wilmablogghund

Alla inlägg den 5 augusti 2018

Av Wilma Border collie - 5 augusti 2018 18:00

Dags för andra dagen med helgens elever. Inte var Åskar på besök i morse så vi kunder träffas precis som planerat.

   

När vi kom till skogen var det bara att sätta igång och träna direkt. Bästa att passa på för det hotades med äckelhetta senare idag. Baci kom i håg hur han skulle göra med svamparna.

   

Bella var lika duktig hon. Kunskaperna hade inte rymt under natten.

   

Förövrigt är Baci väldigt snygg.

   

Jag övervakade hans träning. Så mycket som jag tränat både själv och övervakat andras så kan jag det här. Känns bra att kunna vara lärare också.

   

Bella hon letade kantareller som om hon aldrig hade gjort annat.

Båda jobbade på bra ett tag.

   

Men det behövs lite avbrott ibland så då tränade Baci på att balansera på stockar. Han klarade det alldeles utmärkt.

   

Är det fikadags nu? Jag är faktiskt i behov av min macka.

Jo det blev fika och jag fick min macka.

   

Men titta!!! Helt plötsligt så fick vi besök! Micco och Sigrid var ute och rastade sin matte och kom förbi och sa hej. Micco blev alldeles överlycklig när han träffade Baci. Han har ju badat med honom ett par gånger och de blev superkompisar.

   

Jag blev så glad över att återse dom att jag låg på rygg i ren glädje. Det är och förblir onödigt med såna här skilsmässor.

   

Micco hälsade fint på Bella också. Men sen skulle de gå vidare.

   

Vi gick till ån mellan sjöarna för att dricka lite och svalka oss innan det var dags för Baci och Bella att fortsätta att träna.

   

Titta här då! Baci har fattat detta med svamp han nosade jättefint på en syllsvamp på spårvägen. Massor med beröm fick han för det. Han kommer att bli en duktig svamphund efter mer träning.

   

Fortsatte med träningen inne i skogen. Bella kommer också att klara detta hur bra som helst.

   

Jag visade framtassarna och markerade på ett ställe. Under alla löv finns de små, små kantarellvalparna. De hade just inte växt nåt och var för små för att Baci och Bella skulle kunna träna på dom.

   

De omsorgsfullt vattnade kantarellerna lever fortfarande och är stora och fina.

   

Bella markerade dom som om hon aldrig gjort annat i sitt liv.

   

En stolt och varm Baci har också markerat dom utan problem.

   

Sen var det dags att avsluta. Började vara alldeles för hett och mina elever var ganska okoncentrerade. Vi tog ett dopp vid hundbadet och samtidigt så anmälde Åskar sin ankomst.

Jag hann lagom hem så kom han och släppte ur sej en lite skvätt med svampvatten.

   

Eftermiddag och dags för nästa uppdrag. Dags att vattna alla blommor vid grannens sommarstuga.

   

Ja, det där med vattna struntar jag i. Hade sån tur att jag hade Sigrid och Micco och deras matte med mej. Så vi kollade att allt var okej med huset och letade trevliga dofter. Efter allt passande av huset i Engelska skogen är vi experter på huspassning.

   

Micco han försökte markera den konstgjorda svampen igen. Fast den luktar inte rätt.

   

Var skönt att springa ordentligt ute på åkern tillsammans med mina kompisar, behövde lite avkoppling efter allt kursarbete,

Hörde att i morgon får vi nog åka till en skog vi inte besökt på väldigt länge. Hoppas att äckelhettan håller sej borta så det blir av.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards