wilmablogghund

Alla inlägg den 11 juli 2019

Av Wilma Border collie - 11 juli 2019 17:48

Slapp vara ensam idag för Moha skulle träna på tryffelsök. Hon har varit med mej en gång när jag hittade såna men nu skulle hon lära sej på allvar.

 

Så Moha med matte är hämtyade och vi ska gå till dagens utsedda övningsplats. Men kolla alla dofter det är minsann viktigt det.

 

Långt där borta står minsann Rottis Helga och passar sin husses jobb. Hon såg oss och hörde matte men kände sej troligen lurad eftersom hon inte fick nåt godis. Men det var för långt dit.

 

Matte hade Stjärnhovstryfflar med sej som Moha fick träna på. Hon var superduktig.

  Jag kollade så det verkligen var god ost hon fick som belöning. Det är väldigt viktigt att det är rätt smak. Var rätt, den var utsökt.

 

Vaddå ta med tryffel? Den växer minsann här, titta mellan mina tassar, jag har precis markerat.

 

Moha lyssna nu ordentligt på mej. Jag har tryffeln under min tass och det är skrapt läge för dej. Kan du hitta den?

   

Jag har tagit bort tassen och Moha hon fattade direkt att detta var tryffel som hon skulle markera.

 

Stora och fina var de, fanns flera stycken där. Jag och Moha skymtar i bakgrunden där vi håller på med en annan tryffel.

 

Men en hade passerat bäst föredatum med råge. Tydligen så tycker även larver att Stjärnhovstryffel är gott.

 

Gick en sväng och Moha tränade mer på att lukta på tryffel. Jag fortsatte att övervaka att det verkligen var rätt god ost som hon fick.

 

Jo jag hittade igen, den syns precis till höger om mej.

 

Här är mitt senaste fynd. Fick självklart beröm och ost.

 

Moha tränade mer och var riktigt duktig. Tryffel är faktiskt superenkelt att lära sej att hitta.

Sen påstod människorna att vi skulle åka vidare.

 

Underabrt! Har jag jobbat hårt med tryffelsök då får jag åkat til min allra bästa Grisöronaffär och shoppa.

 

Nu ska jag kolla lösgodiset. Kan ha kommit in nya sorter som jag behöver prova.

 

Så här gör man. Bara att peta upp luckan med npsen och ta en smakbit. Matte pratar om att jag stjäl, gör jag inte alls, jag kollar så det verkligen är gott godis som säljs. Moha missade deta eftersom hon handlade nåt käk tillsammans med sin matte. Min matte höll på med nåt som jag inte skulle bry mej så mycket om. På söndag är det en speciell dag och jag ska visst få present.

  Jo Magnus, jag behöver ha mitt viktiga shoppinggodis nu.

 

Så klart jag fick, utsökt gott var det. Shopping kräver stärkande godis, det vet alla hundar.

 

Moha har inte varit med om detta med shoppinggodis så hon var ganska tveksam. Behöver alltså ha en kurs med henne i denna viktiga kunskap också.

Skjutsade hem Moha med matte och åkte hem och sov.

 

Eftermiddag och jag ska göra nåt på Klovsten.

 

Detta var tydligen viktigt. Kolla de där märkliga bönorna. Nu börjar det finnas små, små bönor på plantorna. Enligt matte dröjer det inte så länge innan de är stora.

 

Det vore väldigt trevligt om du kunde ta och kasta det där du har i handen. Jag behöver roa mej.

 

Jo då bollen blev kastad så jag roade mej ordentligt med den en stund.

 

Mer jobba, växte massor med champinjoner på gräsmattan.

 

Tack, precis vad jag behöver när jag har hittat en massa svampar till dej.

 

Var lika bra att leta upp ett gäng till när jag ändå höll på, mer ost och beröm.

 

Gick en sväng också, ungefär här fatade jag beslut och fick lite bråttom.

  

Ja jag sitter här, Ja jag spanar Ekorre. Du vet så hårt som jag jobbat idag behöver jag koppla av, men nån Ekorre hittade jag inte.

Slutade som koppelfånge och släpades hem. I morgon vet jag inte riktigt vad jag ska göra, ensam lär jag vara och enligt matte kan jag ha en lugn dag. Låter korkat.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards