wilmablogghund

Alla inlägg den 4 augusti 2018

Av Wilma Border collie - 4 augusti 2018 18:04

I dag så var det dags för årets första svamphundskurs.

När jag gjorde morgontoalett så mullrade Åskar en hel del långt bort. Mate sa bara att det blir som vanligt muller och inget mer.

   

Det blev mer. Svampvattnet öste ner. Bilden är tagen från balkongen och alla björkfrön spolades bort. Mina elever de fick minsann vänta tills det värsta hade gett sej innan vi kunde träffas.

   

Så nu är vi på plats och ska in i skogen och göra det bästa vi kan trots torka och svampbrist.

   

Himlen den blev så där otrevligt klarblå igen. Sånt har vi sett nog av för i år.

   

Hallå Ekorre!!!! Jag vet att du brukar sitta här. Vill du kanske vara med och lära dej att leta svamp? Tänkte alltså prova ett nytt sätt för att få kontakt. Hjälpte inte.

   

Här är helgens elever Baci och Bella.

   

De lekte lite medan matte berättade en massa ovidkommande tråk för människorna.

   

Jag tog på mej ansvaret att berätta om hur det går till att lära sej att leta svamp. Kan det nu och jag är säkert bättre på att berätta än vad matte är.

   

Bacis första kontakt med en kantarell. Nu ska han lära sej att det ger en massa smaskigt godis och beröm när man luktar på dom. Duktig var han.

   

Bella övade med samma sak och var också väldigt duktig.


Jag var med   och övervakade en stund och visade ett par gånger. Sen la jag mej och slappade med an de tränade.

   

Baci övade och övade under övervakning av matte.

   

Samma med Bella hon övade också massor. Duktiga var de.

   

Dagens höjdpunkt. Dags för fikapaus och macka till mej. Har varit alldeles för dåligt med skogsfika i år.

   

Det tar på krafterna att lära sej att leta svamp. Bella somnade medan människorna pratade tråk.

   

Baci var inte piggare han, för han satt och sov bredvid människorna.

   

Jag var faktiskt under huset en stund. Hittade inget spännande, men Bella kollade också och inte heller hon hittade något av värde.

   

Sen var det dags att fortsätta att träna. Jag visade hur man gör när det växer svamp. Sen delade jag och Baci på belöningen. Som kursledare så gäller det att kunna samarbeta både om svampar och belöning.

   

Bella övade mycket och var väldigt duktig. Både hon och Baci kommer att klara detta med glans. Ungefär nu hördes ett mycket märkligt ljud i skogen. Det susade och sen ett brak. Människorna pratade om att det lät som ett träd som föll. Märkligt för det var vindstilla.

Mina elever tränade en del mer och så svalkade vi oss en del i sjön också.

   

För en gångs skull hade människorna rätt. En stor björk hade tröttnat på livet och lagt sej rakt över stigen. Väldig tur att vi inte passerade där när det hände. Men torkan kan tydligen orsaka att träd trillar.

   

Dagens övningar är slut och vi ska gå till bilarna och åka hem igen. Vi var ganska trötta alla tre så det var skönt att avsluta.

Åkte hem och käkade lite och sov.

I morgon är det dags för andra dagen då ska de lära sej mer i en annan skog.

Det berättar jag om i morgon.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards