wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 13 juni 2018

Ryktet var överdrivet

Av Wilma Border collie - 13 juni 2018 18:19

Ytterligare en dag med bra väder, alltså skulle vi åka till skogen. Gäller att passa på för ovädret kan komma tillbaka.

   

Jaha ska vi titta om Ugglevalpen finns kvar? Vi tänkte nämligen bege oss åt det hållet.

   

Nä vi skulle åt andra hållet för det skulle göras en del jobb på min Sörmlandsledsetapp. Micco har inte varit på den delen så jag och Sigrid planerade för allt viktigt vi skulle visa honom.

   

Mörka moln kom det, matte hoppades att de skulle ha en massa välbehövligt regn med sej.

   

Sly växer fullkomligt ohämmat just nu. Här försöker det dölja en viktig markeringsstolpe. De ska synas så alla vandrare hittar.

   

Så där matte har motionerat grensaxen och nu syns stolpen. Var ganska mycket sånt hon pysslade med medan jag och Sigrid visade Micco viktiga hundsaker.

   

Här berättar jag en massa för Micco. Ska han vara min assistent så behöver han massor med kunskap.

   

Fanns mycket att lukta på också. Många djur som rör sej på min etapp. Gäller att ha stenkoll på vilka. Matte som inte kan använda nosen missar mycket viktig kunskap.

   

Ett par pilar har vandrat över pilarnas regnbågsbro och är bortom alla livsuppehållande åtgärder. Det ska dit nya så alla hittar.

   

In i skogen ska vi och kolla vad som hänt sen sist. Nu var sen sist ett tag sen så det var mycket att ha koll på.

   

Micco är en utmärkt assistent som lär sej snabbt. Matte har klippt bort grangrenar som hängde över stigen och Micco kollar att hon utförde jobbet ordentligt. Han är snabblärd och utför jobbet bra.

   

Hur går det Sigrid hittar du nåt?

   

Otroligt! I det lilla kärret fanns det fortfarande en del vatten som Vattentjuven hade missat. Gott var det med en underbar doft av ruttna växter.

   

Titta! Det regnar!!!!! Inte så mycket men det kommer ett stilla ljummet sommarregn. Vi brydde oss inte, det var bara svalt och skönt.

   

Hörru jag och mina assistenter behöver faktiskt lite ost. Vi har jobbat hårt. Jo vi fick självklart.

      

Sigrid informerade också Micco om en massa viktiga saker. Hon har jobbat som min assistent länge nu och kan jobbet.

   

Nästa djungel precis där hundar ska passera.

   

Så nu kommer vandrande hundar fram igen utan att behöva ta sej igenom en djungel.

   

Så hade vi en viktigt diskussion. Det finns en plats på min etapp med ett speciellt namn och ett rykte om otrevligheter. Vi bestämde oss för att en gång för alla kolla om ryktet var sant.

   

Detta är Helvetets port. Det sägs att ovanpå bergen ska det ligga rövare och lurpassa på passerande.

 

Eftersom vi är oövervinneliga begav vi oss ut på rövarjakt. Inte för att vi nånsin sett några men de borde vara lätta att känna igen. Sigrid lovade att förvandla sej till rabiessmittad pitbull om vi hittade några.

   

Äsch då, inte minsta lilla rövarusling hittade vi. Matte som alltid ska förstöra allt skoj påstod att vi var några hundra år för sent ute. Det var nämligen århundraden sen det låg rövare på pass här. Korkat hade faktiskt varit skoj att hitta några.

   

Micco kollade det som ska vara en bäck. Men den var torr så det nästan dammade. Vattentjuven borde vi verkligen fånga och låsa in nånstans.

   

Sigrid kom helt plötsligt ihåg att stubbar brukar löna sej. Jo detta var en bra stubbe för den gav ost.

   

Här brukar det vara så blött och lerigt att det nästan är omöjligt att ta sej fram. Nu är det stora torrsprickor. Att det ser fuktigt ut beror på det där lilla svampvattnet som föll en kort stund.

   

Ute på vägen så lekte vi en stund. Eftersom vi haft tassarna så fulla med en massa jobb så behövde vi lite avkoppling.

   

Fast jag fick som vanligt göra ett par polisingripanden när Sigrid gick för hårt åt Micco.

   

Innan vi skulle åka hem så gick vi och kollade där ugglevalpen hittades i söndags. Fanns inga spår av den och inte en massa fjädrar eller annat otrevligt heller. Förhoppningsvis mår den bra och är fortfarande i trygghet.

   

Blev erbjudna vatten vid bilen. Nä tack, vi fördrar faktiskt det som går att hitta i skogen och det var ju ingen äckelhetta heller.

Har hört att i morgon får vi nog kanske åka till ett ställe där ingen av oss varit. Sånt brukar alltid bli spännande.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Av Wilma Border collie - Lördag 23 mars 17:57

Mina vanliga lördagsrutiner. Tråkfrukost och ensam morgonrunda, sen passa dörren i evigheter.   Så äntligen framme, nu ska jag bara hitta Basse som inte ens kom och mötte mej.   Där borta ligger han i den där kojan som Bassehusse byggde t...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards