wilmablogghund

Alla inlägg den 2 april 2019

Av Wilma Border collie - 2 april 2019 17:55

Ännu en bra hunddag, jag bara väntar på att stora tråket ska komma. Men har roligt så länge det nu varar med alla bra dagar.

Min flock blev decimerad för Sigrid och Micco skulle vara lediga.

 

Det här blir bra det. Vi är skjutsade och den här skogen har jag inte besökt sen i höstas, dessutom väntade en del jobb på min Sörmlandsledsetapp.

 

Inte har vintern gett upp helt överallt. Fortfarande finns det snö. Jag och Jenna brydde oss inte om den, jag hade tassarna fulla med att berätta för Jenna om den här skogen. Hon har aldrig varit här.

 

En Asp hade tröttnat på livet, inga problem för oss med fyrbensdrift att ta oss över den. Den tvåbensdrivna matte hade inte riktigt lika enkelt.

 

Och här hade en gran gett upp. Hörde hur matte började fundera på hur det egentligen skulle se ut på min etapp när det redan låg flera träd.

 

Jenna hon hade fullt upp med allt nytt. Massor med dofter och annat spännande överallt.

 

Jag gjorde en insats som svamphund. Här fanns det minsann Stenmurklor.

 

Små alldeles nyfödda och bilden är den mist suddiga. Jenna skulle nämligen markera hela tiden och lyckades alltid knuffat på kameran.

 

Syns knappt på bilden men framför pinnen är det en liten tallkotte och precis framför den sitter det en Stenmurkelvalp. Bra, vi kommer alltså att kunna jobba som svamphundar framöver.

 

S¨där nu har vi kommit till min etapp. Jag berättade för Jenna om att det här stenrödet som kallas Staven där fyra socknar möts det brukar vara lönade.

 

Jodå det var lönande för det fanns ost på stenarna, precis som det ska vara. Som fyrbent etappledare behöver man extra energi.

 

Fortsatte på min etapp och jag berättade en massa viktigt för Jenna. Både om etappledarjobbet och så visade jag viktiga hundsaker också.

 

Äsch då. Sjön var en besivkelse, det var frtfarande is närmast land så vi kunde inte prova vattnet. Det är annars ett mycket viktigt uppdrag. Ska alltid vara bra vatten överallt till vandrande hundar.

 

Tänk om träden kunde stå upp eller falla nån annanstans än rakt över stigen där hundar ska vandra. Fanns tyvärr flera stýcken som kräver motorsåg.

 

Trevligt det fanns vatten i bäcken. Lärde Jenna att det är viktigt att både provsmaka vattnet och helst plaska runt i det, allt för att det ska vara bra för hundar.

 

Helt plötsligt kom vi på att vi inte lekt nånting. I går hade vi inte tid och vi hade haft tassarna fulla idag också. Passade alltså på en stund.

 

Jadå Jenna hon kommer vilket år som helst. Men du vet det tar sån tid för människor att titta på saker som ska åtgärdas. Tydligen hittade matte en del som vi ska fixa med framöver.

 

Provspringa etappen är också viktigt. Kan komma hundar som behöver sträcka ut ordentligt. Helt okej här.

Fortsatte att kolla den ordentligt och det mesta var som det ska.

 

Nej det är inget märkligt monster i skogen. Det är Jenna som hittat nån fläck som doftade utsökt. Såna ska det rullas på. Om det nu hade stannat vid såna..................

 

Matte hittade några svampar. Inga jag behöver lära mej, men Jenna visade intresse så vi kollade noga och blev belönade.

 

Vinterticka, ingen matsvamp men de är bra fina. De gav beröm och ost så då är det en bra svamp.

 

Den här grantoppen hade matte och Jenna vissa diskussioner om. Matte lyfte bort den från stigen och Jenna försökte flytta tillbaka den. Hon fick höra att det ska inte ligga såna tvärs över stigen de ska flyttas bort.

 

Kom till den här trevliga platsen. Mycket finns det på min etapp.

 

Tänkte visa Jenna den där Helvetets port. Den ligger uppe i backen och där låg förr rövare och väntade på folk att överfalla. Har kollat många gånger men inte sett några rövare.

 

Lämnade leden och gick en annan väg. Strax efter att denna bild togs så hittade Jenna nåt att rulla i igen.

 

Blev koppelfångar för här kan det vara versvämmat och bottenlös lera. Men Vattentjuven har hittat hit och stulit vattnet. När Jenna skulle bli fånge så upptäckte matte att hon minsann smetat in delar av sin sele med Grävlings bajs. Synnerligen korkat att rulla i det.

 

Jaha tillbaka ute på vägen och bara en liten bit fram så står min bil och väntar på oss.

 

Hit hade i alla fall inte Vattentjuven hittat så vi drack gott lervatten innan det var dags att åka hem igen.

Var nöjda med skogsrundan. Jag gillar att jag kan visa Jenna så mycket nytt nu och Jenna uppskattar mina skogar.

När det var dags för eftermiddagsrunda så hämtade jag henne.

Gick en sväng så passerade vi Susannes affär. Jenna ville in, matte sa att det var stängt, Jenna knackade och knackade plus att hon grät högljutt. Det lönade sej minann för Susanne öppnade. Tänk det var specialöppet för oss!

Så upptäckte vi att tillfälliga Pryla 7an också var öppen. Tänk våra affärer har börjat ha öppet när vi passerar.

Precis som det ska vara.

Lämnade hem Jenna och jag vet att hon stackarn råkade ut för tortyr när hennes matte kom hem. Min hade minsann skvallrat om vad Jenna gjorde i skogen och människor gillar visst inte doften av grävlingsbajs. Känsliga människor!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards