wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 15 januari 2018

Hundliga assistenter och träffat kompis

Av Wilma Border collie - 15 januari 2018 18:07

Har haft en mycket bra dag vilket behövdes efter gårdagens eländiga tråkdag.

Hörde talas om att det var dags att jobba som hundlig assistent igen. Eftersom det är ett slitsamt jobb så hade jag Sigrid med mej som assistent.

 

Nu så framme i Eskilstuna och vi ska gå och jobba eller om det var käka köttbullar.

 

Jodå köttbullerestaurangen var öppen så vi serverades såna.

 

Fixades med mänskligt fika och matte grejade en del. Vi väntade på mer köttbullar. Bilden blev suddig men kolla Sigrids enorma gap. Antar att ni förstår att jag inte har det alldeles enkelt när hon försöker slita strupen av mej.

 

Jaha, nu är det nåt assistansjobb på gång. Väntans tider för att kolla vad det är.

 

Detta är hundlig assistans på hög nivå. Mattes mamma gör sin första promenad ute med den där märkliga saken som heter Rullator. Jag gick bredvid för att kolla så hon klarade av att köra den. Sigrid höll sej lite på avstånd eftersom hon anser att det är en mycket märklig sak.

 

Vårt assistans jobb tog slut på stora parkeringen. I stället skulle vi passa min bil medan matte vallade sin mamma i affären. Gick riktigt bra för mattes mamma att ta sej runt med den där rullatorn trots det yra huvudet.

Efter ett tag kom matte tillbaka och det var dags för oss att åka vidare. Vi skulle hem och ut och röra på oss ett tag.

Det blåser isbjörnar, pingviner och eskimåer så vi hamnade vid sjön. Där skulle vi i alla fall kunna springa av oss en stund.

 


Jodå vi lekte var tvungna att ta igen allt vi missade igår.

 

Skoj hade vi som vanligt. Här ser det ut som om jag tänker bita huvudet av Sigrid men så illa var det inte.

 

Om jag nån gång kunde serveras mat hemma. Men jag är så utsvulten att jag var tvungen att käka bark för att stilla värsta hungern.

 

Sigrid hon tar alla chanser att springa ut på isen. Matte hotade med fångenskap eftersom den är förbjudet område. Nog för att den håller men så är det risken att halka och göra sej riktigt illa.

 

Inkallning ja visst! Vi kom snabbt som attan båda två varje gång matte kallade.

 

Fast sen var vi båda ute på isen. Hörde en massa olaga hot mot oskyldiga hundar.

 

Den där godisgungan är en skoj grej. Fanns godis där idag också och vi samarbetade för att få tag på det.

 

Men nu ser vi nåt som verkar väldigt lovande.

 

Dreamy Tax som alltid är med på hundträffarna kom. Vi tackar aldrig nej till mer skoj umgänge.

 

Människorna bestämde att vi kunde gå en sväng tillsammans. Mycket trevligt att ha nån mer att kunna diskutera alla intressanta dofter med.

 

Vi lärde Dreamy att det lönar sej att hoppa upp på båten. Då får man minsann godis. En väldigt viktig kunskap.

 

Sen ansåg Sigrid att hon och Dreamy skulle leka. Jodå Sigrid fick igång henne och roligt blev det.

 

Här kommer de tre spökhundarna med sina ruskiga lysande ögon rusande. Dreamys öron fladdrade bra av fartvinden.

 

Kom till skidbacken där snötillverkningen pågår. Blev mer skoj lek bland snöhögarna. Vi lekte tillsammans alla tre och hade så himla skoj.

 

Så körde vi jaktlekar också. Roligt hade vi. Dreamy har inte riktigt varit med och lekt på lördagarna men nu var det minsann full fart på henne.

Men allt skoj har ju som bekant ett slut. Det blev dags att skiljas åt. Jag och Sigrid hade varit borta i väldigt många timmar.

Lämnade hem Sigrid till hennes matte och fortsatte hem till mej.

 

Ni vet den där forskningsstudien som jag deltar i. Nu har den avslutande delen kommit med posten. Dags att klippa en tuss med päls från mej och lite hår från matte plus besvara ett frågeformulär igen.

Klippa päls och hår det gjordes även i höstas när jag och matte var i Linköping och gjorde en massa. Sen har det varit det där högteknologiska halsbandet, mer salivprov och nu hår och päls igen. Sen nån gång sent i vår då kommer resultaten att vara klara och vi kommer att få veta vad Per Jensens och hans forskarteam kommit fram till. Enligt matte kommer det att bli väldigt spännande och vi har fått vara med och bidra till Per Jensens viktiga forskning om oss hundar.

 
 
Ingen bild

Christina Johansson

16 januari 2018 16:15

Det är ju ett viktigt uppdrag det där med att vara hundassistent. Bra att Ni fixade det. Kram och puss på nosarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Av Wilma Border collie - Lördag 23 mars 17:57

Mina vanliga lördagsrutiner. Tråkfrukost och ensam morgonrunda, sen passa dörren i evigheter.   Så äntligen framme, nu ska jag bara hitta Basse som inte ens kom och mötte mej.   Där borta ligger han i den där kojan som Bassehusse byggde t...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards