wilmablogghund

Alla inlägg den 8 juli 2019

Av Wilma Border collie - 8 juli 2019 18:08

I dag är det den där dagen som matte avskyr, alltså dagen när Sigge Svamphund vandrade över regnbågsbron Tre år sedan idag.

Jag fick i alla fall äntligen hämta Jenna, var alldeles för många evighter sen sist.

 

Började med att åka till den vackra platsen där Sigge har sin grav. Helt enligt tradition så plockade matte lite blommor, lyckades hitta en kremla och en liten björksopp och den obligatoriska grankotten. Sigge använde alltid en grankotte när han markerade sina svampfynd.

 

Nu har vi hamnat vid början av min Sörmlandsledsetapp efter lite strul. Det är en vägbom som är låst, sist var låset borta. Nu satt det ett nytt med annan kod, men matte löste det så vi kom in som vi skulle.

 

Där inne är det minsann en Ekorre. Men jag är koppelfånge, var folk i skogen som kanske inte ville träffa de trevligaste tikarna som Sörmlandsleden kan erbjuda.

 

Nästa mindre trevliga överraskning. Vid skärmskyddet fanns bara ställningen till grillen. Var glada att ni inte hörde vad matte sa. Nåt eller snarare några idioter hade tagit insatsen, ett tag trodde matte att den kanske hade hamnat i sjön.

 

Den var inte alls i sjön. Den var släpad till den andra grillplatsen, fullkomligt onödigt då det går alldeles utmärkt att elda i cementröret.

 

Tydligen väger en sån här grej flera ton eller nåt. Men möda fick matte upp den på en bänk medan det funderades på hur den skulle komma tillbaka till rätt plats. De där människorna som synts till var självklart borta.

 

Bäst att hålla sej på avstånd. Jag tittade på mattes tyngdlyftarövningar från säkert avstånd och Jenna hittade en lukta gottfläck att rulla på.

 

Tror inte jag varken vill se eller höra mer av det där som pågår.

 

Men massor av envishet, oanade krafter och ord så hemska att jag rodnar bara jag tänker på dom är insatsen tillbaka där den ska vara igen.

 

I skärmskyddet har getingarna flyttat in. Inte så bra att de bor här, men det är nåt som vi får försöka åtgärda en annan dag.

 

Hörru, nu har vi studerat hur en tvåbent etappledare gör nytta. Kan du vara vänlig och ge oss ost nu?

 

Vi fick ost. Ska alltid serveras ost på bordet vid skärmskyddet.

 

Kom Jenna nu ska du och jag jobba lite som fyrbenta etappledare.

 

Kolla dasset och dessutom hade någon lämnat ena dörren öppen. Tänkte lära Jenna hur man bäst hoppar upp där människor sitter.

   

Blåsta! Helt plötsligt regnade det godis med den usla ursäkten att matte skulle kolla dasstunnor utan vår inblandning.

 

Koppelfångar igen för nu var det folk ute och cyklade. Vi hade minsann tänkt gå den här vägen men den folkilskna matte hade totalt tröttnat på den här delen av skogen.

 

Åkte en liten bit och hamnade här. Bra för vi kan vara på fria tassar här och det brukar alltid vara garanterat folktomt. Dessutom var det länge sen vi var här.

 

Hade massor att kolla. En del hade det hänt sen vi var här senast.

 

Ja då Jenna hon kommer. Men det är lika bra att vi väntar, du vet de långsamma människorna.

 

Mänskligt krafs hålla på och försöka få en bild på insekter på blommor. Det finns faktiskt viktigare saker.

 

Vi passade på att leka en del i väntan på att den långsamma skulle bli färdig.

 

Äntligen kunde vi fortsätta. Hade som sagt massor att kolla.

 

Enda svampen i den skogen. En för gammal Citronslemskivling, det är en matsvamp men matte plockar dom aldrig.

 

Jenna är bra duktig för hon markerade svampen som matte inte ville ha. Självklart fick hon godis och beröm.

 

Ja du Jenna här inne kan det faktiskt vara bra. Tror vi ska ta en koll inne i skogen

 

Den där skvallerbyttan hade jag alldeles förträngt. Jag har nämligen gett mej iväg till ett bra Ekorrspanställe.

 

Ja, ja jag kommer, det var i alla fall ingen Ekorre hemma.

 

Nästan vid bilen. Vi hittade ett dike mycket gott lervatten, behövdes efter tre timmar i skogen.

Åkte hem och lämnade Jenna.

Gick på eftermiddagsrunda. Träffade Chihuhua DeeDee och lyckades ta mej in i tillfälliga Pryl 7an, Fick självklart godis.

Hälsade på i lottkiosken, fick kaka. Mötte min allra bästa godisutdelare ockå. Kändes som en mycket bra eftermiddagsrunda,

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards