wilmablogghund

Alla inlägg den 3 januari 2018

Av Wilma Border collie - 3 januari 2018 18:18

I dag var jag och Sigrid lovade en ordentlig skog. Verkligen på tiden. Matte höll sitt löfte och vi hamnade i min bil.

Åkte och först gick det bra tills matte skulle in på nästa väg. Svarthalka, rejäl sån. 70 väg men det gick att köra max 50 för att vara kvar på vägen. Tänker inte berätta vilka åsikter matte hade om väglaget det var många och tämligen otryckbara.

Passerade ett par tänkta skogar men båda hade skridskobanor till väg så de gick bort.

 

Så där nu är vi ute ur bilen. Engelska skogen blev det. För här plogas inte vägen och då blir det inte skridskobanor när det töar. Trevlig isfri väg.

 

Sigrid var törstig så hon försökte tömma en bäck. Har aldrig sett nån bäck här förut.

 

Lite vinter fanns det på ett ställe och självklart var Sigrid tvungen att rulla ordentligt där.

 

Passerade vid bäcken/älven som rinner ut i Bäversjön. Det dånade ordentligt från allt vatten.

 

Jag har aldrig sett så mycket vatten här. Enligt matte kan det vara väldigt mycket mer. En gång var det såna mängder att vägen spolades bort till och med.

 

Sigrid hade span på nåt i skogen men hon skötte sej perfekt och gav sej inte ut på några otillåtna jakter. Kanske var det jakt hundarna som hördes långt bort som fångade hennes intresse. Trodde faktiskt det skulle vara jägarfritt en vanlig vardag.

 

Skulle inte alls regna idag, men titta i vattenpölen det har börjat falla regn.

 

Kollade av huset långt bort i skogen. Allt precis som det skulle vara. Inga inbrott och Vilda grisarna har inte vågar sej fram och böka sönder gräsmattan.

 

Sigrid kollade spåren efter dom för bortom de konstiga träfigurerna där törs de minsann vara.

 

Tänkte fortsätta genom skogen till Bäversjön men då kom det en massa äckligt snöblandat regn så det skulle vi inte alls enligt matte.

 

För övrigt kan jag meddela att det är vår. Nu har Rabarbern knopp så det borde innebära vår.

 

Eftersom det är vår borde mina engelska kompisar dyka upp snart. Ställde mej på deras trappa och spanade. Men matte påstod att ännu dröjer det ganska länge innan de kommer.

 

När de kommer måste vi komma ihåg att tacka Chris. Han hugger bra ved för den producerar godis. Hittade en hel del bland vedträna.

 

Bestämde oss för att kolla en annan del av skogen.

 

Jaha här var det höst för det fanns massor med Trattkantareller. Märkligt för det var ju vår vid torpet en liten bit bort.

 

Överallt så porlar det en massa vårbäckar. Visste inte att det kan finnas så mycket vatten i mina skogar.

 

Hörru nu vill jag ha beröm och extra gott godis.

 

Jag hade minsann hittat en del kantareller. Självklart fick jag både beröm och godis, fast kantarellerna hade passerat bäst före datum så de är kvar i skogen.

 

Jag och Sigrid bestämde oss för att vi skulle kolla Bäversjön från ett annat ställe.

 

Den var full med is och mycket större än vad den brukar vara. Matte såg att flotten låg säkert fastfrusen där den ska vara. Den går att skymta mitt i bilden ovanför trädgrenen om man tittar noga.

 

Vi blev koppelfångar för matte skulle kolla den där bäcken på ett annat ställe. Ren säkerhetsåtgärd så vi inte skulle få för oss att prova vattnet.

 

Det forsade och dånade och hade nån av oss hamnat i vattnet skulle vi inte ha haft en chans utan spolats iväg under isen.

Gick tillbaka till bilen och åkte hem medan det föll en massa snöblandat regn.

 

Dags för eftermiddagsrunda. Kvarvarande Prylaffären var minsann öppen så vi såg till att komma in för en stunds umgänge. Vi måste underhålla våra affärskontakter.

 

Lämnade hem Sigrid. Hon har minsann fått en ny sjö nära sitt hemma. Normalt är det bara en liten smal å långt där ute men nu är det sjö och en väg ligger under vatten. Men vi behöver allt vatten vi kan få.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards