wilmablogghund

Alla inlägg den 8 april 2018

Av Wilma Border collie - 8 april 2018 18:04

Har haft en såna där väldigt bra dag igen. I går hörde jag talas om att det väntade en del jobb idag. Men sen vet jag ju aldrig om det blir så, matte kan glömma bort eller ändra sej eller nåt annat korkat.

Hon hade varken glömt eller kom med konstiga ursäkter för jag såg minsann hur hon grejade med mycket intressanta saker.

Sen hamnade jag i bilen och ännu bättre vi hämtade Sigrid med vidhängande matte.

   

Så där framme. Att matte lyckades parkera mitt i kvarvarande fulvinter är en annan sak. Dessutom har det inte gått att åka bil hit på flera evigheter. Men nu går det igen trots bommen över vägen.

   

Eftersom vi inte har varit här sen nån gång i höstas hade vi tassarna fulla direkt. Massor att kolla.

   

Vägen var snöfri, precis som det ska vara och alla trevliga dofter kommer fram..

   

Kollade en bäck, massor med vatten. Jag och Sigrid har aldrig sett så mycket vatten i den förut.

   

Och där tar Sigrid årets första dopp i bäcken.

   

Tydligen var det till stor belåtenhet föt hon såg väldigt nöjd ut.

   

Det forsade och porlade överallt, verkligen vår nu.

   

Men inte riktigt överallt för den här bäcken var fortfarande frusen. Men snart är nog den också befriad från iseländet.

   

Nähä, detta var inte bra. Hade tänkt jobba som svamphund. Här ska de sällsynta Rökpipsvamparna växa men det var dött och övergivet. Matte tror att de kommer att utebli i år.

   

Ja, ja jag och Sigrid hade massor att göra i alla fall. Så mycket att kolla efter den långa vintern.

   

Jädra Sigrid, hon drog på nåt otillåtet äventyr, men jag hämtade tillbaka henne och berättade som vanligt vad jag anser om såna tilltag. Bäst att sköta sej för annars är det fångenskap i koppel som gäller.

   

Nä du Sigrid badsäsongen känns fortfarande avlägsen. Fast isen är döende så det borde inte dröja så länge nu innan det är dags. Vi var tillfälligt koppelfångar för att inte komma på idén att springa ut på isen.

   

Men ån mellan sjöarna är helt befriad från isen. Mycket vatten har den också fast matte säjer att det är inte alls mycket för att vara på våren.

   

Sigrid funderade på att bada, men det fick hon inte. Matte tittade efter de där Rökpipsvamparna på ytterligare ett ställe men det var lika tomt och ödsligt där.

   

Skogen är givmild om man jobbar hårt som fyrbent etappledare. Hittade minsann ett gott ben att gnaga på. Välbehövligt eftersom mat hemma är en ständig bristvara.

   

Sigrid hade tur hon också, fanns till henne med. Bra eftersom hon jobbar som assistent till mej.

   

Just där var det fulvinter igen, men vi låg i snön och tuggade på våra ben. Hoppas de finns kvar nästa gång vi kommer.

   

Gick vidare och kollade en massa viktiga saker. Jag tog en tur på isen vilket tydligen var förbjudet. Sigrid hon stack i väg och kollade ett ställe där vi hittade massor med Svart trumpetsvamp i höstas. Men det får vi vänta några månader tills det är dags att jobba med såna.

   

Har kommit till skärmskyddet Nå kan jag få nåt?

   

Dags för årets första skogsfika Verkligen på tiden, fika i skogen ska man göra ofta och mycket.

   

Nu dricker inte jag och Sigrid kaffe så vi fick leta efter en massa korv istället. Gick precis lika bra det.

   

Hasseln blommar för fullt nu. Men blommorna är så små så små att det gäller verkligen att ha ögonen med sej för att se dom.

   

Vad vi gör på färisten? Tänkte bara prova den, alltså jag borde ha lärt mej att den är en hundfälla för jag höll på att fastna. Sigrid däremot hon trippade minsann runt på den.

   

Tänk vad det är gott med lervatten. Om matte nån gång kunde använda hjärnan så skulle hon ta med flaskor och fylla med sånt vatten. Sen vill jag ha det i vattenskålen hemma, är mycket godare än kranvatten.

   

Jaha slut på det roliga för i dag då. Dags att gå till bilen igen, men hörde en massa planer om kommande trevliga turer.

   

Hann åka en liten bit så tvärnitade matte och övergav oss i bilen. Helt plötsligt var det alldeles gult av Tussilago i ett dike. Människor gör konstiga saker.

   

Eländesbommen över vägen. Men eftersom vi jobbar med Sörmlandsleden så kommer vi både in och ut. Matte har låst upp och nu ska vi förbi bommen så hon kan låsa igen. Åkte hem, var ganska trött efter skogstimmarna. Var så mycket att hålla reda på och kolla hela tiden.

Med tur så håller mattes plan inför morgondagen också. Då blir det en annan skog med en massa att göra.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards