wilmablogghund

Alla inlägg den 8 juli 2018

Av Wilma Border collie - 8 juli 2018 18:25

Sån där ensam dag igen. Fast jag har lyckats ha tassarna fulla i alla fall.

Skulle kolla en grej på Sörmlandsleden,och matte skulle vattna kantareller. Märklig hobby, men vad gör man när det vägrar falla ordentligt med svampvatten.

   

Hm, det rör sej där inne. Men det verkade inte vara nåt spännande så jag struntade i vem det nu var.

   

I går försökte det falla lite svampvatten och fortfarande syntes spår genom lite droppar kvar på löven.

   

Matte ville hitta svamp också, minst en till ett mycket speciellt ändamål. Duger denna?

   

En fin alldeles nyfödd Aspsopp och matte blev väldigt glad.

   

Självklart fick jag massor med beröm och den goda osten.

   

Vill du ha mer? Nu hittade jag ett par Björksoppar och fick massor med beröm igen. Alltså det är ökentorka, men svamparna har reagerat på det svampvatten som föll vid midsommar.

   

Fortsatte och nu hittade jag minsann Kungschampinjoner. Egentligen för gamla men en av dom fick följa med. Passade perfekt.

   

Här var det länge sen jag gick, men vi skulle kolla nåt på grannetappen.

   

Jag vet alltid var jag ska. Här inne finns det där som matte sa att vi skulle kolla. Inte ett spår av torkan märks heller.

   

Kallkällan skulle kollas. Perfekt den är alldeles överfull med vatten och marken runt alldeles blöt. Såå många brunnar och kallkällor som sinar nu, men denna verkar fullkomligt outsinlig och gott vatten har den också.

   

Gick tillbaka och tog en sväng vid mitt skärmskydd. Passerar inte där utan att ha varit på bordet och fått ost. En mycket viktig del av mitt fyrbenta etappledaruppdrag.

   

Men Ekorre jag tänkte, jag trodde men………...nä den sa bara en massa fula ord till mej från högt uppe i trädet.

   

Här inne doftar det. Måste kolla.

   

Jodå massor med Föränderlig tofsskivling fanns det. Så mycket att matte kunde plocka massor och jag fick mitt välförtjänta beröm och belöning.

   

Det har blåst och ett litet träd har tröttnat på livet. Ska alltså tillbaka nån dag när det inte är ovädershetta och ta bort det.

   

Sen var det vattna kantareller som gällde. Om inte svampvattnet faller får man hjälpa svamparna att överleva tills svamphundseleverna kommer.

Färdiga med uppdragen i den skogen så skulle vi till nästa ställe.

   

Idag för två år sedan så vandrade Sigge Svamphund över regnbågsbron, alltså är detta en sorglig dag. Han har sin grav på en vacker plats i en vacker skog. Matte ville hitta minst en svamp att lägga på hans grav idag. Men det blev sex olika, Aspsopp, Björksopp, Kantarell, en liten Kremla, Föränderlig tofsskivling och Kungschampinjon. Så lite blommor från skogen och en grankotte. Han älskade grankottar och la alltid en sån bredvid svampen när han jobbade. Han lärde sej 60 olika art svamp. Jag kan runt 15-20 jag. Men så klart han höll på i många, många år och jag har nyss börjat.

På väg hem så stannade matte utanför affären, vevade ner rutorna lite och satte en krok i bagageluckan för luftväxling. Den var öppen ca 15 centimeter

Hon var inte ens bort i fem minuter men jag har nu mer ett nytt namn. Utbrytardrottningen.

Matte kom ut från affären och hittade mej utanför. Jag hade tagit mej ut via bagageluckan och satt utanför bilen. Dessutom hade jag kopplat fast mej. Bagageluckan hade slagit igen och halva kopplet var kvar i bilen, missräkning hade tänkt gå in i affären och hämta matte. Kroken den hade jag lyckats få bort så den låg utanför bilen. Nä jag fick inte skäll, blev bara utskrattad (matte behövde nåt roligt denna dag). Hörde nåt om att den där kroken är tydligen ingen idé att använda eftersom jag kommit på hur man tar sej ut. Blev ingen bild eftersom kameran låg i bilen. Men matte funderar på om det var människor som såg mej när jag tog mej ut bilen. Undrar vad de trodde?

   

Eftermiddagsrunda och jag är på Rottis Helgas tomt. Matte tittade på en vinbärsbuske där det ska plockas såna.

   

Sen studerades en krusbärsbuske, men plocka sånt det får bli en dag med bättre väder för ovädershettan var tillbaka igen.


I morgon då är det minsann ÄNTLIGEN dags för Sigrid och Micco igen. Hörde nåt om Köttbullerestaurangen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards