wilmablogghund

Alla inlägg den 4 december 2018

Av Wilma Border collie - 4 december 2018 18:08

I dag var det dags lilla Jenna skulle hänga med mej på egen tass utan sin matte för första gången.

Eftersom det var första dagen så ansåg matte att vi kunde hålla oss i hemmaskog.

   

Så jag har hämtat Jenna och nu ska vi gå och göra nåt. Jag hade en massa planer för viktiga saker jag.

   

Passerade Heden och där kom Inez springande, sin matte hade hon som vanligt slarvat bort. Hon och Jenna har inte träffats.

   

Men Jenna hon gillar alla så hon utsåg omgående Inez till sin nya kompis.

   

Så dök Rick upp också. Lärde Jenna den mycket skoj leken kast med Springer spaniel. Hon fattade snabbt.

   

Undrar om det är detta som kallas hundröra? Ja, ja roligt hade vi i alla fall.

   

Heden är inget bra ställe eftersom det är gator med en massa trafik nära så vi gick till sjön där alla kan vara på fria tassar. Nog för att Jenna har korta ben, men snabb är hon och Inez var tydligen extremt skoj att jaga.

   

Av en massa skoj lek så blir man törstig. Nu fanns det vatten på isen så vi kunde dricka allihopa. Jenna lärde sej snabbt av oss andra att det går bra att dricka där.

   

Kolla bryggor är enligt mej en mycket viktig hundkunskap. Alltså lärde jag Jenna hur man gör och flockspring på brygga är himla skoj.

   

Passerade båtarna. Jag Inez och Rick hoppade upp och förväntade oss ost.

   

Jenna vågade inte hoppa upp på båten men hon fick ost i alla fall. Det där med båtar kan jag lära henne nån annan gång.

   

Passerade vid Ossy, men han var inte på dagis så det blev inget skoj umgänge med honom idag tyvärr. Men det kommer fler dagar.

   

Vad är detta? Varför är vi fångar?? Inez och Rick skulle gå sin vanliga runda och vi skulle inte hänga på dom så därför blev vi tillfälligt fångar.

   

Fortsatte i skogen och matte höll på med tråk. Plocka lingonris är typiskt mänskligt tråk. Jag och Jenna höll på med annat och jag berättade en massa viktigt för henne.

   

Kom nu ska jag lära dej mer roliga saker. Jenna verkar se upp till mej så hon hänger på allt jag gör.

   

Jag visade hur man bäst snörullar. Lilla Jenna har aldrig upplevt en vinter eftersom hon bara är ett halvår så detta behöver hon lära sej.

   

Men hon tittade bara helt oförstående på mej. Rulla i snö verkade mycket märkligt.

   

Gjorde ett försök till men då tyckte hon att vi skulle brottas istället så då gjorde vi det.

   

Så visade jag Jenna att jag minsann jobbar som svamphund och markerade Ostronmusslingarna på rampen.

   

Matte lät Jenna prova och hon var så duktig och luktade på dom. Smart tjej det här, fast så klart med alla hundar matte utbildat så vet hon hur vi ska lära oss.

   

Självklart så kom osttuben fram eftersom vi varit duktiga.

   

Eftersom jag bestämt mej för att visa en massa viktiga hundkunskaper så demonstrerade jag att det lönar sej att hoppa upp på bord också. Men det är överkurs för Jenna ännu, men tids nog kommer hon säkert att lära sej.

   

Blev att ostträd också. Nu fattade Jenna hur man gör för att få bort osten från trädet. Var mycket uppskattat.

   

Så dök Inez och Rick upp igen. Lekte en massa med dom i snön. Jenna har superduktig på att springa i snön, lika snabb som oss med långa ben.

   

De andra gick vidare och Jenna kollade om med möjligen hade växt ut ny ost, men det hade det inte gjort. Jag berättade att det inte är alla träd som har ost och att det tar tid mellan blomningarna.

   

På väg från skogen var det dags för nästa viktiga lektion. Hur man knackar på dörren till butiker som bjuder sugna hundar på godis.

   

Självklart kom vi in så jag kunde presentera Jenna för Susanne och godis fick vi. Var nära att Jenna blev hundnappad för Susanne blev alldeles kär i henne.

Gick hem med Jenna som säkert somnade väldigt gott efter alla nya upplevelser. Jag sov gott jag också när jag kom hem. Tar på krafterna att vara lärare och ha en massa skoj.

Sen när det var dags för eftermiddagsrunda så hämtade jag Jenna igen. Vi gick en vanlig eftermiddagspromenad tillsammans men träffade människor jag känner som vi umgicks med.

Nu får jag vänta tills det blir fredag innan jag ska umgås med henne igen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards