wilmablogghund

Alla inlägg den 28 juni 2019

Av Wilma Border collie - 28 juni 2019 17:53

Visste att jag skulle ha kurs i dag i tryffelsökets hemligheter.

Blev besviken när jag först drabbades av en ensam förmiddag. Men matte påstod att i brist på bättre sysselsättningar så skulle vi kolla om det kommit nån Blodsopp.

 

Jo jag tänkte att vi skulle gå den här vägen. Nä sa matte vi tar en annan, det kan finnas kossor där inne och då ska man inte vara där med hund.

 

Du jag har hittat en svamp! Jag fick självklart beröm för väl utfört arbete.

 

Sammetssopp inte vad vi skulle ha, men det var i alla fall en svamp. Kollade ett par kända ställen men de var tomma.

 

Inga roliga svampar, hittade baar ett par andra soppar fulla med larver. Inte var det någon ekorre hemma heller.

Kände mej eländigt ensam och övergiven.

 

Drack en del vatten och svalkade tassarna i sjön. Sen var det enligt matte dags att åka hem för vi hade en tid att passa.

 

Så där nu ska jag kolla bra ställe för mina elever att träna tryffelsök.  Här skulle det enligt matte bli superbra.

 

Spanade av omgivningarna ordentligt. Ser väldigt bra från det här lilla berget men nån elev såg jag inte till.

 

Lekte en del med en leksak som jag hittade också. Fast det började bli ovädershett så det var bara en kort stund.

 

Äntligen en elev! Pudeln Ricki som ska lära sej att söka Stjärnhovstryffel.

 

Så kom Winnie också. Hon missade en del när hon var med på kurs så hon fick repertera idag. De två hade husr skoj som helst.

 

Nu är det allvar, som den ansvarsfulla kursledare jag är så kollade jag att Ricki gjorde rätt. Det gjorde han superduktig och fattade att det där med tryffel det ger minsann bra belöning.

 

Övervakade Winnies träning också. Hon var lika duktig hon och kom minsann ihåg hur man gör.

 

Jo jag behöver faktiskt vara med och kolla hela tiden så allt går rätt till. Så behövde jag provsmaka Rickis godis också så det verkligen var supergott sånt som han fick. Han fick utsökt god ost och skötte sej ypperligt med tryffeln.

 

Men titta helt plötsligt kom Basse springande. Han hade varit på det som kommer att vara hans dagis ibland.

 

Basse, Ricki och Tryfflan kopplade av en stund med en massa lek. Massor med skoj hade de, jag ansåg att det var för hett så jag höll till i skuggan.

 

Basse och Ricki hade några planer på ett åka rutchkana, men så gjoprde de nåt annat i stället. Sen var det slut på leken och allvaret började igen

 

Detta är en djup orättvisa. Winnie ska gå och hitta de tryfflar som matte gömt på marken. Jag hade planerat att visa henne var de finns. Men matte förstod vad jag planerade så jag blev fånge.

 

Duktiga Winnie! Hon hittade minsann en av de gömda på en gång. Det är väldigt lätt att lära sej att hitta tryffel.

 

Jag kollade självklart att allt gick rätt till. Jag är ju expert på att hitta tryffel. Winnie var så duktig och hittade alla gömda utan problem.

 

Sen var det Rickis tur. Lika duktig han, rakt på de gömda tryfflarna och fattade precis hur man hittar såna. Mycket duktiga elever jag hade.

 

Övervakade noga att han fick rejäl belöning för sitt väl utförda uppdrag. Detta är fakatiskt det viktigaste med att jobba som tryffelhund, smarrigt godis.

 

Sen fattade vi beslut. Det var alldeles för varmt så vi bestämde oss för att sjön var en nödvändighet

 

Ricki gillar visst egentligen inte att bada, men han hängde på Winnie ut i sjön. 

 

Nu inträffar ett under, Helt plötsligt så simmade Ricki, sånt brukar han inte ägna sej åt. Jag höll mej till att dricka lite och blöta tassarna.

 

Jaha slut på det roliga för idag då. Mina elever var trötta och nöjda och nu får det fortsätta att träna på tryffelsök hemma ihop med sina människor.

Jag var också ganska trött när jag kom hem. 

Men i morgon är det lördag och hundträff. Tyvärr hitar de med oväder men då får vi väl försöka ha skoj vid sjön istället.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards