wilmablogghund

Alla inlägg den 9 juli 2019

Av Wilma Border collie - 9 juli 2019 18:00

Blev en bra dag. Nåt skulle jag och Jenna hitta på och matte kom fram till att vi skulle titta efter svamp.

 

Här var länge sen vi var. Matte skulle kolla om nån svamp hade kommit. Jag och Jenna kollade alla viktiga hundsaker.

 

Bra Jenna! Hon har minsann lärt sej att det går alldeles utmärkt att vara på bänkar och få belöning.

 

Jo jag är sugen på ost, såg minsann att Jenna fick.

 

Nå............måste du vara så långsam. Ska jag behöva se farlig ut för att du ska fatta? Insåg att det lönar sej att dra upp ena läppen för då kom minsann osten.

 

 Sist jag var här var bryggorna på rymmen, men nu låg den minsann där den skulle vi vi kollade den noga. Inspektera bryggor är väldigt viktigt.

 

Dags för dagens första jobb och Jenna visade framtassarna och markerade kantareller. Massor med beröm fick hon.

 

Stora och fina. Så här ska de se ut för att vara plockstorlek enligt matte.

 

Svaveltickan som matte skulle titta efter hade inte visat sej. Men en sån här Mandelriska fanns det. Den fick följa med hem, ska torkas och sen hamna hos nån som gillar såna.

 

Vi skulle gå och kolla ett annat ställe, med tur så skulle vi kunna bada också.

 

Komonsterhagen, men det verkar lugnt. Fick vara koppelfångar av säkerhetsskäl.

 

Hm, jag tror inte alls att jag vill vara här. Det är nåt där framme.

 

De syns inte på bilden men bakom träden är det hundätande komonster. Nu märkte de alrdir oss men vi blev blåsta på att bada och enligt matte var det lika bra att vända.

 

Stackars Snok, den har vandrat över regnbågsbron. Låg stendöd i kanten av stora vägen.

 

Har åkt en bit och hamnat på ett annat ställe. Här jobbade jag för en dryg vecka sen och Jenna har aldrig varit här.

 

Jodå alla kantarellvalpar som lämnades då har blivit vuxna. Det syns några mellan stenen och kanten på mattes korg.

 

Jenna är smart. Hon kollar hur jag gör ochj sen gör hon likadant. Hon jobbade bar på egen tass.

 

Visst satt det kantareller där. Överallt fanns de och det finns mer små valpar.

 

Finns en nackdel med den här backen. Vi måste vara koppelfångar eftersom det finns risk att möta en förvilda kossa med kalv och Vilda grisar. Fast vi fick vara fria med släpande koppel sen stund.

 

Jenna har minsann hittat kanatreller alldeles på egen tass. Går åt mycket ost just nu, vi kräver lön för vårt jobb.

 

Nå? Är du klar snart, jag vet att det var massor med svampar där, men ska det verkligen ta flera veckor att plocka dom?

 

Så där dagens skrytbild. Vi har varit väldigt duktiga svamphundar och jobbat hårt. Så klart vårt arbete ska fotograferas.

 

Bara för att vi fick passa bilen medan matte var inne i affären så missade vi Freya och Teddy. Fast Jenna får inte träffa Teddy just nu eftersom hon fortfarande doftar gott. Men de fick i alla fall av vårt godis.

Lämnade hem Jenna och sen sov jag gott ett par timmar.

 

Eftermiddagsrunda. Jag har hamnat på ett ställe där jag aldrig har varit. Enligt matte har detta varít ett otrligt ställe för kantareller. För en massa år sedan så hade hon sin mamma med sej och de hittade över 50 liter vid ett tillfälle.

Sen Sigge vandrade över regnbågsbron har inte matte varit här, för dåliga år för kantareller.

 

Jodå det fanns så jag jobbade mera. Men matte sa en massa saker.

 

I den där backen har de tagit ner träd och röjt en massa små träd som ligger kvar på backen. Var ett elände att ta sej fram. Dessutom har det växt upp massor med sly också.

 

Fast kantarellerna var stora och det fanns en del.

 

Kan inte bara jobba så jag ägnade mej åt mitt andra stora intresse också, spana ekorre. Fanns inga där.

 

Så där tillbaka vid bilen och detta jobbade jag ihop i den backen. Tycker det var bra trots att den är så besvärlig att ta sej fram i numer.

Åkte en annan väg hem. Passerade där Magnus som äger min allra bästa Grisöronaffär bor. Han var hemma så matte stannade och pratade med honom. Blev bjuden på godis. Hörde nåt om att jag visst ska få åka och shoppa i veckan. Fast jag tycker att det borde vara en filial till Grisöronaffären där han bor. Då skulle jag och Jenna kunna gå och shoppa varje dag.





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards