wilmablogghund

Alla inlägg den 23 april 2018

Av Wilma Border collie - 23 april 2018 18:21

Jaha nu återgår mitt hundliv till det normala igen. Inga välplanerade rymningar utan bara vanliga hunddagar framöver.

När det var dags för skogen så tog matte ut Sigrids bur till min bil,. Bra ordningen är återställd och Sigrid ska åka med mej.

   

Så där vi har hämtat Sigrid, Mikko och Sigridmatte. Idag skulle det räcka med en sväng där min Sörmlandsledsetapp börjar. Eftersom Mikko aldrig varit där så hade vi massor att visa honom. Dessutom hade jag massor att berätta för dom om min helg hos Terra.

   

Nu förstår du Mikko ska vi visa dej vad vi gör när vi jobbar som fyrbenta etappledare på Sörmlandsleden. Ja inte allt jobb men lite i alla fall.

   

Sigrid visade en av alla bäckar för honom. Veta var de befinner sej är en mycket viktigt hundkunskap.

   

Hittade en hel del spännande att visa, som alla dofter efter djur och annat. Mikko har massor att lära sej.

   

Jag kollade men de där Rökpipsvamparna tänker visst inte vakna i år. Fanns inga spår av dom.

   

Sigrid letade också men lika framgångslöst.

   

Vi visade Mikko hur man balanserar på fallna träd och får ost som belöning.

   

Sen bestämde vi oss för att visa Mikko ena sjön. Det är ett viktigt uppdrag som fyrbent etappledare att ha kolla på sjöarna.

   

Titta så underbart! Hela sjön är isfri, så här ska det vara.

   

Mikko som tyckt att vatten är läskigt vågade faktiskt prova att bada tassarna.

   

Jo jag badade självklart jag också. Måste kolla så det är badvänligt för vandrande hundar.

   

Mikko är duktig för han hängde på mej och Sigrid över bron utan problem.

   

Sen inspekterade vi en mycket spännande sten. Under den bor nämligen Grävling, fast Grävling är lika asocial som Ekorre.

   

Så stolt Mikko han fyndade minsann ett ben alldeles på egen tass. Tror det är hans livs första.

   

Jag berättade en massa för honom om jobbet som fyrbent etappledare. Alla saker som jag och Sigrid fixar med för att vandrande hundar ska få en bra upplevelse av Sörmlandsleden. Han lyssnade och var väldigt intresserad.

   

Så hittade jag ett av de gamla benen och kopplade av med att tugga på det en stund.

   

Medan jag tuggade ben var Mikko väldigt modig och sprang på ett gammalt träd som fallit över ån. Han klarade det utan att trilla i vattnet.

   

Chefen har minsann varit och jobbat på min etapp. De gamla ruttna spängerna är utbytta mot nya fina. Bar då trampar ingen hund igenom och skadar sej.

   

Sen hade vi möte om en extra intressant doft. Vi diskuterade länge och ingående. Alltid trevligt att kunna dela sånt här med kompisar.

   

Matte hittade såna här Brödkorgsvampar. De är bara millimeterstora och det ser ut som små bröd i skålarna.

   

Hade lektioner med Mikko om det lönade att hoppa upp på bordet vid skärmskyddet.

   

Här var det väldigt spännande och Mikko rullade sej på det där spännande.

   

Hm, det var en alldeles stendöd Snok. Hörde talas om det synnerligen olämpliga att rulla sej på en Snok.

   

Snart kommer nån som heter Häggen att blomma. Ska bli skönt när världen blir grön igen.

   

Visade mer av ån för Mikko. Nu när hans vattenintresse vaknat så gäller det att underhålla det.

   

Så hittade vi ett trevligt ostträd också.

   

Sen var det dags att gå till bilen och åka hem igen. Men vi hade haft trevliga timmar i skogen.

   

Hemma så höll matte på med all den där Ramslöken. Det här gröna ska bli Ramslöksalt. Hon har mixat och torkat och mixat igen. Jag slappade istället.

I morgon har vi visst en del att göra.

För er som inte sett så finns det ett blogginlägg under detta om allt jag gjorde i helgen.

Av Wilma Border collie - 23 april 2018 07:01

Nu kan jag berätta om helgen när matte var på rymmen. Faktiskt hade jag sån tur att jag slapp bo hos hundnappande fångvaktaren. Hon Sigrid och Mikko tog hand om mina katter och marsvinen.

   

Matte packade så hamnade jag i min bil, verkade alltså som jag skulle få följa med. Märkligt hon stannade vid busstationen och trodde hon glömt plånboken. Då kom bussen och ur bussen kom Ann Marie som via ett bananskal halkade in i min bil.

   

Åkte i ett par tusen mil och till slut var det stopp för fika till mej.

   

Matte upplyste sina FB vänner om att hon var på Arlanda terminal 5 alltså utlandsflyget. Men jag måste säja att det där Arlanda ser barrisigt ut.

   

Åkte i trehundratusen mil till jag sov mest.

   

Alltså det finns ingen som helst sanning i denna bild. Matte Vågar Vägra Ullared och bilden är sällsynt arrangerad. Hon påstår att för att stå på parkeringen i 3 minuter går det åt 4 rör Treo och 3 liter vin Vi var snabbt där ifrån.

   

Tjo ho!!!!!!!!! Mattes extremt välplanerade rymning har nåt sitt mål! Efter ett halvår av planerande så landade jag hos Terra!!!! Men var är hon? Vi har inte setts sen i september.

   

Hej Terra1 Hon blev så glad när jag kom. Första gången vi träffades var hon liten valp och trodde att jag var hennes mamma.

   

Jag äter av princip inte vita ben, men tillhör det Terra då kan jag snö ett.

   

Matte som absolut INTE fyllde år fick en massa paket..

   

En tröja med fina svampbilder.

   

Den här lampan har en speciell historia. Terras människor har en sån. Matte såg bild på den runt jul och började planera för att åka och stjäla den för handla en på det där hemska Ullared det skulle hon INTE. Men titta nu har hon fått en alldeles egen!!!!!

   

Detta är Trötter en av det vackraste Main cooner matte vet och han är stolt pappa till Kleptoman Leya.

   

Självklart hade jag ordnat presenter till Terra och hennes katter. Här ska Terra få en läcker puffad kycklingfot av Ann Marie.

   

Så kom Anders hem från sitt jobb. Trevligt för honom har jag inte heller sett sen i höstas. Tog med honom och matte och Terra på en promenad. Mycket skönt.

   

Madde och kollade på Facebook och hade mycket skoj. Matte hade nämligen påstått att hon var i Paris vid Eiffeltornet och letade vegetariskt restaurang.

   

Jo hon hittade en sån i det där Halland istället. Inte lätt med ett lokalsinne som enbart fungerar i skogen. Fast det är nog ingen större skillnad på Paris och Rolfstorp. I alla fall var det supergod mat.

   

Människorna åt och åt och pratade massor med tråk.

   

Sen skulle Madde och Ann Marie bada i nån underlig badbalja. Såg skumt ut jag föredrar sjöar.

   

Trötter han kollade dofter från sin dotter och mina andra katter. Tydligen mycket information.

   

Så blev det lördag och morgon. Matte tog med mej och Terra på en morgonrunda. Fanns mycket spännande att kolla på.

   

Tillbaka så lekte vi massor i rastgården, hade väldigt skoj.

   

Sen blev vi inburade i Terras bur för nu skulle vi ut och åka.

   

Kom till nåt som Stättared 4 H gård. Tydligen så jobbar Madde där i bland. Ungefär nu så meddelade matte på Facebook att hon befann sej i Skottland. Lokalsinnet hade tydligen ballat ur totalt.

   

Fanns en vacker damm som vi tyvärr inte kunde bada i. Brukar visst vara tusentals grodor där, men de hade inte kommit än.

   

Jag och Terra vi kollade en massa intressanta hundsaker.

   

Men nu blir det synnerligen otrevligt. Det står hundätande hästmonster där, tänk om de tänker sätta monstertänderna i mej+

   

Gick in och tittade i ett hus. Hittade en massa små söta kycklingar.

   

Detta är en get, jag har aldrig träffat nån get men vi nosade på varandra genom brädorna. Insåg att getter äter inte hundar.

   

Ute så kom det en gris med små söta grisvalpar. Grisar är också ofarliga.

Sen skulle vi åka vidare igen.

   

Hej Barbro! Dej har jag aldrig träffat, men jag vet att hon läser min blogg. Alltid trevligt att träffa nya människor.

   

Hemma hos henne bor Nizze som också är Maine coon från Anders och Madde.

   

Så bor Kizze där samma ras han.

   

Ute träffade jag hennes Schäfer Frazze. Han blev så glad att han bara kastade sej fram och hoppade och snurrade.

   

Sen åkte vi vidare för nu skulle det göras nåt. Hamnade på ett väldigt vackert ställe.

   

Detta var människorna ute efter. Ramslök fanns hur mycket som helst ni ser ju mattan och det är en yttepyttebit av allt.

   

Umgicks lite med Frazze igen, men han var så våldsam och skällde så mycket att jag bestämde mej för att hålla lite avstånd.

   

Jaha det plockas och plockas och plockas. Jag vandrade runt som koppelfånge.

   

Madde plockade massor, matte plockade och Ann Marie plockade.

   

Fanns en alldeles jättelik sjö där också men det lyckades jag aldrig komma till.

   

Matte fick minsann present av Barbro också vin med väldigt passande namn. Undrar om hon blir smart när hon dricker det?

   

Så satte det en söt älg som läser en vegetarisk kokbok på paketet också.

   

Tillbaka hemma hos Terra så lekte vi en massa medan Musse övervakade oss.

   

Terra har minsann en säng. Jag låg väldigt bra i den, fast matte påstår att om jag skulle få en sån så skulle jag troligen inte använda den.

   

Anders han grillade och hade pannlampa för att se vad han gjorde.

 


På den här bilden är det Ramslöksost och nedanför Ramslössmör, gjort av lite av det som människorna plockade. Supergott var det enligt dom.

   

Middag och alla käkar en massa god mat igen.

   

Ann Marie försökte hålla tal för hon som vägrar fylla år. Hur som helst så finns det ytterligare en present till matte. Men nån som heter Postmord håller hårt på det paketet. Ska visa när det kommer, har en otroligt passande text.

   

Så blev det söndag. Jag började med att prata en del med Trötter. Måste vara artig mot Leyas pappa.

   

Sen lekte jag och Terra massor. För vi har hört att nu tar det tills september innan vi ses igen.

   

Innan vi skulle åka så käkades det en del mat. Tar tydligen på krafterna att vara människa och åka i flera tusen mil.

   

Jaha nu är den skoj helgen slut och jag ska resa i alla tusentals mil hem igen.

   

Kom hem och där fanns det ett paket till matte från Sigridmatte alla hundarna och katten Nisse.

   

Ännu en perfekt present. Lakan med alldeles rätt motiv för matte.

Alltså mattes idé om att rymma var faktiskt alldeles perfekt för jag har haft en alldeles väldigt bra helg. Matte säjer att hennes också var superbra.

I kväll återkommer min blogg som vanligt.








Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards