wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 25 mars 2018

Äntligen Sörmlandsledsjobb

Av Wilma Border collie - 25 mars 2018 18:12

Blev en mycket bra dag igen. Matte hade en plan som med tur skulle gå att genomföra. Jag hamnade i bilden och sen åkte vi.

   

Så där framme och för första gången på många evigheter använde matte detta. Bilen skulle stå utanför en vägbom och då är det bra att det syns att vi är på uppdrag.

   

Underbart lerig väg. Ingen äcklig skridskobana där inte. För övrigt har jag inte gått här sen julafton

   

Hade massor att kolla och där barmarken kommer fram så finns alla trevliga dofter.

   

Men ute på gärdena där var det fortfarande en massa vinter kvar. Dags att den också försvinner nu.

   

Över vägen rann det massor med smältvatten. Kan meddela att det var gott. Länge sen det gick tt dricka vatten ute.

   

Inte konstigt att det rann över vägen för så här såg det ut i röret där det skulle rinna. Nångon så har det frusit och det ordentligt.

   

Gick vidare och hade tassarna fulla med en massa saker hela tiden. Men här blev jag koppelfånge för det var skridskobana på vägen. Nåt om att jag inte skulle halka och göra mej illa.

   

Men det blev bra väg igen snabbt så jag kunde vara på fria tassar. På tre månader hinner det hända mycket så jag hade fullt upp med att kolla allt.

   

Så blev det vinter igen. Men här doftar det väldigt spännande, en vandrare på min Sörmlandsledsetapp har lämnat doft spår.

   

Lodjur har minsann gått där.

   

Inte nog med Lodjur nångång har det passerat ett hästmonster som lämnat en hög. Jag rullade mej bredvid högen, hade först tänkt ta högen men matte hade åsikter.

   

Jaha nu är det nog slut på allt roligt spring på isarna. Vid första sjön så var det bara slask på isen och sånt har jag inte ut och göra på enligt matte.

   

När jag var här vid jul så var det väldigt högt vatten överallt. Det har försvunnit och det är inte alls mycket i ån nu. Syns viss skillnad mellan isen på kanten och vattennivån.

   

Här inne har jag saker att kolla. Tydligen hade Lodjur haft samma planer för de spåren fortsatte här.

   

Hm, här borde det växa såna där sällsynta Rökpipsvampar. Gjorde det inte, var bara en massa onödig snö och under den hårt frusen mark, Alltså kunde jag inte träna på dom idag.

   

Kollade av en del av skogen. Jag kollade åt ett håll och Stenansiktet som bor där åt ett annat. Känns bra att skogen är bevakad även när inte jag är där.

   

Här var det intressant. Krävde massor med nosande och funderande. Matte såg spår så hon tror hon vet vem som pinkat och lämnat spår på granen.

   

Gick och kollade andra sjön. Där bäcken börjar har det blivit öppet vatten, kanske blir badsäsong snart.

   

Ute på den sjön var det minsann snö fortfarande men jag fick inte prova isen. Vände och gick tillbaka samma väg.

   

Du har väl inte glömt att vi skulle kolla skärmskyddet? Lika bra att påminna den dementa och förvirrade. Men hon hade inte glömt. Allt var som det skulle och faktiskt hade det varit ett par vandrare där under vintern.

   

Jag provade självklart bordet. Perfekt det ger fortfarande ostbelöning. Sen var det dags att gå tillbaka mot bilen igen.

   

Alltså för ett par timmar sen då var jag koppelfånge här eftersom det var isgata. Men nu var isen så porös att den inte var hal längre. Skönt det dröjer nog inte innan alla mina skogar är tillgängliga igen.

   

Hallå Ekorre!!!! Du jag tänkte bara att vi skulle prata lite. Tänkte att vi kommer säkert att träffas lite då och då. Äsch, lika asocial som alla andra.

Gick till bilen, åkte hem och somnade gott efter flera timmar i skogen.

I morgon är det visst en ganska upptagen dag som väntar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Av Wilma Border collie - Lördag 23 mars 17:57

Mina vanliga lördagsrutiner. Tråkfrukost och ensam morgonrunda, sen passa dörren i evigheter.   Så äntligen framme, nu ska jag bara hitta Basse som inte ens kom och mötte mej.   Där borta ligger han i den där kojan som Bassehusse byggde t...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards