wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 23 december 2017

God Jul till er alla

Av Wilma Border collie - 23 december 2017 17:54

I går kväll så var ju Sigrid hos mej. Matte hade bestämt att vi skulle få ”julbord”.

Hon stod i köket och fixade med tillbehören till det när hon råkade titta ut i hallen.

Där stod Sigrid och tryckte upp baken i ansikte på Kleptoman Leya samtidigt som hon vek undan svansen.

Stackars Leya såg för en gångs skull ut som om hon inte visst hur hon skulle hantera den minst sagt galna hunden. Matte svor över att kameran inte var fastvuxen i handen på henne. Dessutom var den inte ens inom räckhåll. Tror Leya är glad för att det inte hamnade på bild.

Matte hade så hysteriskt roligt åt galenskaperna mellan Leya och Sigrid att hon helt glömde att fotografera vårt julbord. Vi fick i alla fall leta efter en massa korv och köttbullar i den där skoj snuffelmattan. Perfekt julbord för oss.

Så kom Sigridmatte från jobbet, lämnade min bil och hämtade Sigrid. Hörde nåt synnerligen otrevligt. Nu blir det TRE dagar utan Sigrid!!!!! Fullkomligt oacceptabelt om ni frågar mej och Sigrid.

Blev idag, gick på morgonrunda som var snorhal. Hade regnat en massa på kall mark så det var isgator överallt.

 

Ska på längre runda, fortfarande snorhalt och kommunen snålar på sanden.

 

Hallå Ekorrarna, var är ni? Tänkte faktiskt önska dom God jul när jag passerade Ekorrskogen, men inga verkade vara hemma.

 

Campingen de vet minsann hur man sandar för där var det mycket lättare att gå.

 

Ännu bättre, jag skulle gå en sväng på min Sörmlandsledsetapp. Har knappt sett vatten här men nu finns det.

 

Forsar riktigt mycket ur röret också. Enligt matte ska det göra det, men under min tid hos matte har det aldrig hänt tidigare.

 

Var ett tag sen jag kollade den här delen av etappen så det var mycket att hålla reda på. Allt ska vara så bra som möjligt för vandrande hundar.

 

Hittade ett träd med en del ost på, säkert present från skogen till mej som jobbar hårt som fyrbent etappledare.

 

Hittade jobb till Chefen också. Träd som tröttnat på livet och hänger över leden. Alltså behöver han rasta motorsågen vid tillfälle.

 

Det luktar Vild gris, faktiskt luktade det så mycket att till och med matte med sin usla nos kände det. Sist jag var här så skrämde vi iväg tio stycken odjur. Jag blev koppelfånge av säkerhetsskäl.

 

Det var alldeles nybökat på många ställen så de var nog inte så långt bort.

 

Jag hade stenkoll på den täta granplanteringen, matte tror att den eller de kanske låg där inne och tryckte.

 

Inte nog med att gatorna var som skridskobanor, kolla stenarna i skogen. De här finns i en backe där det runnit vatten på dom som sen fryst.

 

Såna här Krös (faktiskt en sorts svamp) är väldigt fina enligt matte. Ser nästan ut som bärnsten på grenarna.

 

Jag inspekterade spängerna på ett ställe. Fullkomligt livsfarliga enligt matte med ett tjockt lager is på. Vet att hon en stund funderat på en grej inför i morgon, men efter att ha sett skicket på dessa blev planerna ändrade.

 

Lämnade min etapp. kollade för här ska det växa såna där Bombmurklor, men inte idag de hade inte vaknat.

 

Fast Trattkantarellerna lever. Fick mycket beröm när jag markerade såna. Men alla är kvar i skogen.

 

Helt plötsligt hördes det konstiga skall i skogen. Nu ville inte hela flocken med Rådjur vara med på bild men de sprang förbi under en massa skall bara en liten bit bort.

 

Jag spanade ordentligt efter dom, tror faktiskt att de önskade mej God jul genom att skälla. Matte pratade om att det var tur att inte Storviltjägaren Sigrid var med för då hade det kunnat bli ”spännande”.

 

Slutet på skogen och ännu mer lämningar efter Vilda grisarna, tror jag ska kallade den här delen av skogen för Vilda grisskogen.

 

Ute på gatorna igen och de var fortfarande snorhala. Tur att jag har fyrbensdrift och matte extraklor på kängorna.

 

Prylaffären var öppen, alltså skulle jag in. Kom in och fick gott godis.

Gick hem och sov efter några timmar i skogen.

Trist eftermiddagsrunda, träffade inte några jag känner.

Ha nu en riktigt, riktigt bra jul alla mina bloggläsare. Matte är ju väldigt närbesläktad med nån som heter Grinchen så här är det ingen jul. Fast jag ska få göra nåt skoj i morgon och så vet jag att jag får julklappar. Det berättar jag om i morgon.

 
 
Ingen bild

Elisabeth

23 december 2017 18:38

God Jul Wilma, Sigrid och matte!!!
Tack snälla Wilma för din underhållande blogg! Den läser jag varje kväll och det betyder mycket för mig!
Hoppas att du får en riktigt fin julhelg!
Kramar från Elisabeth

 
Ingen bild

Margareta

23 december 2017 19:48

God Jul på er! Jag ser fram emot Wilmas roliga blogginslag varenda dag!

 
Ingen bild

Atomic

23 december 2017 23:52

God Jul önskar Atomic som äntligen fått komma till Tross.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards