wilmablogghund

Alla inlägg under november 2017

Av Wilma Border collie - 6 november 2017 18:04

I morse var jag övertygad om att matte skulle blåsa mej. Inget hämta Sigrid på morgonrundan, trodde att en dag i ensamhet väntade.

Men så illa var det inte, när jag skulle ut nästa gång hamnade jag i min bil och vi åkte och hämtade Sigrid. Hennes matte jobbar visst hela kvällen men Sigrid skulle med till skogen.

 

Dags för Engelska skogen igen. Bäst att kolla att allt är som det ska innan snön kommer. När det blir sån går det inte att komma till huset längre.

 

Sigrid hon hittade intressanta dofter, tydligen hade det gått nån snygg hane där.

 

Vi drog in i skogen och lekte massor. Bara det att jag lyckades klä av mej under vår vilda lek. Matte sa en massa konstiga saker om reflexväst på rymmen. Räcker med den som Sigrid lagt i en skog.

 

Jakten på min reflexväst gjorde att det hittades en del Svart trumpetsvamp, precis vad matte inte behövde.

 

Men sen hittades västen också. Jag fick höra att jag får leka hur mycket jag vill men ska ge sjutton i att klä av mej.

 

Så jag är påklädd igen och vi kan fortsätta med alla viktiga saker.

 

Sigrid kollade bäcken som har fått riktigt mycket vatten.

 

Sen tog vi en annan väg än den vi brukar gå, skulle följa sjökanten bestämde matte.

Bäversjön har väldigt gott vatten.

 

Vacker är den också.

 

Gick vidare, massor att kolla för jag har bara gått här en gång och Sigrid har aldrig gått den här vägen.

Sigrid hittade väldigt intressanta dofter, undrar om hon nånsin känt såna förut?

 

Detta är anledningen till att sjön kallas Bäversjön, för här syns en del av Bävers hus och det var ovanpå det som Sigrid hittade alla dofter.

Gick vidare, ibland var det en utmaning att ta sej fram för Bäver har fällt massor med träd. Men matte sa att vi skulle gå och kolla flotten och då var det bra att ta denna väg.

 

Nästan vid flotten såg det ut så här på marken. Hörde hur matte sa konstiga ord.

 

Men vi fick våran belöning för väl utfört arbete.

 

Vet ni vad detta är? Det är svamp på svampen. De här små vita är millimetersmå och växer på foten av en Svart trumpetsvamp.

 

Flotten den låg kvar precis där den skulle vara och repen satt fortfarande ordentligt fast.

 

Syns inte så väldigt bra på bilden men Sigrid är rejält skitig efter att ha grävt efter nåt sånt där viktigt.

Skulle gå och kolla mina engelska kompisar hus. Skulle var ordet för nu har Sigrid dragit på förbjudna äventyr. En gång visade hon sej men försvann blixtsnabbt igen.

 

Jag spårade efter henne, jodå hon hade sprungit massor kors och tvärs. Inga rektioner när matte ropade eller visslade. Ett tag väntade vi alldeles tysta, då brukar hon komma men inte.

 

ÄNTLIGEN!!! Jag kände en doft och det från ett helt annat håll än det hon försvann åt. Nu har jag hämtat HonMedDeMångaNamnen. Hon hette både det ena och det andra under sin ganska långa frånvaro.

 

Slut på det roliga nu är det koppelfånge som gäller. Jag hörde hur matte hotade med evig fångenskap i koppel eller spårlina om hon inte skärper sej.

 

Nedanför Engelska huset där har Vilda grisarna haft ordentligt party och bökat sönder allt.

 

Men titta de konstiga träfigurerna och all min begagnade päls hjälper fortfarande. Ingenting är förstört på tomten. Normalt brukar den se ut som en nyplöjd åker sent på hösten.

Skulle gå tillbaka till bilen. Sigrid fick vara fånge hela tiden. Såg minsann hur hon försökte dra iväg. Undrar vad hon skulle göra om hon hamnade nos mot nos med Vilda grisen eller Hälge?

Åkte hem och hann bara vara hemma en stund innan matte försvann.

 

Jaha Rottis Helga behövde hjälp att komma ut. Inte nog med det hon har tydligen en alldeles egen korvservering också!!!

Matte återkom och så var det dags för våran eftermiddagsrunda. Vi träffade Chihuahua DeeDee. Trevligt tycket jag, mycket otrevligt tyckte Sigrid som var övertygade om att DeeDee skulle äta upp henne till middag.

Passade affären medan matte hämtade ett paket med saker som tillhör mej.

Gick hem, matte påstod att hon skulle till tvättstugan och försvann. Hon återkom och hade rastat Rottis Helga igen.

Nu ska jag prova en av sakerna som fanns i det där paketet, bilder får ni se i morgon.

Av Wilma Border collie - 5 november 2017 18:04

I dag blev det en sån där tråksöndag. Trodde och hoppades att kanske att Sigrid skulle dyka upp idag också. Inte det inte.

Gick iväg för en ensam runda.

 

Letade spår efter snygga hanar och det fanns massor fast jag träffade ingen. Är inte aktuellt än men bra att veta var de finns.

 

Funderade på om jag skulle kolla saker på min Sörmlandsledsetapp men det skulle vi inte idag enligt matte.

Egentligen hade hon funderat ut en bra väg som vi skulle gå, men det gick inte för från det hållet hördes det både skott och jakthundar.

 

Gick och kollade en del annan skog i stället. Kanske skulle det finnas nåt skoj här.

 

Enligt matte var detta skoj, döda Svarta trumpetsvampar. Vi håller på och drunknar i torkade såna här hemma men matte kan inte låta bli att plocka de vi hittar.

 

Jag kollade på fler ställen. Har blivit värsta experten på Svart trumpetsvamp denna höst.

 

Visst hittade jag, fina levande och många.

 

En hel del var riktigt stora också och inte har de dött fast det var så kallt i fredags.

Jag jobbade ganska mycket en stund innan jag gick vidare.

 

Hittade ett blommande ostträd. Det är alldeles rent numer.

 

Kantarellerna lever också, men bara några få så de stor kvar i skogen och får sprida sina sporer till nästa år.

 

Skulle gå spårvägen tillbaka. Bra för jag passerade sjön och passade på att svalka tassarna och dricka en massa gott vatten. Går åt en del när jag hela tiden måste lämna spår till alla hanar som behöver veta vad som komma skall.

 

Spårvagnarna har inte gått i vinteride Det kom en med flera släpvagnar fulla med ris. De hade varit och röjt nånstans längre bort.

 

Nä nu vill jag hem. Det försöker falla svampvatten och sånt blir jag skadad av.

 

Men titta Inez är ute och rastar sin husse. Trevligt med sällskap en stund.

 

Lekte lite men Inez har fortfarande problem med sin hals och låter så illa vid ansträngning. Alltså blev det bara en kort lekstund. Hon ska nog låta bli att leka en massa utan ta det lugnt och ägna sej åt hjärngympa istället.

 

Hemma så tömde matte över svampen från tygkassen till en av korgarna. Tycker att jag jobbade bra idag.

Sen har jag mest haft tråkigt resten av dagen.

Men matte har läst i en Facebookgrupp om hur värdelös jag är. Som ni vet är jag född i det där utlandet Tjeckien. Där avlas vi Border collie delat. En del för att jobba som vallhundar och andra som så kallade Showhundar. Jag tillhör den senare gruppen, mina släktingar har vunnit mängder med priser på utställningar. Min pappa nästan allt som går att vinna min farmor blev Best i show veteran på en Världsutställning.

Men här i Sverige är vi med såna linjer avskydda av många. Matte läste om att jag är följande

*Totalt obildbar (jag älskar att lära mej nya saker)

* Nöjd med att ligga i soffan hela dagen och gå en kort promenad som koppelfånge

* Kan inte hoppa (jag kan flyga)

* Orkar inte springa 400 meter (HA! Undrar om de där människorna skulle orka hänga med på mina långa skogsrundor?)

* Fula är vi utseendemässigt

*Väldigt sjuka och har en massa höftproblem (alla mina släktingar har utmärkta höfter)

*Dåligt temperament har vi också (jag som älskar alla)

Matte har haft hysteriskt roligt åt den där diskussionen, tittar på mej och upplyser om att jag är i alla fall världens snyggaste och bästa Border collie fast jag varken vallar eller ställer ut mej. Finns så mycket annat skoj i livet att pyssla med.

Av Wilma Border collie - 4 november 2017 18:02

Här började dagen med lite lagom kaos. Matte som aldrig nånsin har ordning på helger trodde tydligen att det var Halloween nu och startade Malmköpings blodbad i köket. Hörde en massa otryckbara ord. När första blodbadet var bortstädat så satte hon genast i gång med nästa blodbad. Ännu fler märkliga ord och mer städande av blod överallt.

För er som nu tror att någon skadades eller mördades så ingen fara. Första blodbadet var en plastburk full med blod som sprack. Blodbad nummer två uppstod när flaskan som blodet skulle vara i vältes.

Precis när det var ordning igen efter blodbaden så kastade jag en sko på henne. Jag visste att jag skulle ut och nu var det bråttom. Insåg att slänga en sko var ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet. Fick med matte ut.

 

Titta här! Jag visste minsann att Sigrid väntade utanför min port. Äntligen hade människorna fattat att vi behövde träffas fast det är lördag och Sigridmatte är så där onödigt ledig. Nu skulle vi gå och göra nånting.

 

Efter att ha nosat oss igenom halva Malmköping i jakten på snygga hanar så ägnade vi oss åt en massa lek vid sjön. Otroligt skoj hade vi, var tvungna att ta igen allt vi missade i går när vi blev koppelfångar.

 

Sigrid kan variera sina Pitbullattacker, nu var det nära att hon amputerade min svans. Men jag har den kvar som tur är.

 

Badade lite och ingen otäck is fanns det på sjön. Den dog tydligen snabbt igen.

 

Sigrid avstod bad och stod bara och drömde. Våra hormoner styr våra liv just nu.

 

Fortsatte mot skogen för där skulle vi göra nåt vi inte gjort på länge.

 

Hm, matte tänker försvinna vi är koppelfångar och ska passa Sigridmatte. Vägrade röra oss ur fläcken. Tänk om hon skulle hundnappa oss.

 

Matte smög runt och rastade Vilda grisens klöv och skvätte blod omkring sej.

 

Hon återkom så vi fortsatte i skogen och där hade vi sån tur att det blommade ett ostträd. Finns inga spår kvar av några ostblommor på det längre.

Skulle gå tillbaka och vi stack före.

 

Det var länge sen sist men både jag och Sigrid vet minsann vad vi ska göra så vi började spåra alldeles på egna tassar.

 

Titta här hade minsann Vilda grisen tappat en klöv. Fick massor med beröm när den var hittad.

 

Men spåret fortsatte, jag hade nosen i backen hela tiden.

 

Sigrid syns bakom mej och hon är otroligt duktig på det här med spår.

 

Där var den! Nästa bortslarvade Vilda grisklöv. Jag försökte slita bort den men matte hade bundit fast den. Undrar om Vilda grisklövar är rymningsbenägna?

 

Sigrid var mer intresserad av allt blod än klöven. Spelar ingen roll, detta är superskoj och ger en massa bra hjärngympa. Vi spårar ju bara som aktivering, blod eller klöv har inte så stor betydelse bara vi hittar rätt.

 

Sen bestämde vi oss för att leta efter Ossy.

 

Vilken tur vi hade vi hittade minsann Ossy som blev så glad över att se oss.

 

Lekte en del och så fick vi leta godis för det kom andra hundar som rastade sina människor. Finns inte en smula kvar av godiset.

 

Nu kunde jag utföra det där uppdraget jag försökte med förra helgen. Ge Ossy present från Terra. Han älskar vita ben och jag hade fixat sån från Terra och hennes människor.

 

Jag äter egentligen inte vita ben. Men för att hålla Ossy sällskap så tuggade jag en del på ett. Sigrid hon nobbade helt ben och käkade gräs i stället.

 

När vi skulle gå vidare så såg det ut så här. Ossy låg och tuggade på ett ben med de andra bredvid sej. Mycket lycklig Ossy. Tur att han inte vet att jag har fler uppdrag att utföra som berör honom.

Jag och Sigrid skulle gå hem och inte skulle Sigrid med till mej. Hörde bara det där korkade ses på måndag.

Somnade när jag kom hem, tar på krafterna att använda både nos och hjärna i skogen.

Trist eftermiddagsrunda, inga jag känner ute.


Av Wilma Border collie - 3 november 2017 18:29

Jag har haft bättre dagar, ganska väldigt mycket bättre. Men enligt skitmatte är det självförvållat.

Hämtade Sigrid som vanligt i morse, var hemma en stund innan vi skulle ut. Hamnade i bilen och trodde att vi skulle till nån bra skog. Inte det inte, matte skulle förbi kakfabriken och köpa nåt som de slutat sälja.

Fortsatte åka till en av våra hemmaskogar.

 

Jaha, hann bara sätta tassarna i skogen så hittade vi ett jakttorn. Fanns inte senast och alldeles nära ett hus.

 

Kallt var det och frost överallt. När jag hämtade Sigrid i morse var det drygt 4 minus.

 

Vi kollade av skogen, har inte varit här på ett par veckor och på den tiden hinner mycket hända.

 

Matte hittade en liten Blomkålssvamp som var ordentligt djupfryst men den fick bo kvar i skogen.

 

Ja, ja jag vet att vi varit borta men du förstår att vi kommer nu. Om du använde ditt urusla luktsinne skulle du begripa att vi hade viktiga saker att kolla.

 

Enligt matte är det vackert med frusna vattendroppar på ett löv. Mänskligt krafs alla våra dofter är viktigare.

 

I den här skogen växer det aldrig Svart ogräs. Sånt kan tydligen ändra sej för det växte visst sånt. Inga mängder men ett par liter i alla fall.

 

Nånstans befinner sej jag och Sigrid. Vi hade massor att göra och var spårlös borta,. Var vi inte alls, vi visste minsann precis var matte befann sej och hon kunde vänta tills vi var klara.

 

Vad gnäller du för? Varför är jag koppelfånge? Vi hade faktiskt nåt viktigt att göra och jag vet att Sigrid är på gång. Av nån outgrundlig anledning var matte suuuur.

 

Sigrid kom, men tänkte dra direkt igen. Bara det att matte var snabb och fångade henne. Jädrans vad den där människan gnällde om våran enligt henne långa förbjudna frånvaro.

 

Ja jag har sprungit mycket lång och snabbt. Då är det faktiskt väldigt skönt att ligga i en vattenpöl och svalka av mej. Att det fortfarande var minusgrader i luften har inte med saken att göra.

Vi släpades i väg som förnedrade koppelfångar. Matte muttrade om att vara på fria tassar det kunde vi glömma. Det är så mycket Vilda grisar i den där skogen och matte visste inte vad vi pysslat med.

 

Försökte blidka henne genom detta. Vi är duktiga svamphundar.

 

Hittade en stor fin Blomkålssvamp. Jo vi fick massor med beröm men inte sjutton fick vi vara på fria tassar inte.

 

Gick vidare och hamnade på min Sörmlandsledsetapp. Undrar hur matte hade tänkt att vi skulle kunna sköta ledtillsynen som fångar? Hennes dåliga ursäkt var att vi bara skulle gå en liten bit på den och inte göra nåt med den idag.

 

Alltså det är nånting i skogen. Vi spanade mycket och spårade massor hela tiden. Troligen väldigt korkat eftersom det innebär att matte vägrade släppa oss. Nånting väldigt spännande var det i skogen.

 

Men titta helt plötsligt så mötte vi Labrador Malte. Honom har vi inte träffat på evigheter. Nu blev vi befriade från fångenskapen.

Fast Sigrid hon bestämde sej för att stackars Malte skulle dö. Ja, ja det är bra med självförtroende och Malte brydde sej inte om hennes mordhot.

 

Jag lekte lite med honom men var inte så där väldigt leksugen.

 

Matte bjöd honom på våran ost, Labradorer är ju hungriga så ha försökte svälja hela tuben.

Matte som aldrig kan hålla tyst pratade med Maltematte om våran rymningar. Hans matte berättade att det är ofta som Hälge syns i den här skogen och ute på fälten. Vi ska inte intressera oss varken för Hälge eller Vilda grisar.

 

Skildes från Malte och blev fångar igen eftersom vi var alldeles för intresserade av en massa dofter.

Hem och hade tråkigt.

Gick på eftermiddagsrunda och hälsade på i Rosa elefantaffären som Dixie äger. Bjöd henne på våran ost.

Lämnade hem Sigrid och hörde de där hemska orden ses på måndag. Helger är onödiga.


Av Wilma Border collie - 2 november 2017 18:11

I dag skulle vi ha en alldeles vanlig skogsdag enligt matte. Hon skulle kolla nåt på våran Sörmlandsledsetapp.

 

Nyordning gäller just nu när vi ska till början av etappen. Det har kommit upp en låst bom så vi får gå en dryg kilometer extra. Fast det är visst tillfälligt som vi behöver gå. Vi kommer att kunna åka där sen när matte fått en kod.

 

Jaha var ju spännande att gå här där vi brukar åka bil. Mycket att kolla på.

 

När den här bilden togs så var jag på fria tassar och Sigrid skulle ha varit. Men hon har inget pokerface och var alldeles för intresserad av nåt hon inte skulle bry sej om.

 

Men sen fick vi vara fria båda två, mycket bättre att kunna röra sej som man vill.

 

Fast Sigrid gjorde ett par försök men kom när matte kallade. Vara koppelfånge är ett onödigt påfund.

 

Gick och kollade ena sjön. Ingen otrevlig is här inte så jag badade en del, bäst att passa på.

 

I ån är det gott om vatten nu, enligt matte nästan normalt. Jag har aldrig sett så mycket här.

 

Så var Sigrid duktig och markerade svamp. Syns vita prickar bland löven.

 

Ett helt gäng med fina Champinjoner hade hon hittat. Otroligt att de fortfarande kommer när det är November.

Skulle fortsätta och gå och kolla vid skärmskyddet så allt är som det ska där.

 

Fast jag drog upp i en backe.

Jag hade minsann hittat en massa Svarta trumpetsvampar.

 

Bara en liten del av alla som syns på bilden. Massor med beröm fick jag självklart och ost.

 

Medan matte berömde mej så letade Sigrid på en liten bit bort.

 

Jodå, hon är en duktig svamphund och hade hittat massor hon också. Självklart mängder med beröm. Matte som inte ska ha mer plockade alla vi hittat.

 

Så bra jobbat av oss tycker vi. Bara det att nu var korgen väldigt tung och det där med skärmskyddet och mattes idéer om att titta efter Champinjoner på ett annat ställe det får bli en annan dag.

 

Vi ägnade oss åt en massa skoj lek en stund.

 

Hm, någon har ”roat” sej. Två markeringsstolpar är bortslitna från sin plats och placerade så här på bron. Människor gör märkliga saker i bland.

 

Nu är Sigrid ute på äventyr. Men jag hade stenkoll på henne trodde jag. Bara det att hon tog nån annan väg och kom bakom matte. Troligen ville hon inte få tillsägelse av mej.

 

Här var det länge sen jag gick, tyckte att det kunde vara en bra väg. Matte vägrade och hänvisade till den tunga svampkorgen.

 

Sen försökte vi med den här vägen. Här går vi i bland och nu var det ett tag sedan, men ingen framgång nu heller. Fick bara höra att det kan vi ta nästa gång.

  

Där borta står min bil, nu blir det spännande. Där den står är det väldigt lerigt och matte hade diverse mardrömmar om fastkörd bil. Men det blev inte nån fastkörning som tur var.

Slappade ett par timmar sen var det dags för eftermiddagsrunda.

 

Utanför affären så träffade vi Essie. Mycket trevligt.

 

Vi fick passa brevlådan tillsammans medan våra mattar gjorde tråk i affären.

 

Matte hade hämtat post. Mer god Blodsopp och ett ett bra läppbalsam. Nån byteshandel tydligen för det ska skickas i väg Svart trumpetsvamp till den som inga hittar.

I morgon hittar vi på nåt annat.

Av Wilma Border collie - 1 november 2017 18:01

I dag så skulle vi utföra ett uppdrag i skogen. Sånt brukar alltid vara trevligt. Åkte bort till macken för att möta den som vi skulle valla i skogen.

 

Hej Marta! Så vi ska åka i din bil. Trevligt detta för henne har vi inte träffat sen stora svampträffen för ett par månader sen.

 

Så nu ska vi gå till skogen som fått namnet Kvittrande skogen. Det namnet fick den när Malin från Jämtland var här eftersom hon kvittrade när hon hittade svampar.

 

Stackars Marta hade det inte lätt. Matte sa bara att titta nu så ska du se dom. Marta hon tittade och tittade.

 

Sigrid hon var på sitt hjälpsamma humör och visade var svamparna fanns. Satt många runt stubben som Sigrid står på.

 

Jodå efter en stund så såg Marta de Svarta trumpeterna och lyckades hitta alldeles själv också. Fast jag och Sigrid hjälpte till och övervakade. Men vi hann med en del lek också.

 

Föränderlig tofsskivling fanns det mycket på en stubbe så det blev lektion i såna med.

 

Sigrid hon hittade nåt att rulla i. Hon rullade mycket och länge.

 

Så här ”snygg” blir man efter att ha rullat rejält i rutten svamp av okänt ursprung. Visst Sigrid är svamphund, men rulla i gammal svamp ingår faktiskt inte i våran utbildning.

 

Så var det dags för fika, skogsfika med macka till hungrig hund är viktigt.

 

Jodå Sigrid käkade macka hon också. Vi gör ju av med massor av energi i skogen.

 

Människorna plockade en massa Trattkantareller och så fanns det ganska gott om kantareller på ett ställe. Sigrid tog hand om det. Jag var strängt upptagen med att försöka prata med en Ekorre. Som vanligt hade jag ingen framgång.

 

Matte och Marta som är analfabeter när det gäller idrott enades om att färgerna i Martas korg nog tillhör nåt idrottslag men vilket det hade de noll koll på.

Plockades mer svampar och pratades massor med mänskligt tråkprat.

 

På väg till bilen så gjorde Sigrid en sån där förbjuden avvikelse igen. Borta var hon och ganska länge. Nånstans där inne borde hon hålla till.

 

Jo hon behagade komma alldeles flåsig så hon hade varit ute och sprungit ordentligt. Alltså koppelfånge per omgående.

 

Jaha slut på många trevliga skogstimmar, nu ska vi åka tillbaka till min bil. Gjorde det och sa hej då till Marta. Fortsatte hem där matte gav oss våra Dentastix och försvann.

 

Detta ägnade hon sej åt. Rottis Helga behövde hjälp att komma ut en stund eftersom hennes människor var på rymmen.

Hann sova en stund innan det var dags att lämna hem Sigrid till sej. Matte hade haft storrengöring på Sigrids väst (rutten svamp stinker). Men upptäckte att Sigrid minsann hade kvar i pälsen. Undrar om Sigrid kommer att berätta om nån vidrig tortyr när vi träffas i morgon?

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards