wilmablogghund

Alla inlägg den 8 april 2019

Av Wilma Border collie - 8 april 2019 17:46

Matte fick tillbaka sina hallucinationer idag. Redan på morgonrundan pratade hon om att det flög runt djupfrysta huggormar. Jag såg minsann inga, fast det blåste kallt.

 

Gick och hämtade Sigrid och Micco. Nu var den stora frågan vad vi skulle hitta på, mattes hallucinationer var värre. Hon började prata om isbjörnar och eskimåer också.

 

Fast det kanske inte bara var hallucinationer för titta i min päls. Det försökte snöa på tvären flera gånger.

 

Faktiskt så finns det snödrivor kvar. Som här dit solen inte nått.

 

Sigrid och Micco planerade att bada i en bäck men det fick de inte alls för matte. Nåt om att det var alldeles för kallt för såna sysselsättningar.

 

Här var det spännade dofter. Vi diskuterade dom länge och mycket ingående. Jag bestämde mej för att lämna en hälsning om mitt kommande lukta gott och det var i sista sekunden som Micco drog undan sitt huvud.

 

Här har vi inte varit på ett bra tag. Trevligt, jag och Micco sprang en del, Sigrid ansåg att hon skulle jaga vilt så det var fångenskap.

 

Micco gjorde bort sej och började också dra iväg och leta spår och vara tämligen döv. Där rök hans frihet.

 

Här har vi inte gått på väldigt länge. Jag drabbades också av fångenskap för sist fanns det hundätande hästmonter längre fram. Matte hade ingen lust att leta efter hund som sprungit i panik för att inte bli hästföda.

 

Inga hästar synliga, men troligen stod de och lurpassade nånstans i väntan på att få sätta tänderna i mej.

 

Sen kunde jag vara på fria tassar. Men kolla Sigrid hon skulle minsann jaga efter nåt förbjudet.

 

Sen försökte hon få med sej Micco. Visst samarbete är bra men sånt här samarbete är inte alls bra enligt matte. Sigrid ska inte inbilla Micco att de kan ge sej iväg och slita strupen av Hälge eller Vilda grisar.

 

Ut på en annan väg och jag ansåg att vi skulle fortsätta genom skogen och ta en sväng på min Sörmlandsledsetapp.

Matte hänvisade till de djupfrysta huggormarna som enligt henne fortfarande flög runt i mängder så ta den vägen ska bli vid bättre väder.

 

Undrar om det är nåt skoj inne i skogen? Typ en social ekorre eller så. Men det verkade alldeles dött tyvärr.

  

Jaha fångar allihopa för vi var tillbaka bland hus och gator och där får vi inte vara på fria tassar. Lyckades inte ens få gå och hälsa på vid huset som alltid har godis.

 

Nä ni, det är nog inte vår i alla fall. För alla spårvagnar verkar sova. De är annars ett mycket bra vårtecken. Enligt tråkmatte var det dags att lämna hem Sigrid och Micco för vi hade varit ute länge.

Var hemma och slappade medan matte höll på med tråk.

Så skulle jag iväg och göra nåt.

 

Hamnade vid Klovsten för jag skulle träffa Sheltie Truls som behöver träna på att träffa snälla hundar. Jag hittade en gammal benknota, säkert efter nån gammal viking eller så. Grejade med den och låtsades inte alls om att Truls var alldeles nära mej. 

 

Undrar vad som händer om jag springer? Jodå Truls blir modigare och modigare och vågade springa tillsammans med mej. Jag låtsades fortfarande inte om honom. Bäst att han får kolla in i sin egen takt.

 

Hittade den där leksaken som jag och Jenna hade dragkamp med i går. Lekte med den och Trula han var nära mej hela tiden. Hörde hur han fick massor med beröm och det fick jag också eftersom jag är så otroligt duktig på att läsa andra hundar.

 

Duktig Truls han vågade tigga godis av Tommy med mej alldeles berdvi. Jo jag tiggde jag också.

 

Människor är mycket trevliga i Truls värld. Han berättade för Tommy att han har samma elände som jag. Aldrig nån människa som bryr sej om honom.

 

Fortsatte att tigga godis tillsammans. Både av Tommy, Truls husse och matte. Han slappnade av mer och mer och tog glatt fast jag var precis bredvid.

 

Sen provades andra saker. En Mule har Truls aldrig sett, hans husse satt i den och lockade på honom. Men hoppa in i den var överkurs. Jag har åkt sån flera gånger.

 

Lärde Truls att Mule det är en bra grej. Det kan nämligen växa smaskig ost på såna. Faktiskt allra första gånge det hänt.

 

Jo vi letade tillsammans. Jag kollade att Truls hittade och sen städade jag bort lite rester.

 

Duktig Truls! Ossy han älskade att åka fyrhjuling i den här lådan. Jag provade en gång, åkte två meter sen hoppade jag av. Men Truls satt där som om han aldrig gjort annat. Fast den var avstängd och stod stilla.

Var inne och fikade, höll på lite mer med att träna på umgänge och jag visade att jag kan lägga mej på golvet och låtsas sova.

 

Ute igen och vi springer tillsammans. Övning ger färdighet för Truls var alldeles avslappnad.

 

Faktiskt så blev det lite lek också. Hörde hur människorna berömde Truls för att han är så modig och mej för att jag läser andra hundar så bra.

Tror att Truls somnade gott när han kom hem efter allt detta. Var faktist ganska trött jag också, men vi ska visst träffas igen. Matte tycker att det är så roligt att jag kan hjälpa en annan hund så mycket genom att bara vara jag.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards