wilmablogghund

Alla inlägg den 12 juli 2019

Av Wilma Border collie - 12 juli 2019 17:51

När jag var ute för min morgonrunda så träffade jag Rottis Helga. Eftersom hon blev blåst på godis i går när hon var för långt bort så var hon så nöjd idag när hon fick.

Sen skulle jag hitta på nåt, ensam skulle jag vara och matte hade ingen lust att skjutsa mej nånstans.

 

Hamnade först i en skog, matte skulle kolla om det fanns några såna där Mandelriskor. Gjorde det inte.

 

Fanns inga Ekorrar hemma heller. Tråkskog.

 

Lämnade den och då gick det minsann bra att jobba. Jag hittade champinjoner, självklart kom osten fram.

 

De såg så fina ut, men alla var alldeles överfulla med hyresgäster. De fick alltså inte följa med hem.

 

Strumntar i svampen för jag ser nåt. Nu kommer jag att slippa ensamheten, i alla fall en stund.

 

Hade sån tur att Basse var hemma och han vill minsann umgås med mej.

 

Mycket ska man stå ut med, som Basse hängade på ryggen när jag råkade sätta mej. Ja, ja han är bara valp och har massor att lära sej.

 

Som detta. Den här bollen är min favorit och den är min, bara min.

 

Jo Basse jag sa att bollen är min. Jag leker med den och du kan titta på. Måste ha många fler kurser i detta viktiga ämne insåg jag.

 

Men slicka ost det har han blivit superbra på. Förut så kladdade han med soten överallt, men nu vet han hur man gör.

 

Detta fungerar också utmärkt. Vi delar på osten, i detta får Basse MVG.

 

Våra människor pratade en massa tråk. Vi hundar vi pratar bara om en massa viktiga saker, alltså informerade jag Basse om en massa han behöver känna till. Han lyssnade mycket uppmärksamt på mej.

 

Pussas vill han också göra när han inte försöker bita hål i mina öron. Så skulle Basses husse iväg och göra nåt så jag skulle passa Basse en stund.

 

Den här leksaken fick Basse av mej som present när han flyttade hit från det där Skåne. Han gillar den.

 

Provade den jag också. Jo den var rolig att leka med.

  Bestämde oss för att gå till sjön och bada istället. 

 

Jag ansåg att blöta tassarna och dricka var lagom. Basse ahn rusar runt i vattnet fort och massor hela tiden.

 

Nästa lektion. Planerade att lära Basse hur man kollar bryggor och ägnar sej åt bryggspan.

  Gick inget vidare, jag blev ensam om att spana från bryggan.

 

Detta var mycket viktigare enligt Basse, Bada för i hans värld kan hela sjön försvinna precis när som helst.

 

Eftersom jag skulle passa hopnpm var det lika bra att överge bryggan och följa med ut i vattnet. Vet inte vad han skulle ha kunnat hitta på där ute på egen tass. Men han skötte sej bra.

 

När vi var klara vid sjön så skulle vi gå en sväng. Lekte en del, Basse är skoj att leka med bara man passar sej för hans vassa tänder.

 

Ja, ja vi ska leka mera men jag vill bara klia mej. Gick så där med Basse som ansåg att vi skulle brottas istället.

 

Jag brukar använda fallna träd eller större stenar när jag behöver komma upp en bit för att kunna spana. Basse han tyckte att det gick precis lika bra att använda mej för att ha koll på att matte verkligen kom.

 

Gick genom en liyen backe. Jag hittade några kantareller och Basse skulle få prova at lukta på en. Gick så där, han trodde att han skulle äta upp den. Men matte har vanan inne så han lyckades aldrig.

 

Hittade en Champinjon på gräsmattan. Jag var övertydlig och visade att man luktar på svampen, inte käkar upp den. Basse kollade noga på mina instruktioner.

 

Sen delade vi på en del ost. Jag för att jag visat hur man gör och Basse för att han förstod vad jag mendade. Han är en smart hund.

 

Sa jag att Basse är smart? Den där champinjonen trillade ner på backen, då lyfte Basse upp den och fick självklart massor med beröm och ost. Syns på hans blick hur han väntar på belöningen.

Så kom hans husse hem och det var dags för mej att gå hem igen.

 

Svamp växer det överallt nu. särsklit kantareller. Jag är på Heden och till och med där finns de, skymtar i mossan till höger om mej.

Väl hemma igen så föll det en skvätt svampvatten.

Skulle på eftermiddagsrunda och det började falla igen. Men jag hade tur tillfälliga Pryl 7an var öppen.

Eftersom det är fredag så serverades jag självklart köttbullar. De hade Elisabeths man Christer gjort enbart till mej. Alldeles utsökt goda.

Passaerade lottkiosken också, där försökte de bjuda mej på kattgodis. Jag nobbade, där ska jag ha mitt kex och inget annat. Sen passade jag lottkiosken medan matte var inne och vände i affären. Gick utmärkt eftersom jag hade uppsikt över affärsdörrarna så hon inte skulle kunna smita i väg utan mej.

I morgon är det äntligen lördag igen.





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards