wilmablogghund

Alla inlägg den 21 juni 2019

Av Wilma Border collie - 21 juni 2019 17:41

Är visst midsommarafton idag, firas inte här. Matte är trött och hade en plan. Jag bryr mej inte om mänskliga helger om det inte är jul får då får jag julklapp.

Ovädret höll sej borta så vi skulle göra nåt. Det var då jag kom på min perfekta plan.

 

Tydligen ska vi göra nåt på Sörmlandsleden. Eller det var matte som skulle göra jag började planera jag.

 

Bara att börja då. Jag vet precis var det lönar sej och nej, det är inte svamp jag letar efter just nu.

 

Hallå! Var är du? Jag behöver prata med dej. Fanns ingen Ekorre hemma i det kända trädet. Oartiga typ de ska finnas på plats när jag kommer.

 

Men nu börjar det likna nåt. Där uppe är en. nu gäller det bara att få kontakt med den så den är med på mina perfekta planer. Jag kämpade verkligen men troligen hade den här behov av hörapparat för den verkade inte alls lyssna på vad jag sa. 

 

Gick till sjön istället, drack vatten och svalkade tassarna. Kollade av sjön där allt var som det skulle.

 

Matte ägnade sej åt sitt jobb. Kom en massa skyltar förra veckan som ska upp på olika ställen på min etapp. Som här den varnar för att när det är blött kan broar och spänger vara hala. Jag fortsatte leta Ekorrar.

 

Sen kom jag på att jag skulle jobba lite. Var nämligen sugen på godis. Bredvid mej till växter så syns dom.

 

Här är dom ett helt gäng med alldeles nyfödda små kantarellvalpar. Må det fortsätta falla svampvatten så matte slipper vattna dom för att det ska finnas svamp till mina kurser.

 

Bestämde mej för att kolla på fler ställen. Var faktiskt här som jag började lära mej att det lönar sej att hitta kantareller, då hade jag bara bott ett par dagar ihop med matte.

 

Det doftar här nånstans ska de vara.

 

Jodå visst kommer det små kantareller här också. Hoppas de blir vuxna av att det faller svampvatten.

 

Midsommar är visst en magisk natt enligt människor. Kan vara magiskt på förmiddagen också, i alla fall när spökhunden med de lysande ögonen visar sej i skogen.

 

Fast egentligen var det bara jag som planerade för nästa Ekorrspan. De där ögonen orsakades av att blixten hoppade igång.

 

Äsch! Sist så drog jag här raktgenom ån mellan sjöarna bara för att jag hade Ekorrkontakt och dessutom tog det en stund innan matte hittade mej. Nu blev jag fånge. Fullkomligt onödigt, jag kunde ha gjort om det.

 

Fånge igen och jag funderar på om människor kan vara hur korkade som helst. Kom nämligen några som såg att matte höll på och satte upp något.

Vi fick höra att man får minsann inte sätta upp saker hur som helst i skogen och absolut inte i ett naturreservat.

Nä det får man inte sa matte. Men jag har etappansvaret för den här etappen och jobbar ideellt med den, du vet utan oss skulle inte Sörmlandsleden finnas. Ibland måste vi sätta upp saker efter leden för att vandrare ska få en så bra upplevelse som möjligt. Människan med sällskap försvann medan de muttrade nåt.

 

Det var denna som ansågs vara onödig. Mycket bättre att varna för att det kan vara snorhalt för tvåbeningar än att de trillar och skadar sej. Vi fyrbensdrivna vi klarar minsann hala spänger utan problem.

 

Hoppsan! Svampvattnet har satt fart på grästillväxten, så här högt var det definitivt inte för en vecka sen.

Nu är det drygt meterhögt och jag finns nånstans i det men försvann. Kunde faktiskt ha gått vilse, när jag trodde att matte skulle kolla dasset. 

Blir alltså jobb i nästa vecka med att röja fram en stig till dasset.

 

Depp, det är mest synd om mej i hela världen. Jag hade en så bra plan, men den gick inte att genomföra.

Jag hade planerat att samla ihop sju Ekorrar idag, sen skulle jag stoppa dom under en kudde och drömma om hur jag ska få kontakt med en riktigt social Ekorre vars högsta dröm är att bli bästa vän med mej. En enda Ekorre hittade jag och den lyssnade inte alls på mina perfekta planer. Hundlivet är pest!!

 

Matte satte om en massa i skärmskyddet om hur man sköter en bras, att inte lämna sopor och skriva i gästboken.

Tänk att människor måste ha en massa instruktioner, det är mycket enklare att vara hund vi  varken eldar eller skräpar ner.

 

Den här dikten är så fin, skriven för över hundra år sedan. Tänk om alla människor levde efter den. 

 

Skulle gå tilbaka. Faktiskt har svampvattennedfallet gjort att det finns lite, med betoning på lite, mer vatten i ån. Gott och svalt var det i alla fall. Men risken är överhängande att Vattentjuven stjäl påfyllningen.

 

Hm måste jag verkligen ha sju Ekorrar under kudden? Kanske skulle det räcka med en för att kunna drömma den där drömmen. Här inne brukar det vara bra, men i dag var det tyvärr alldeles övergivet.

 

Jaha där står min bil och inte minsta lilla tuss ekorrpäls har jag ens fått med mej. Bara att inse att min plan var hur bra som helst men Ekorrarna var inte samarbetsvilliga.

 

Vanliga synen när jag kommer hem. Kleptoman Leya sitter i fönstret och spanar efter mej. Fast matte påstår att hon väntar på lunchen.

Katterna och jag fick vår lunch sen sov jag ett tag.

Var ute på eftermiddagsrunda. Hade varit midsommarfirande vid Hembygdsgården. Men det blev läskigt för de hande minsann en häst där. Som alla vet så käkar hästar hundar så jag fick väldigt bråttom åt ett annat håll.

I morgon är det lördag och då ska jag träffa en massa kompisar, prata om veckan, mingla runt, leka och en massa annat trevligt.





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards