset har växt så mycket att Jenna höll på att försvinna i det. Men inga Vilda grisar hade varit på besök. Troligen så slår det där staketet även Vilda grisar.

 

Skulle gå tillbaka, tänkte fortsätta i skogen men det skulle vi inte alls enligt matte. Hade inte tid eftersom vi varit borta länge, dessutom hördes det en hund längre bort så Jenna blev fånge av säkerhetsskäl.

 

Blåbär börjar det komma i mängder nu. Gott hundgodis, matte försökte få oss att plocka såna själva. Varför då när hon kan plocka och servera oss? Nån nytta ska hon göra.

 

Olika sätta att dricka vatten i bäcken. Jenna ansåg att det går bäst om man står mitt i bäcken. Jag fördrog att dricka medan jag nästan stod på huvudet.

 

Var en sväng in i skoghen här. Då kommer vi till ena änden av Bäversjön och matte hade kommit på att hon glömt att kolla om flotten låg kvar. Den syntes långt bort på alldeles rätt ställe.

Gick till bilen, åkte hem och lämnade Jenna.

Hemma så sov jag gott ett par timmar.

Gick på eftermiddagsrunda. Hade tur så Susannes affär var öppen. Men Dixie kommer nog aldrig över dagens besvikelse. Klantiga matte hade inte osttuben med sej, den låg kvar hemma i svampkorgen. Stackars Dixie som var så sugen på ost. Får bli dubbelt upp nästa gång.

I morgon ska jag till nån annan skog, bäst att passa på medan det är svalt och skönt väder.


Av Wilma Border collie - 2 juli 2019 18:16

I går kväll utsattes jag för hemsk förnedring och som tur var kom inte matte åt kameran när det hände..

Jag låg och slappade i hallen tillsammans med Kleptoman Leya. Bara det att Leya bestämde sej för att mina baktassar skulle tvättas. Skulle de absolut inte och jag är kittlig. Katteländet gav sej inte drog jag undan den ena tassen gav hon sej på den andra. Ungefär nu passerade matte (som tur var utan kamera) och då bestämde sej Leya för att ta till hårdare tag. Hon lindade frambenen runt min baktass och höll fast. Tänk er sträv kattunga mot trampdynan och jag som är kittlig!! Matte räddade mej från fortsatt tortyr.

Så blev det idag, det hade fallit en massa svampvatten under natten, perfekt och dessutom dags för Jenna.

 

Vi hamnade i Eskilstuna, var länge sen vi var här. Jenna luktar gott nu så jag hjälpte henne att kolla alla spår efter snygga hanar. Kryllar av såna där.

 

Nå kan du se till att öppna dörren? Vi svälter och vi vet vad som väntar på andra sidan.

 

Äntligen köttebullerestaurangen. Kolla Jenna hon har inte fått nåt att äta sen vi var här förra gången. Mycket gott var det som vanligt.

 

Jenna kom på att helt plötsligt hade matte våra köttbullar så det var bäst att be om mer. För vem vet när vi får nåt att äta nästa gång?

 

Jenna mästartiggaren. Det finns minsann annat på bordet och det ansåg Jenna att hon skulle ha. Inte lätt att vara utsvulten hund inte.

 

På väg från Eskilstuna och vi är i skogen. Här var det länge sen vi var. Tyvärr fick vi vara koppelfångar för här kan det komma en massa andra hundar och Jenna ska ju inte träffa såna nu.

 

Dålig bild men Jenna är duktig och markerar kantareller.

 

Kollade av mer av skogen men det hade inte hänt nåt värde.

 

Detta är årets första Karl Johan, ser ju fin ut. Jo den var fin tills matte satte kniven i den, full med hyresgäster.

 

Hoppsan ett träd som blockar vägen där vi ska gå. Gick bra att ta en annan väg. sen var det dags att skjutsa hem Jenna.

 

Hm, vad ska jag göra här? Nåt skoj ska hända enligt matte. Det blev superbra efter ett par minuter för mina bästa människovalpar Oliver och Adam kom. Deras mamma skulle hälsa på nån och vi skulle hitta på nåt skoj under tiden.

 

Perfekt vi hamnade hos Basse för människovalparna ville träffa honom. Här hälsar han på Oliver.

 

Jag hittade ett grisöra som egentligen tillhör Basse, men just nu är det mitt.

 

Blev en massa bilder tagna på Basse. Här försöker Basse sno Adams mobil.

 

Så fick Oliver och Adam en lektion av Tommy om hur Basses GPS fungerar.

 

Vi visade hur skoj vi har med allt på vår lekplats. Basse är jätteduktig på att hoppa genom ringarna,

 

Basse är bra blodtörstig. Fast vi hade faktiskt väldigt skoj.

Sen skulle vi ut och åka med Tommy.


  Hamnade här, har varit här nån gång ihop med matte. Jag tog hand om Oliver.

 

Basse passade Adam. Sen var vi inne i en affär. Där sålde de mitt favoritgodis jättebilligt så jag fick handla en del.

 

Gick en liten sväng tillsammans med Oliver och Adam medan vi väntade på Tommy. Sen åkte vi tillbaka.

 

Hörru Oliver kan du vara snäll och kasta bollen till mej??

 

Det är inte lätt att ha skoj, jag gick visst sönder!!

 

Ingen fara jag lagade mej lika fort igen. Hade massor med skoj.

 

Massor med spring och skoj blev det. Det är bäst att passa på när det är bra väder och tillgång till människovalparna.

 

Basse han roade sej med att jaga Adam.

 

Men det tar på krafterna att ha en massa skoj. Basse hittade grisörat och la sej och tuggade på det. Vi sa hej då och åkte vidare.

 

Perfekt vi åkte och köpte glass. Jag var väldigt sugen på sån.

 

Jodå jag fick. Mycket gott och precis vad jag behövde efter allt skoj.

 

Chihuahua DeeDee kom förbi så hon fick också smaka.

Sen var det dags att skjutsa tillbaka Oliver och Adam. Men jag hörde minsann talas om planer inom en inte alltför avlägsen framtid.

Nu ska jag sova, för i morgon ska jag och Jenna åka till en bra skog utan andra hundar så hon kan vara på fria tassar ett tag


Av Wilma Border collie - 1 juli 2019 17:45

Tyvärr en ensam dag men jag har haft tassarna fulla i alla fall.

Mycket bättre väder idag, ingen ovädershetta. Där emot har det nästan blåst storm. Först hade matte planer på en skog men eftersom det blåste så mycket ska vi ta den en annan dag.

 

Så på plats i en skogsbacke som jag inte besökt på evigheter, Jag var här nån gång bara förra året och jag hann bara sätta tassarna här så var det dags för svamphundsjobb. Syns nåt ljust i gräset framför mej.

 

Titta, äntligen har de Bleka kantarellerna blivit så stora att de går att plocka. Fanns en del och kommer mycket smått också.

 

Kollade av en massa viktiga saker. Jag var tvungen att vara fånge för det var fullt med färsk skit efter Vilda grisar och dessutom finns det en kossa med kalv på rymmen i de här trakterna.

 

Detta är mindre bra, många kantareller har dött torkdöden. Må det falla mycket svampvatten nu så jag kan jobba ordentligt.

 

Det är nånting där borta. Jag spanade och spanade och kände doften. Men matte som inte kan använda sin usla nos fattade ingenting. Hur som helst var vi klara här och skulle ta ett ställe till.

 

Detta blir bra, här har jag inte varit på ett par år. Förra året var så eländes torrt att det var ingen idé att kolla här.

 

Hm, det här fanns inte sist då för länge sen. Kollade noga jakttornet men insåg att det var fullkomligt ointressant.

 

Hann bara in i skogen så var det dags. Framför mej sitter det en del Bleka kantareller.

 

Lönade är det att jobba som svamphund. Fick ost varje gång jag hittade. Fanns en del som gick att plocka och likadant i den här backen massor med smått på gång.

 

Mycket jobb blev det, Hörde att om nu svampvattnet behagar falla ordentligt så kommer jag att kunna jobba rejält här om ett par veckor. Låter mycket bra.

 

Ute ur skogen och titta vilket vackert blåsvart moln det kommer. Mattesatatt det var nog tur att vi gick till bilen när vi gjorde.

 

För en gångs skull hade hon rätt. Hann bara åka nån kilometer så började svampvattnet att vräka ner.

 

Detta är en gata hemma i Malmköping. I dag för första gången på ett par år så gick det att köra här. Det har hållit på och byggt om i evigheter. Men idag så var den äntligen öppnad igen.

 

Matte skulle nåt i affären och jag passade bilen. Fast hon kom och hämtade mej. Har jag sagt att den där lottkiosken på torget är ett superställe? I dag var den bättre än nånsin. Jag fick minsann en hel påse med en massa smarrigt hundgodis. Det händer att mitt hundliv känns alldeles extra bra.

Sov gott ett tag när jag kommit hem.

 

Eftermiddagsruna och jag har hamnat på Klovsten. Tyvärr var inte Basse hemma men jag hittade min favoritboll.

 

Hade massor med skoj med den en stund.

 

Matte hämtade detta. En massa små morotsvalpar som Anne hade gallrat. Perfekt till mina marsvin som älskar sånt här.

 

Eftersom det gick så bra med svamphundsjobbet på förmiddagen så skulle jag kolla en skog till.

 

Nu så har jag hittat nåt. Vill du vara vänlig och komma och ge mej ost?

 

Fullt med Bleka kantareller igen. En del som gick att plocka och massor med nya valpar. Förra sommaren då höll matte på och vattnade svamparna här bara för att det skulle finnas några till mina elever. Nu växer de alldeles av sej själva.

Kollade en massa mer och hittade lite andra svampar också. Men många var för gamla.

 

Sist då var de här kantarellerna bara små vita prickar. Nu var de minsann vuxna och hade en massa nya små kantarellvalpar också.

 

Såna här Häxägg kryllade det av i skogen. Hörde att hit får inte Jenna gå på ett tag, för de kommer att spricka upp och förvandlas till Stinksvamp som luktar avskyvärt. Jenna älskar att rulla sej i sånt som stinker.

 

Sista jobbet för idag och jag har gjort snyggare markeringar. Men svampen finns till höger om min svans.

 

En liten Finluden stensopp. Den såg så fin ut tills matte satte kniven i den. Den kryllade av hyresgäster så den bor kvar i skogen.

Åkte hem igen och nu ska jag vila mej i form.

I morgon är det äntligen dags för Jenna på förmiddagen och på eftermiddagen får jag tassarna fulla med nåt annat skoj. Låter som om jag kommer att få en mycket bra dag.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards