wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 30 mars 2018

Firat min födelsedag med bomber och spår

Av Wilma Border collie - 30 mars 2018 18:10

I dag fyller jag 4 år och vilken toppenbra dag det blev.

Började redan i morse när jag fick en sån där puffad kycklingfot till frukost. Borde få sån frukost varje dag, helst flera gånger om dagen.

Sen åkte jag och hämtade upp Sigrid och Atli med människor för nu skulle vi göra nåt.

   

Trevligt den här skogen har vi inte varit i på flera månader. Insåg att det skulle bli mycket att göra med att kolla allt efter vintern.

   

Jag Sigrid och Atli började med att leka en hel del. Jo vi kollade självklart av allt som hänt under vintern också.

   

Atli tränade på inkallning och varje gång fick han ost. Han har kommit på att det är supergott godis.

   

I skogen var det en massa snö. Hörde att matte pratade om att med tur skulle det vara barmark längre in.

   

Jo det var barmark och nu ska vi kolla viktiga saker.

   

Duktiga, duktiga Sigrid, här har hon markerat en Bombmurkla och slickar sej förväntansfullt om nosen.

   

Självklart fick Atli prova. Mattes stora hobby är ju att lära hundar att leta svamp. Han klarade det med glans och fick en massa beröm.

   

Titta till och med Sigridmatte kan hitta Bombmurklor. Fast hon fick ingen belöning från osttuben inte.

   

Så här ser en Bombmurkla ut. Det är en av landets få fridlysta svampar som alltså inte får plockas. För övrigt är det ingen matsvamp heller men bör rapporteras på Artportalen eftersom den skyddar skog från avverkning.

   

Jag hittade fler på ett annat ställe. Väldigt skoj detta att äntligen kunna jobba som svamphund igen.

   

Jag berättade för Atli om svamphundsjobbet och hur lönade det är och hur glada människrór blir när man hittar svamp åt dom.

   

Här händer det grejer. Matte var och tittade på ett ställe utan att se några. Men Atli han fastnade och vägrade komma, han bara stod som en staty.

   

Detta är en Bombmurkla som Atli hittade alldeles själv. Vilket liv det blev på matte. Hon som utbildat hur mycket svamphundar om helst har aldrig varit med om nån som lärt sej så otroligt snabbt. Atli hade bara provat ett par gånger när han gick och hittade denna.

   

Atli fick massor med beröm och självklart en massa ost. Det var han verkligen värd efter denna bedrift.

   

Sen blev vi koppelfångar, fick passa Atlis människor och Sigridmatte medan matte försvann. Jag och Sigrid förstod precis vad som skulle hända.

Matte återkom och vi gick en sväng fortfarande om fångar eftersom matte var övertygad om att jag och Sigrid tänkte dra direkt.

   


Premiär för Atli att gå spår. Här har han hittat blod och nu ska han prova att spåra.

   

Alltså han är en supersmart hund och fattade snabbt att det lönade sej att följa blodet.

   

Sigrid som är snabbare än blixten och älskar spår hade redan nåt slutet.

   

Bra slut för det fanns massor med korvbitar till behövande hundar. Självklart finns inte minsta smula kvar i skogen.

   

Atli han tyckte att detta med spår var så himla roligt att han gick det en gång till fast det fanns inte mer korv.

   

Jaha Sigridmatte har godis. Bäst att hålla sej framme, som alla hundar vet har ju godis extremt kort hållbarhet.

   

Jag och Atli hade en lång och hård dragkamp om en pinne. Sigrid utsåg sej till domare. Alltså eftersom jag fyller borde jag ha vunnit men det gjorde Atli.

   

Så skulle vi bli fotograferade av Atlimatte. Hade vi egentligen inte tid med. Hade faktiskt tassarna fulla med en massa viktigt skogsjobb.

   

Bara för att det är så otroligt skoj att jobba som svamphund så kollade vi Bombmurklorna igen, Fick självklart beröm nu också.

   

Ja, ja jag ser att Sigrid och Atli sitter på stenen men jag står faktiskt på en liten räknas inte det?

   

Nä jag var tvungen att hoppa upp jag också för att få godiset. Sen var det dags att åka hem från skogen. Vi var faktiskt väldigt nöjda allihopa.

   

Hemma igen så var det dags för mina presenter, En hel påse med smarriga puffade kycklingfötter. Tyvärr har jag inte fått äta upp allt.

   

Ett nytt aktivitetsspel, ett tuggben med smak av oxkött och mitt favoritgodis.

   

Provade aktivitetsspelet. Lite klurigt var det men väldigt roligt. Fler såna till mej. Skulle kunna jobba som provare av såna spel.

Har alltså haft en superbra födelsedag. Borde få fylla år minst en gång i veckan.

Tänk i morgon är det lördag igen och då är det hundträff.

 
 
Ingen bild

Bara jag

30 mars 2018 19:18

Grattis Wilma!
Faktiskt så är det inte så långt till din nästa födelsedag, då du som hund fyller år 7 ggr om året, så din nästa infaller den 21/5, det är dagen efter pingstdagen, så lätt för din virriga matte att komma ihåg. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards