wilmablogghund

Alla inlägg den 7 december 2018

Av Wilma Border collie - 7 december 2018 18:24

I går hade matte nån bra plan om att jag och Jenna skulle få åka till trevlig skog. Jag har massor med såna att visa henne. Men när jag gick ut för morgonrundan så ställde matte in de planerna. Det var fruktansvärt halt och hon tänkte inte alls prova att placera min bil i nåt dike vid liten skogsväg

Ja, ja det kommer fler tillfällen.

   

Nå ska vi gå idag eller? Jag har en massa planer och vi tänker inte vänta hela dagen på dej.

   

Jo vi kom ut och halkade i väg mot okända mål

   

Inte en endaste kompis i sikte. Jag som berättat för Jenna att det brukar gå att träffa trevliga hundkompisar på Heden.

   

Gick till sjön och på gräset var det inte halt så vi sprang en massa och hade jätteskoj. Livet är roligare när man är minst två.

   

Lärde Jenna att det kan finnas ost på gungor om man har tur. Duktig var hon och fattade omgående hur man städar en gunga.

   

Försökte lära henne att de här bänkarna kan löna sej. Men det är inte lätt att vara valp med korta ben. Gick inget bra för henne.

   

Men det blev belöning i alla fall eftersom hon gjorde bra försök.

   

Vi kollade hundbadet. Jag berättade en massa viktiga saker om det som är bra för Jenna att känna till. Isen hade dött närmast land så det kanske kommer en ny badsäsong nu.

   

Gick på spårvägen men var tvungna att vara fångar. Matte sa att det fanns risk för att spårvagnarna skulle vara ute. Tydligen ska tomtar ut och köra med dom i morgon.

   

Ängen vid Hasselskogen är bra, vi sprang massor och hade väldigt skoj.

   

Matte höll på med inkallning med Jenna. Hon sköter sej exemplariskt och kommer direkt varje gång matte kallar.

   

Så hade vi sån tur att det gick att hitta ost på de gamla björkarna. Lärde Jenna att det går alldeles utmärkt att använda dom till skogsagility också. Men de bilderna blev bara skit.

   

Jag gick och markerade de gamla kantarellerna igen. Jennas första kontakt med en kantareller. Nån som sett en galnare hund??

   

Grytet var också väldigt spännande. Många dofter från Räv där. Matte hade stenkoll så inte Jenna skulle få för sej att försöka hälsa på i underjorden. Men några såna planer hade hon som tur var inte.

   

Jag hittade de där Vinterskivlingarna igen. Hade inte kommit flera men jag fick självklart beröm.

   

Nu fattade Jenna vad jag höll på med och nosade fint på dom utan att se alldeles galen ut.

   

Självklart fick vi belöning för väl utfört jobb.

   

Kom ut på grusvägen som var skridskobana. Var nog smart av matte att inte skjutsa oss till den där planerade skogen idag.

   

Sen fick Jenna syn på nåt som enligt henne var fruktansvärt farligt. Hon stirrade och morrade från klospetsarna.

   

Enligt Jenna så är detta ett hemskt hundätande monster. Inte lätt att vara i spökåldern inte.

   

Jag planerade att visa Jenna min Sörmlandsledsetapp. Berätta om hur jag sliter för att den ska vara i bästa skick för vandrande hundar. Men enligt matte ska vi ta det nån annan dag.

   

Passerade vid sjön igen. Jenna bestämde sej för att kolla om papperskorgen möjligen kunde innehålla nåt gott. Gjorde den inte.

   

Medan hon rotade i sopor så gjorde jag ett fynd. På gräset låg det en frisbee som jag omgående utsåg till min.

   

Jenna ville gärna ha den så hon jagade mej medan jag sprang fort med den.

   

Jag lät henne låna den en stund och sen hade vi en diskussion om vems den egentligen var. Jag ansåg att vi kunde ha den tillsammans.

   

Jenna tyckte att den var hennes så hon försökte gömma den genom att lägga sej på den Slutade med att matte tog den

   

På väg hem så var jag tvungen att lära Jenna att det finns en ny affär att besöka. Sånt är viktiga hundkunskaper.

   

Självklart fick vi godis i den tillfälliga Pryl 7an.

   

Ännu mer tur för dörren till Susannes affär var öppen.. Lärde Jenna att då är det bara att kasta sej in innan man blir hindrad av den som håller i kopplet.

   

Självklart fick vi godis och Jenna höll på att bli hundnappad igen. Men jag räddade henne så hon fick gå hem till sej.

   

Var på vanligt tråkrunda på eftermiddagen och sen när jag varit hemma en stund skulle jag ut igen.

Hamnade i Hembygdsgården dit matte släpade en massa prylar. Tydligen ska matte tillbringa helgen här.

Undrar vad jag ska göra? Ha dötrist eller nåt, för jag får inte gå på hundträff i morgon heller. Korkade påhitt hon kan sitta där så kan jag leka med kompisar, fast enligt matte så kulle nog hanarna tycka för mycket om mej fortfarande.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards