wilmablogghund

Alla inlägg den 22 juli 2018

Av Wilma Border collie - 22 juli 2018 18:25

Insåg i morse att idag skulle jag drabbas av en sån där trist ensam dag. Ingen Sigrid och Micco.

Men vädret var lite bättre, alltså inte superhett redan på morgonen så jag skull åka och göra nytta.

   

Hamnade i början av min Sörmlandsledsetapp för matte skulle göra nånting. Vackert är det när solen lyser på alla löv.

   

Jag kollade sjön, mycket viktigt arbete. Vattnet var väl varmt men gott.

   

Denna eländiga Vattentjuv, Det stjäls mer och mer av sjön, snart är den väl helt borta. Syns på stenarna var vattnet borde befinna sej.

   

Undrar om hon tänker komma i år? När matte har grensaxen med sej så hittas det alltid en massa att klippa.

   

Nästa väntan. Matte står på en sten i sjön och fyller en flaska. Skulle vattnas kantareller som märkligt nog lever.

   

Denna stackars insekt av okänd art hade vandrat över regnbågsbron. Sånt som matte ser när hon friserar grenar. Jag höll reda på alla dofter i stället.

   

Så nu är det där trädet som fallit över leden friserat. Alla grenar som hindrar vandrande hundar är bortklippta. Men titta hur löven rasade, de brukar sitta kvar nu ligger det ett berg av torra löv.

   

Blev koppelfånge en stund för det var nåt djur nära, såg inte vad det var.

   

Så började eländet. Kom till skärmskyddet och någon eller några vandrare hade huggit ved. Det är sedan länge eldningsförbud och alltså får man inte elda.

   

Men eldat hade de gjort. Nu var detta som tur var alldeles kallt och helt utan glöd eller värme. Matte sa saker, många saker och ord jag inte tänker upprepa.

   

Så kollades gästboken. En del har vandrat trots ovädret. Så finns det papper där de kan skriva hälsningar. Nu blev matte galen! Ingen skogsbrand? Förbannade idioter men eldar INGENTING i skogen.

   

Titta på torrsprickorna bredvid min tass. Säjer lite om hur ruskigt torrt det är.

   

Finns ytterligare en eldstad. Där hade någon/några försökt elda upp en del av ett träd. Att människor är så korkade att det inte begriper vilken katastrof det kan bli av detta. Alla hemska bränder som redan är, varför elda? Så finns det de som gnäller på oss hundar, inte sjutton gör vi såna här korkade saker inte.

   

Alldeles nära skärmskyddet finns det ett hygge. Det är så knastrande torrt att det skulle kunna antända av typ ingenting. Tänk en gnista som hamnat där när dårarna eldade.

   

Gick tillbaka mot bilen. Då började jag uppföra mej precis som Sigge gjorde flera gånger där. Jag stannade och tittade åt det håll vi kom från. Det var minsann nåt där om jag inte gillade. Blängde och väntade. Sigge lär till och med ha stått och morrat nån gång.

   

Det syntes ingenting, men om matte hade lärt sej att använda sin nos hade hon känt doften av det där som inte jag heller gillade.

Åkte hem, åt lite och sov medan matte höll på med en massa saker. Tydligen ska vi tillbaka i morgon för att göra ett annat jobb.

Gick ut på eftermiddagsrunda och konstaterade att ovädret var tillbaka med full kraft igen. Så där vidrigt äckelhett.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards