wilmablogghund

Alla inlägg den 7 juni 2019

Av Wilma Border collie - 7 juni 2019 17:28

Fortfarande samma eländiga oväder occh för att göra det ännu värre så skulle jag vara ensam idag.

Inga kompisar att umgås med.

 

Har blivit skjutsad och här har jag inte varit på massor med månader. Tror det var nångång i vintras så jag hade mycket att undersöka.

 

Här ute brukar det vara bra. Måste kolla att allt är som det ska.

 

Jodå bänken var kvar och den gav som vanligt godis. Perfekt.

 

Men vad är detta? Här ska det minsann vara bryggor och nu är de borta. Gillar inte alls såna här förändringar.

 

Det fanns kvar men hade nog inte tålt isen så de har rymt och låg på fel ställe.

 

Satte mej på bänken och funderade en stund. Just då var det ganska skönt för det kom svala vidar från Båven. Men det var ytterst tillfälligt tyvärr.

 

Hittade en brygga som inte hade rymt. Tur att inte Jenna var med för längst ut så har en massa fåglar använt den som dass. Misstänkler att Jenna skulle ha utsett det till sitt nya favoritställe för rullning.

 

Gick en sväng och då kunde jag jobba. Fick massor med beröm.

 

Årets första Finludna stensopp. Tyvärr alldeles söndersprucken av torka. När matte ytog upp den sså visade det sej att den kunde ha vandrat i väg alldeles själv för den var full med larver. 

 

Fortsatte att kolla en massa viktiga hundsaker. Men hittade inget av värde. Så fick matte en idé om att vi skulle gå vidare. Med tur så skulle jag kunna besöka ett annat ställe.

 

Spanade noga från stättan. Här finns det ibland kossor och då får jag inte vara här, men det såg lugnt ut.

 

Hann bara några meter innan detta syntes. Alldeles färsk lämning efter nån kossa så här skulle jag nte alls vara. Bara att vända igen.

 

Har blivit skjutsad en liten bit till ett annat ställe som är garanterat fritt från kossor. Har inte varit här heller på många evigheter.

 

Faktiskt så länge sen att jag alldeles glömt var det är bäst att bada. Hade blivit så där fruktansvärt ovädershett så jag tog första bästa ställe för att komma åt vatten. Gick inte så bra här.

 

Här är min bra badplats. Förra sommaren när det var oväder i flera månader så var jag ofta här och badade. Perfekt för det är ofta alldeles övergivet här.

 

Ser mulet och svalt ut, men det var alldeles vindstilla och riktigt hett.

 

Insåg att det var bäst att blöta magen också så jag skulle bli lite svalare. Simmar jag gör väldigt sällan, tycket att det räcker att stå så här i vattnet. Skönt var det så jag var kvar en stund.

 

Finns en stor nackdel med att bada, jag blir så förskräckligt blöt. Var tvungen att lägga massor med tid på att försöka torka mej. Dessutom var jag lite klantig och råkade hamna i nedförsbacke.

 

Så blir pälsen alldeles full med en massa skräp också. Fast det var lätt att bli av med, bara att rúska bort.

Var så vidrigt hett nu så enligt matte skulle vi hem.

 

Detta är inte hemma, jag vet precis vad som ska hända. Hoppas hon snabbar sej på nu.

 

Jodå hon är riktigt väluppfostrad i bland. Jag fick en egen glass utsökt gott i ovädret. Kan verkligen rekommendera glassugna hundar att köpa sån vid kiosken i Sparreholm.

Åkte hem, somnade och sov gott.

 

Men vad är detta? Jag är på eftermiddagsrunda och Susannes affär är stängd! Jag som var så godissugen.

 

Men det löste sej för tillfälliga Pryl 7an var öppen och Elisabeth hade godisservering utanför. Hundlivet kändes genast lättare.

 

Ännu bättre. Passerade den där utmärkta lottkiosken. Där blev jag minsann bjuden på glass. Alldeles utsökt den också. Två glassar på en dag, så här borde det alltid vara.

Gick hem och fortsatte sova, drömde om allt skoj jag ska öra när ovädret tar slut så både jag och matte orkar göra en massa saker.

I går kväll fick matte mail. Den där forskningen som jag var med i för ganska länge sedan är helt klar nu och det har skrivits en lång artikel på engelska i nån vetenskaplig tidning.

Här är länk till den kortare svenska versionen https://liu.se/nyhet/hunden-speglar-agarens-stress Mycket intressant och så roligt att jag och matte kunde bidra till det.

I morgon är det lördag och jag har hört att jag nog ska få gå på hundträffen. Mina dagar som hormonhäxa är över för denna gång. Verkligen på tiden, jag behöver umgås med alla kompisar






Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards