wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2018

Många svampar fanns det

Av Wilma Border collie - 17 oktober 2018 18:06

Blev tassarna fulla idag också. Ännu en skog skulle kollas och jag hade sån tur att jag fick sällskap av Sigrid och Micco idag också. Perfekt mycket roligare med kompisar i skogen.

   

Men var sjutton är ni? Skulle inte vi leka en del eller???

   

De dök upp så vi kunde springa massor och fort tillsammans. Sånt är superskoj och inte alls lika roligt när jag är ensam.

   

En massa spring kostar energi och Sigrid ansåg att hon behövde påfyllning. Doftade blodpudding från mattes ficka. Jodå vi fick allihopa.

   

Nähä, jag tänkte, jag trodde men det var minsann akut Ekorrbrist i den här skogen,

   

Vi testade en trädstam. Jo det var en bra sådan för den gav godis. Lika bra att ägna sej en del åt såna här sysselsättningar för vi hörde hur människorna pratade om ökentorka. Kanske inte blir så mycket mer svamphundsjobb.

   

Bredvid den där trädstammen så växte det massor med såna här Biskopsmössor. De är vackra men ingen matsvamp.

   

Matte hittade faktiskt en liten Blomkålssvamp, men även de håller på att ge upp nu.

   

Jag och Sigrid passade på att leka en del. Gäller att utnyttja de där korta stunderna som hon glömmer bort sina hormonstormar.

   

Sigridmatte hittade en massa Trattkantareller som hon plockade.

   

Jaha, så var det dags igen då. Nånstans här befinner sej Sigrid på ett av sina otillåtna äventyr.

   

Jag och Micco kom på det idiotsäkra sättet att få Sigrid att återkomma. Vi tiggde ost och när hon hörde att vi smaskade från tuben då passade det minsann att dyka upp.

   

Sen hamnade vi i Svarta havet, ja alltså havet av Svart trumpetsvamp. Överallt satt det såna här stora såna.

   

Syns lite grann på den här bilden. Fast just nu är de mer grå än svarta eftersom det är så eländigt torrt. Människorna plockade och plockade. Jag hjälpte till och visade en del.

   

Bra jobbat Sigridmatte. Många svampar blev det.

   

Hörru matte tänker du sitta länge till på den där stenen? Hörde nåt om att vila ryggen efter att ha krälat runt och plockat svamp.

   

Så var det dags att röra på sej igen. Sigridmatte hade tydligen inte fått nog för hon plockade en massa mer Trattkantareller.

   

Tog en genväg sen. Här borde det inte gå att ta sej fram, men kärret är alldeles knastertorrt så idag fungerade det.

   

Fanns lite kantareller som Sigridmatte fick ta hand om.

   

Jag och Sigrid vi passade på att dricka en massa och svalka tassarna när vi passerade en sjö.

   

Blev en bra skörd idag. Massor med svamp i korgarna så vi fick posera med dom.

Gick till bilen för att åka tillbaka hem igen, hade varit länge i skogen. Fast jag hörde nåt bra, snart börjar Sigridmatte att jobba igen och då kommer Sigrid och Micco att hänga med mej på dagarna precis som vanligt. Ordningen kommer alltså att bli återställd.

   

På väg hem skulle matte kolla om det fanns nån Stolt fjällskivling. Jodå först stod det en stor som inte slagit ut hatten ännu.

   

Sen en fanns det tre till, blev en snygg bukett med fyra rejält stora såna.

Hem och sov medan matte rensade en massa svamp. Gick på en vanlig trist eftermiddagsrunda.

Hörde att i morgon ska det vara svampledigt, men har jag tur så blir det en väldigt bra dag i alla fall.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 25 april 18:01

Skulle hämta Basse inför skogsrundan.   Titta! Premiär för i år att åka nedanför skidbacken. Det finns en del snö kvar i backen om vi skulle drabbas av akuta behov av rull i konstsnö. Basse var mycket nöjd eftersom han befann sej på vanliga li...

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards