wilmablogghund

Alla inlägg den 15 juni 2019

Av Wilma Border collie - 15 juni 2019 18:06

Efter den fullkomligt eländiga dagen i går så har det varit fullt upp idag.

Tyvärr har ovädret återkommit med äckelhettan, var för varmt redan när jag var ute på morgonrundan.

Efter at ha passat hus medan Rottis Helga skulle ha sin morgonrunda och sen väntat i flera månader var det äntligen dags att åka till hundträffen.

 

Hann bara ur bilen så träffade jag Basse och Smilla. Mycket trevligt med kompisar direkt och Smilla var väldigt länge sen jag träffade.

 

Jag och Basse hade ett viktigt samtal på tu man tass. Vad vi dískuterade stannar mellan honom och mej men det är mycket som han behöver lära sej.

 

Smilla skulle rasta sin husse i skogen och jag och Basse gick till hans hemma för att vänta på att fler kompisar skulle anlända.

 

Basse han anser att vatten det dricker man bäst genom att hoppa ner i baljan. Han är en mycket smart hund den där lille valpen.

 

Kom en Pudelhane som vi inte träffat. Hälsade självklart mycket artigt på honom, alla hundar ska känna sej välkomna på våra skoj träffar.

  

Ja, ja Labrador Alice och Golden Mikko är inte kloka nånstans, men de har skoj. Jag kollade om det behövdes nån polisinsats men de klarade sej utan det.

Jennas snygga brorsa Hasse kom. Trevligt för det var ett tag sen sist. Tyvärr var Jenna upptagen med annat så henne träffar jag inte på flera dagar.

 

Basse var med oss och lekte en stund, men sen blev det lite för mycket för honom. Han är ju bara 11 veckor så han behövde ta det lugnt.

 

Ovädershetta och vi hundar fattade beslutet att nu var det dags att gå till sjön. Alltså var det bara för människorna att hänga på oss. En del slängde sej ut i sjön på en gång.

 

Jag kollade allt från min favoritplats på bryggan. Hade lite svårt att bestämma mej för om jag skulle bada eller inte.

 

Jo jag kan väl doppa tassarna då och dricka lite, var sånt tjat på matte att jag skulle bada. Ha! Jag vill minsann se att hon som alltid påstår att sjöarna är fulla av matteätande Vithajar ger sej ut och badar  .

 

Man kan fakstiskt ha en massa viktiga diskussioner medan man badar också. Vi hundar har alltid mycket viktigt att avhandla.

  Nästan alla har gått igen, Jag kom på att jag inte hade lekt så mycket, men hade en massa skoj en stund med Nikki och Rottis Amber. Men det blev snabbt för hett.

Sen var det bara att åka hem igen, passade hus medan matte var ute med Helga. Sen plockades en massa saker fram för jag skulle iväg igen.

 

Tillbaka på Klovsten igen. Nu ska jag vänta på att det kommer några hundar som jag ska ha kurs för.

 

Alla har kommit och vi är vid sjön. Människorna började med att äta nåt tryffelsmör som matte hade gjort. Jo vi fick smaka vi också. Här är det Winnies matte som ska prova.

 

Nu är det allvar och kurs. Här får Billbo sin belöning efter att ha luktat på en Stjärnhovstryffel. Mina kompisar skulle lära sej att leta efter Stjärnhovstryffel.

 

Vicki tränade med sin matte. Jätteduktig var hon.

 

Enligt skitmatte är detta fel, väldigt fel. Jag kan faktiskt hitta Stjärnhovstryffel så varför tigger jag av Winnies matte?. Vadå, jag hade inte godkänt Winnies godis och dessutom kan människor behöva en extra genomgång i hur man bäst belönar en blivande tryffelhund. Jag är väldigt bra på att utbilda i den kunskapen.

 

Lilla Flisan var också superduktig. Alla tränade bra och jag övervakade.

 

Men träning sker i korta pass så vi kopplade av med en massa bad och bus också. Lättare att träna när man får göra annat mellan passen.

 

Winnie tyckte att det var superbra att sitta på en stol och träna. Gick alldeles utmärkt det också.

 

Den här tuben köpte matte när jag shoppade i allra bästa Grisöronaffären senast.

 

Kan meddela att den är alldeles utsökt god och alla hundar som var med idag älskade den. Passande eftersom den innehåller tryffel.

 

En djupt koncenterad Vicki luktar på en bit tryffel som matte har i handen. Mina elever kommer att klara detta med glans,

 

Så kom Basse ner och hälsade på en stund. Han och Winnie blev superkompisar och hade massor med skoj.

 

Basse fick prova att lukta på tryffel och då ska man ha belöning.

 

Vet inte riktigt vad han pysslar med, tror han försöker stjäa hela tuben när jag och Flisan skulle ha varsin slick.

 

Tror Basse uppfann en egen kurs. Lära sej att tigga godis av alla. För när Flisan skulle ha belöning för väl utfört jobb så höll han sej framme.

Sen var det dags att sluta för i dag, ovädret gör det jobbigt. Men i morgon ska mina elever fortsätta att träna och då på ett annat ställe.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards