wilmablogghund

Alla inlägg den 18 juli 2019

Av Wilma Border collie - 18 juli 2019 17:46

Har haft tassarna överfulla idag.

Jag visste att det var dags att träffa Radio Sörmland för en intervju om svamp och mitt jobb som svamphund. Har ju varit med förr om både radio TV och tidningar. Men för Jenna skulle det bli premiär.

Hämtade Jenna och sen skulle vi fixa nåt innan intervjun.

 

Tyckte att matte sa att vi skulle åka och titta efter Champinjoner. Men hon är livsfarlig denna årstid, tvärnit och klättrande i en sluttning för att hämta ett par Stolta fjällskivlingar.

 

Fanns inga Champinjoner hemma hos Basse, men vi skulle hinna umgås en del.

 

Åh det här var mysigt! Länge sen jag var knähund hos Tommy, blev rejält kliad på magen.

 

Fast Basse och Jenna funderade på vad jag höll på med som låg på rygg i Tommys knä.

 

Basse och Jenna har inte träffats på väldigt länge men roligt hade dom. Blev massor med lek.

 

Jag var med och sprang en stund jag också. Dessutom var det bäst at övervaka de två vildarna.

 

Jo vi behöver faktiskt godis. Jag och Jenna behöver energi till intervjun och Basse behöver eftersom han växer. Vi fick godis.

Sen var det dags att åka.

 

På parkeringen vid campingen stod den här bilen och väntade på oss. Nu var det dags för den där intervjun.

 

Åkte till en skog och det började bra för vi hittade små Aspsoppar på en gång. Syns en mellan mej och Jenna.

 

Jobbade mera och visade reporten hur viktigt det är att få ost när vi hittat svamp. 

 

Jenna hon visade verkligen framtassarna. Reportern och matte påratar och pratar om olika svampar och vårt jobb som svamphundar. Men Jenna hon gick minsann i väg och letade upp kantareller alldeles på egen tass. Bra jobbat när det var hennes radiodebut.

Efter att ha blivit väldigt noga intervjuad så var det dags att skiljas åt. Skjutsade hem Jenna och var hemma en stund. Sen skulle nästa uppdrag utföras.

Hämtade Moha och hennes matte för nu skulle vi söka Stjärnhovstryffel.

  

Har hamnat hos Ann Maries mamma och jag letar, här brukar det vara bra.

 

Visst lyckades jag. Mellan mej och Jenna så syns det att det är en ljus fläck i jorden. Där finns den.

 

Moha var superduktig och kunde markera tryffeln.

 

Ostbelöning till tre duktiga hundar efter väl utfört arbete.

 

Rejäl var den när matte fått upp den ur jorden.

 

Detta är årets största, matte vägde den när vi kom hem och lite drygt 450 gram landade den på.

 

Jenna fick lukta ett par gånger extra på den, allt för att förstå detta med tryffelsökets hemligheter.

 

På väg mot dagens andra ställe för att kolla om det finns nåt.

 

Moha skulle träna med sin matte. Jenna försökte först vara med, tror hon var ute efter ost och kycklinghjärtan. Men matte la sej i.

 

Jodå man kan markera Stjärnhovstryffel på många olika sätt. Jenna la sej och rullade och rullade. Matte fick hysterisk roligt för på båda sidor om Jenna finns det tryffel.

 

Bra jobbat Jenna, alla de här lyckades hon markera genom att rulla på dom.

 

Pust det börjar vara ovädershett och människorna har påstått att vi kan gå en sväng.

 

Jag hade en lektion med Mohas matte i det viktiga att dela ut godis näör man är på en bänk. Hon förstod så det blev gott godis.

 

Samarbete kallas sånt här för. Vi har hjälps åt att hitta ännu mer tryffel.

 

Kolla denna nästan lika stor som den jag hittade hos Ann Maries mamma. Var ett gäng mindre också så vi jobbade verkligen bra.

 

Vi är trötta, väldigt trötta och det är övädershett. Nu vill vi till våra olika hemma och vila.

Var faktiskt skönt att komma hem och sova.

Nu ska jag vila resten av kvällen för i morgon har jag en intervju igen. Då kommer en tidning som heter Sörmlandsbygden och intervjuar mej om svamphundsjobbet. Måste alltså vara i allra bästa form då.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards