wilmablogghund

Alla inlägg den 12 april 2018

Av Wilma Border collie - 12 april 2018 17:21

Strålande tider i mitt hundliv just nu.

När det var dags för skogen så använde matte bilen för jag och Sigrid skulle åka och jobba. Sånt gillar vi.

   

Trevligt här var det många år sen vi var. Enligt HonUtanTidsuppfattning är år en överdrift det rör sej om max ett halvår. Strunt samma i alla fall för länge sen.

   

Den där vintern har tydligen väldigt svårt för att dö i år. Fortfarande försöker den leva på en del ställen..

   

Matte släpade runt på den här, för vi skulle gå till våran Sörmlandsledsetapp och kolla en massa viktiga saker.

   

Jag och Sigrid vi hade tassarna fulla med att kolla skogen. Hade hänt massor under vår frånvaro och vi måste ha stenkoll på alla våra skogar.

   

Tack snälla skogen. Den serverar minsann alldeles utsökt vatten till behövande hundar. Iskallt och väldigt gott.

   

Så kom vi till våran etapp. Detta kallas för Staven där fyra socknar möts. Här kan det vid gynnsamma tillfällen växa ost.

   

I dag var det ett sånt för det växte faktiskt ost på stenarna. Bar för vi behövde energi eftersom vi slet hårt med kontroll av skogen och nu börjar vårt viktiga uppdrag som fyrbenta etappledare.

   

Matte hittade en gammal eldningsplats. Såna ska inte finnas så den rev hon.

   

Alltså matte kastade en massa bränd ved in i skogen och vi tänkte hämta den.

   

Om jag ligger här då syns inte askan som är kvar, det blir väl bra? Hörde nåt om hund som skulle bli svart under magen, vet jag ingenting om.

   

I bland var det en evig väntan på matte som klippte bort diverse grenar som hängde över leden. Äsc, viktigast är att vandrande hundar kan passera.

   

Jaha här är det jobb för Chefen och motorsågen. En stor gran har haft den dåliga smaken att trilla och hänga över leden.

   

Matte klippte en massa och nu går det att passera under den utan att fastna i grenarna.

   

Hm detta är en av våra bra sjöar. Vi är koppelfångar på grund av farliga isen och Sigrid var väldigt besviken. Här brukar hon gräva och gräva och sortera en massa rötter. Alltså ännu en av alla hennes märkliga hobbys. Det var bara att glömma idag.

   

Hittade lite mer jobb till Chefen. Varför har träd den dåliga smaken att trilla precis där vandrande hundar ska gå?

   

Vi fortsatte med vår viktiga inspektion. Hade tassarna fulla hela tiden.

   

Äntligen finns det vatten i den här bäcken. Utsökt kallt och gott är det. Matte pratade mest om att det måste byggas spänger här. Vadå det är väl bara att gå genom vattnet eller?

   

Så var det lite vinter igen. Märkligt att det ska vara vinter på det lilla hygget, fast det var bara precis här.

   

Sigrid kollade nåt i skogen och tränade muskler när hon hoppade fram genom blåbärsriset.

   

Jag hade koll på andra viktiga saker på berget. Men allt var precis som det ska vara.

   

Så var det dags att vänta på den klippande matte igen. Fast hon är ganska snabb så vi behövde inte vänta så väldigt länge.

   

Nu så dags för svamphundträning. Här luktar jag på en svamp som heter Örtaggsvamp. Ingen matsvamp, men liten och söt. Ni vet Sigge Svamphund som höll reda på matte innan jag flyttade in. Han kunde 60 olika arter av svamp och detta var den sista arten han lärde sej.

   

Så här ser den ut, en liten svamp som växer på begravda tallkottar och har taggar under hatten. Den lär ha fått sitt namn av att människor i forntiden använde den för att göra rent sina öron.

   

Denna lilla, lilla kantarellvalp är sen förra året och hann aldrig bli vuxen.

   

Nu så. Här jobbar Sigrid och markerar ett par Stenmurklor. Nu är det vår på riktigt.

   

Jag visade att jag också minns dom sen förra våren och markerade snyggt.

   

De är så små, så små och alldeles nyfödda. Granbarren som syns är normalstora. Men nu börjar svamphundslivet för oss.

   

Fick självklart massor med beröm och smaskig ost för väl utfört jobb.

   

Ute ur skogen och hade jag fått bestämma så hade vi fortsatt till där vi var i söndags. Skulle vi inte alls enligt matte för där är det kollat och klart just nu.

   

Ja du Sigrid det är tur att det finns en massa dofter att fördriva tiden med. Matte jagade fjärilar med kameran, men de vägrade vara med på bild. Oartiga fjärilar, de är säkert släkt med ekorrarna.

   

Detta underbara lervatten. Finns inget som är så gott som det. Bäst att passa på och dricka medan det finns.

   

Där står Pelle Peugeot så nu är det dags att åka hem igen. Skjutsade hem Sigrid. Åkte hem till mej och somnade. Blir så skönt trött av några timmars ordentligt jobb i skogen.

Nu i kväll ska jag övervaka när Pelle Peugeot får sommarskor och en del annat fix av Rottis Helgas supersnälla bilveterinärhusse.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards